AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.662

Hur känns BMW-marknaden just nu? 2022 Q1/Q2

Sida 4 av 4
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Med känsla: Som jag skrev gällde uträkningen 2021, inte framtiden.

Men för din skull kör jag om min kalkyl enligt:
El = gratis (kostnad 0kr)
Dieselpris = 25kr (osannolikt snittpris 2022 enligt mig)

Då kostar min Merca: 5775kr/månad och Audin 7917kr, dvs en skillnad på 2142kr/månad. = 25 700kr/år. Kanske kaffepengar för vissa?

Själv har jag ägt ca 40 bilar de senaste 35åren den enda bilen som jag haft problem med var en Audi A2 1.2tdi där det blev något fel på bromsarna som Audi hade svårt att reda ut. Det blev dyrt. Annars bara slitagedelar. Av dessa 40 endast 3 nya bilar, de flesta 1-3 år gamla. BMW:s sk "fria" service är ett skämt... Ingår en oljeservice. Sedan när 4 år har gått ska man göra en stor service som kostar skjortan.
Men som sagt, jag kan i princip skriva av min Merca på 3 år och sedan leasa eller köpa elbil V3 = bättre än idag om 3 år.
Nu var ju E-tron bara ett exempel och det känns som en lite orättvis jämförelse bilmässigt mot en beg Merca C-klass. Du kan ju ex vis nu få en Polestar 2 för cirka 4500 kr/mån på privatleasing. Men no problems, jag köper dina kommentarer och var och en gör sina egna val, som passar både körstil, körschema och inte minst plånbok. Självklart så ska ju också en ny bil kosta lite mera, framförallt om den också är större. Sen lägger jag inga värderingar i det här vilken bil som har bäst kvalitet.

/Anders
cr
3.937
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Någonstans man kan läsa om att privatleasa Polestar för 4500:- /månad? Det enda jag hittar är 5500-6000:- /mån.

MVH Christofer
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Ok, jag kan köpa att E-Tron är en dyrare bil. Jag tog den som exempel eftersom den diskuterades.
Jag kollade Polestar 2... Jag kan inte hitta den för 4500kr?
Tar jag en motsvarande utrustad bil som min Merca (så vitt det går) kostar den:
5500kr+pilotpak 1000kr + drag 400kr + 500extra mil 400kr = 7800kr/mån
Känns dyrt för en Volvosedan.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Inklusive klimatbonus 4391kr/mån för Polestar Single Motor, exklusive 6929kr/mån.
Länk Paket tillkommer.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Står på Polestar.com

4 391 kr /månad i 36 månader vid 1500 mil per år. Men då är det en framhjulsdriven version. Den fyrhjulsdrivna kostar 5635:-/mån.

Länk

Jag tycker det är ganska billigt faktiskt. Ska du köra på diesel så kostar 1500 mil per ca 2000:-/mån bara i bränsle.

Ännu bättre har det varit att faktiskt köpa en Polestar 2 dock. En fyrhjulsdriven med båda utrustningspaketen, vinterhjul och dragkrok kostar 702 tusen. Dvs 632 tusen efter bonusen. Det är ungefär vad de vill ha för bilar som varit i trafik sen sommaren 2020 och rullat 3000+ mil. Noll värdeminskning alltså.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Billigt är relativt. En rimligt/normalt utrustad Polestar kommer att kosta mellan 550-6000kr/mån. För mig hade det blivit över 20 000kr mer per år (enligt min tidigare beräkning).
Då får jag en modernare bil, riskfritt ägande men mindre praktisk (inte kombi), sämre dragmöjlighet och kass räckvidd.
Tack för länkningarna angående Polestar och visst det är inkl miljöbonus men den måste ju också inräknas! Det är ett väldigt bra pris och alla vill inte ha AWD.

Sen skulle jag inte kalla en Polestar 2 för en Volvosedan. Hursomhelst är det väldigt mycket bil för pengarna. Betänk också att det är noll kronor i första hyra. Ingen kapitalbindning. Många verkar dessutom väldigt nöjda med sina bilar. Däremot tycker jag nog E-tron kampanjen är ännu bättre men det är ju en smaksak. Jag tycker väl närmast att det är bindningstiden som är "problemet", iaf för mig som gillar att byta men jag tror inte det är stora problem att överlåta dessa avtal till ny leasetagare. Man ser på Audi-forum att när det kommer upp de som vill överlåta så försvinner de snabbt.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.