AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.501

Ny bil som stannar på tågspåren kan ej köra på startnyckeln av spåren

Ni
958
Nip
320i-04
Hej

Haft lite olika färskare bilar som hyrbilar på senaste och mäkta förvånad över dessa nymodigheter man lägger sig till med.

En BMW som måste starta på tomgång, då man behövde både koppla ur och bromsa för att starta den???
Den andra var automater så broms räckte.

Men krissituation som att stanna på tågrälsen och bara måste av innan tåget kommer.
Kan man ens fixa det?????

Som jag ser det så kan min gamla "bettan" köra på startnyckeln i alla fall.

Så mycket olika bling-bling på nyare att man knappt skulle vilja ha bilen om de slängde den efter en.
Mercedes C300 Estate - röststyrning av det mesta och djupdykning instruktionsbok!!!!
Fick ta reda på att säga "kanal 1" för att växla till P1.
Provade "farthållare" men den förstod inte.

Skulle tanka fullt efter hyrperioden, men tog 2 minuter att få igång den från bensinpumpen.
Det stod massa text om att hålla på bromsen, men gjorde det och vet inte vad jag gjorde fel och sedan rätt.

Är det inte rätt mycket teknik för teknikens skull kan jag tycka????

mvh
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Stanna aldrig på tågspår, stanna före om du måste stå still så är du på rull när du passerar dem.

Sen så när man kör hyrbilar, flera olika så hinner man inte bli van med dem. För din del verkar du lite irritera dig på att du inte hinner lära dig hur de fungerar i sina användargränssnitt.
Ni
958
Nip
320i-04
Det är ju sant att man är ovan vid en hyrbil, men förundrad att man skall behöva läsa manualer för det mest basala funktionerna. Inget styrkebesked kan jag tycka.

Det är väl någon olycka med några års mellanrum där bilar fastnar mellan bommarna. Någon spekuleras väl vara självmord som jag minns det.

Men bra vid bensinstopp att också kunna köra på startnyckeln så bilen kommer av vägen ordentligt så den kan stå så.

Hörde om lite konstigheter detta med att nyckeln kan ligga i fickan och man går ur bilen och hur den stannar motorn. Går ur för att släppa av någon med barnsäkra dörrar, hämta något i bagaget osv.

Vet inte vem som efterfrågat dessa saker?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ingen som efterfrågar bara lekstuga för de ingenjörer som är uppvuxna med dataspel. Tillförlitligheten och livslängden förkortas betydligt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om du ofta missar att tanka i tid (trots att moderna bilar har bra räckviddsberäkningar och tankmätare) så kan en dunk bensin i bagageluckan lösa problemen. Jag har bara fått soppatorsk en gång, en gammal italiensk motorcykel som saknade tankmätare och dålig tillgång på bensinstationer där jag var. Så med modern (sedan ganska länge) teknik så slipper man också problem.

Jag är inget stort fan av key less, p.g.a stöldrisken. Men jag vet många som uppskattar att bilen låses upp av sig själv när familjen ska till bilen och föräldrarna bär matkassar och barnen rycker i dörrarna. Men som vanligt nu för tiden är mycket tillval så välj inte till det du inte vill ha. Problemet löst.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
I ett avsnitt av "Vägen hjältar" på Kanal 5 ondgjorde sig en av bärgarna att det inte gick att lägga i neutralen på automatlådan i en BMW då motorn var avstängd och inte gick att starta.

Det borde finnas ett sätt att kunna lägga i neutralen med avstängd motor för att långsamt kunna förflytta bilen. Sen kan det ju finnas någon form av "time-out" så att man inte för länge sliter på lådan då den inte får den normala smörjningen.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har för mig att det finns ett litet "handtag" för att frikoppla automatlådan med avstängd motor - man får lyfta på damasken för att komma åt det, om jag minns rätt...

Bör stå i instruktionsboken!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det har funnits i alla fall men även den möjligheten verkar borta på vissa lådor numera. Men hur svårt är det att lägga hjulen på dolly för en bärgare? Låter som han bara tycker det är jobbigt.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Personligen tycker jag verkligen att det borde gå att få till det att kunna få i neutral även med avstängd motor. Av olika anledningar behöver jag flytta kärran för att få tillgång till garaget. Så måste till en kallstart varje gång man skulle kunnat bara lägga i N och rullat den lite. Samma som att den hugger i P så fort man gläntar på dörren gör en ju vansinnig.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det håller jag med om
ca
84
campari
G81 M3 Touring
R60 Countryman S
Om ni behöver neutral kan jag tipsa om att nya M3 har det =D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.