AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.936

Turbokonverterat 318i -85 för 2000kr

sp
185
spretten
X5 4.8is -04
316Ti -03
Efter diskussioner i en annan tråd angående hur man kan turbokonvertera en bil för 2000 kr, beslöt jag mig för att starta denna tråd, för att beskriva hur jag gjorde. Detta kan vara av intresse för personer som har planer att genomföra liknande projekt.
Jag har tyvärr inga bilder på bilen och den är såld till förmån för mitt nya projekt.

Jag vill bara i inledningen säga att ett bättre resultat hade kunnat uppnås om vissa komponenter hade byggts på ett mer optimerat sätt, som tex. grenröret eller om jag helt enkelt hade vetat bättre, mm. Denna bil var alltså en ren prototyp och som en lärorik hobby. Men poängen i det hela var att min kontantinsats inte översteg 2000kr.

För att genomföra ett sådant här projekt krävs naturligtvis att man har tillgång till en del verktyg tex. svets. Det kräver dessutom att man är som jag brukar kalla det "openminded", dvs. tänka i lite mer okonvertionela banor. Som när man söker delar till sitt bygge.

En turbo bil behöver förstås en turbo. Hur/var får man tag på en sån då?
Själv tiggde jag från några vener till mig två dåliga aggregat och skruvade i hopp till ett bättre, men på skroten kan du med lite prutmån fålåss ett aggregat från någon gammal saab 900/9000 för 400kr. Passa samtidigt på att köpa de andra delarna som du behöver eftersom du då kan få ett förmånligare paketpris. Var inte rädd för att pruta! Det aggregat jag använde var en oljekyld TB03 som jag tror sitter i bla. gamla saab och volvo .

Du behöver ett grenrör till din turbo. Jag åkte till Stena metall och inhandlade 4st. rörböjar á 25kr. Runt om i landet finns några metallskrotar som säljer allt mellan himmel och jord, dom är värda ett besök. På metallskroten köptes platstång till flänsar och rör till ett kg.pris på 3kr, det blev typ 30kr totalt. Alla detaljerna av vanligt konstruktionsstål.
Använd dina gamla grenrörspakningar som mall när du tillverkar dina flänsar. Jag gjorde ett enkelt grenrör där turbon sitter under grenröret och alla rör går kortaste vägen till turbinens inlopp. I detta utförande hamnade turbons fläns och topplockets fläns lite mindre än 90grader från varandra och nästan kant i kant, utrymet för turbon är litet därför förlängdes wastegate armen och tryck klockan flytades ut/framåt. Delarna svetsades ihop med en mig-svets.

Turbon behöver oljetryck för smörjning och kylning, det hämtades från oljetryckskontakten i bakkant av motorn vid fördelaren. Biltema säljer en nippel för inkoppling av oljetrycks givare som kan användas, har du inte 19,90kr. kan du tillvärka en själv det är nämligen samma gänga som på hjulbultarna. Hårdlöd ihop en hålborrad hjulbult, en hålborrad hjul mutter med en rör T-koppling som har den gänga/koppling du önskar. Jag använde t-koppling med klämringshylsa för 8mm rör.
Man får nu använda det som man får tag på, själv köpte jag 8mm hydralrör på metallskroten för 10kr. Hydralröret hårdlödes till flänsen på turbons oljeinlopp.
Vid tillverkningen av oljereturen gjorde jag ett misstag, först försökte jag med att borra hål i oljepluggen men mottrycket vart för högt så turbon sköt ur olja genom lagrena.
Jag tog istället en 1/2" rörmuff och svetsade fast i oljetråget. Mellan turbo och tråg användes ett 16mm kopparrör. Koppar är lätt att forma när man har värmt upp det till rödglödgat tillstånd och snabbt kyler ner det, upprepa proceduren när kopparen efter bockning blivit hård.

Det dyraste inköpet var helt klart avgassystemet. Ett 2 1/2" från micro gick på 700kr, en dämpare långt bak räker. Tänk på att de kardankrökar som säljs faktiskt efter uppkappning innehåller 4st 60 graders böjar. Jag klarade mig med 2 lösa 60 graders, en kardankrök, en enmeters och en halvmeters längd. Även detta svetsades med migen.

Min bil utrustades aldrig med någon IC. Tryckrören och alla muffar från turbon till insug hämtades från en saab 9000turbo. Rören drogs under fläkten framför oljesumpen upp till insugsröret. Luftmängdmätaren försågs med en vakumslang från metallskroten till insuget på turbon. Även denna dragen samma väg som tryckrören.
På luftmämgdmätaren monterades ett dyrt öppet luftfilter för 400kr. Man kan även tänka sig att tillvärka luftfiltret av stommen från en lampskärm och någon sorts insugsfilter av skumgummi typ.

Nu till bränsle berikningen. Jag hade länge funderat över någon enkel och bilig lösning på detta, men efter att jag monterade saab 9000 2,3t spridare gick bilen klockrent utan knackningar vid 0,8bars laddtryck före gasspjället. Bilen drog visserligen 1,3 liter milen.
Spridarn 4 köptes för 150kr.

Nu orkar jag inte mer.
Total kostnaden får ni räka fram själva.

Kom gärna med frågor eller tips.

imenhoteb
ja se där!!men man kan göra det ännu billigare..En gammal bmw k-jet318i montera turbon som du köper billigt.. olja in å ut i tråg.. montera dit tryckrör dirkt på mängdelaren..tryck 0,8....? volllllaaaa..du har en turbo bil!!....montera en begad saab dump..billigt ..Tror du kan få detta för 1500 kr -!!:)...å om du har tid...montrea en saab ic ...då kommer du kanske upp i 2000 kr..

TN
Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
Så om man hittar en kraschad 9000/900 på skroten så kan man i princip plocka allt man behöver för att konvertera sin 318!?

sp
185
spretten
X5 4.8is -04
316Ti -03
Det behöver naturligtvis inte vara just saab man plockar grejer ifrån. Andra intressanta modeller är tex. volvo 440turbo, fiat croma turbo och sittochträng.

Även i det mekaniska sprutet hos tidigare bmw bör man såvitt jag känner till suga genom luftmängd mätaren!

Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
Helst hade jag nog velat kompressormata skiten.har fått för mig att det är enklare. men det verkar som att det blir en hel del dyrare då..

Så det är lättare att få sprutet att fungera om man har k-jet än motronic??
Om man nu använder sig av k-jet så borde man väl enkelt kunna använda sprutet från en volvo turbo med k-jet sprut?!

Jocke

1.07.30 på Gelleråsen:)
1.00.17 på Knutstorp..
0.41.42 på Falkenberg..
1.19.96 på Mantorp..
www.JoCompetition.com
2000 spänn!!!! Det får mig att garva åt GIK!!! Dem vill ha 60000!!!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Men då görs den lite mer proffsigt kanske :)

----------------------------------------------------------------------------
Min E30:
Länk
sp
185
spretten
X5 4.8is -04
316Ti -03
Sorligt!

Fann min gammla 318 på skroten för ett tag sen, alltså den som jag skrivigt om.

Undrar om den ägaren efter mig finns på forumet?
Han kom från stenungsund!

Skulle vara intresant och veta vad som hände!
jo
67
jocce_
318i-85
hur mång hk blev resultatet av t-konverteringen då?

mov_it
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag tror inte han bänkade den

jo
67
jocce_
318i-85
va sku du tippa då? förstås beroende på annan utrustning men om man enbart ser till avgas+filter+turbo..170?

mov_it
überklåparn
imenhoteb

hörrudu inteså unrapå att dina bilar bir billiga ta å betala dina skullder......

imenhoteb
ha ha ha...uberklåparn !!? Har inga skulder vad jag vet?? får nog precisera dig bättre än så?

TN
sp
185
spretten
X5 4.8is -04
316Ti -03
Man skall vara väldigt försiktig med att uppge några upskattade hk.

Men med ett simpelt digitalur och bilens hastighetsmätare visade 0-100km på 8sek,med orginal 1,25" avgasrör.
Det blev bättre med 2 1/2",men mätte aldrig mot klockan.

Ja vet bilens hastighetsmätere är inte kalibrerad osv...

Jag körde iaf jämt med en Ådi A3 1,8T.
Om det nu är ngt att skryta med :)

tl
77
tl996r
325ik -87 turbo
Jag hade själv tänkt att göra ett budget bygge, det jag har funderat mest på är just sprutet! tänkte byta till ett K- jet från en 528i tex. men räcker det att byta spridare till större på ett L- jet ? skulle ju vara bra! Man kan sätta dit en tryck givare på insuget efter spjället som förbi kopplar termo kontakten till kallstart ventilen, mer soppa = mer laddtryck!
sp
185
spretten
X5 4.8is -04
316Ti -03
Det går att bytta till störe spridare på L-jet, men nackdelarna är många, tex motorn går fett nästan hela tiden, man förlorar effekt mm. Fördelen är att knackningar kan undvikas.
Samma gäller för kallstartsspridaren. Tänk på att kallstartsspridaren inte ger så mycket soppa vet inte säkert men har hört att den ger soppa för max 50 hk.

Att bytta till ett mekaniskt sprut har jag inga erfarenheter av, men det låter onödigt jobbigt!

Att få till bränslet är alltid ett problem vid budget byggen.Jag har sätt att det säljs beg tillskotssprut mellan 1500-3000.

Själv knåpar jag med ett komplet gör-det-själv insprutnings system som heter Megasquirt. En komplet sats kostar med frakt och allt ca 2300, bara ECU´n 110$.

För övrigt tror jag att grenröret är den andra stora haken. Det finns en del skrivet om detta i gammla inläg på forumet.
tl
77
tl996r
325ik -87 turbo
Tack för tippsen! var det 323:an du konverterade? i texten låter det som att det var en radfyra!
tl
77
tl996r
325ik -87 turbo
sorry! missade rubriken!!!
E3
50
E30 Nicke
325iX -88
528
Hur mycket mer kan det kosta att kompressormata istället då?
Ad
197
Adrian
M3 Coupé
känns som att de blir svårare att få tag i en kompressor!! sitter ju typ bara i mercor!!!

Min M3:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.