|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Ni räknar dåligt. En Q4 blir inte dyrare än en A5 såvida man inte kör mindre än 1000 mil per år. Eller öser på utrustning på Q4an. Jag _kräver_ att få sin din uträkning av det för jag tror helt enkelt inte på den ;) | |
|
Spännande Etron tråd.... Men för att återgå till huvudfrågan om BMW-marknaden. Jag ligger i planerna att skaffa mig en av de där rackarns kvicka I4:orna och har därmed lite koll (Blocket-bevakning) på min nuvarande bil (520 xd -20 Innovation Edition). De som kommer ut på Blocket för runt 400-430 brukar försvinna från min bevakning på några dagar. Om de körs direkt till skroten eller prutas 200k för att försvinna vet jag inte, men helt klart ett bra tryck vad det verkar på iaf 3 år gamla bilar. Även min säljare säger att de fortfarande är högvilt på beg-marknaden. Vilket mitt inbytespris indikerar. Angående räckvidd så körde jag i helgen tur och retur Karlstad-Trysil, nästan 60mil, 0,57l/mi, takbox, vinterhul. Bilen var tankad till 75% och har ca 18% när jag kom hem. Rackarns effektiva de här små dieselsnurrorna,. Ser inget problem att åka el nästa gång med snabbt kaffestopp i Branäs och toppfyllning av I4:an :-) |
|
| Får du bra betalt i inbyte hade jag tagit det. Vet att en av de stora beghandlarna i Sverige numera har infört inköpsstopp på diesel och bensinbilar De köper bara el+hybrid. Här pratar vi om en handlare som köper in tusentals bilar om året. | |
|
blixten, jag har kört min Tesla ner till Spanien. Skulle varit flera ggr om inte Covid kommit emellan. Utan att förta oss så körde vi över 100 mil ett flertal av dagarna. Snittade 100 km/h genom Tyskland. Inte för att jag höll igen utan för att det var vägarbeten och köer... Tycker dock inte om att köra mer än 170-180 km/h om jag har familjen i bilen. Så jävla kul är det inte. Särskilt inte om man ska köra långt, då kostar det mer än det smakar i form av ökad anspänning och trötthet. Var så jävla skönt att komma över till Frankrike och tuffa på i stadiga 130 km/h. Mycket mer vilsamt och mycket effektivare. Visst kan det bli något laddstopp "för mycket" en sån dag. Men kom igen. Ska jag tuffa runt i en bensinbil 365 dagar om året för att slippa ett par bensträckare under semestern? Var är proportionerna? Tycker man det är hemskt roligt att köra fort så är det väl bättre att åka till en bana och gasa lite? Autobahn är förskräckligt överskattat. |
|
|
Lövet: Jag leasar till mycket bra pris. Alternativet var att återlämna eller förlänga till samma pris. Eftersom det är väldigt dåligt med nya bilar så finns det dåligt med bra erbjudande, vare sig det gäller leasing eller köp. Det generella problemet är att att det inte går att beställa en ny bil som man vill ha den, då får man vänta över ett år. De få lagerbilar som finns är generellt väldigt trista. MVH Christofer |
|
|
Ok, då förstår jag vilken kampanj det är. Men baserat på den kan man inte dra slutsatsen att Q4 är dyrare än A5, inte heller att el är dyrare än bensin för det är det inte om båda ska köpas på nuvarande marknad. (Jag hade också förlängt om jag hade möjlighet till det men det är en annan diskussion) |
|
| Visst... jag har också kompisar som kör Tesla, de har inte samma erfarenhet av räckvidd vid nyttjande av prestanda. Men vissa vet ju alltid bäst. Verkar som just ditt exemplar är något utöver det vanliga. Tester i motortidningar talar ju inte heller direkt till elbilarnas fördel om man inte gillar frekventa kaffepauser på sina resor. Men du tycks ju vara mer lagd åt att glidköra så då passar det säkert bra med elbil. | |
|
Hur många "resor" per år gör du då? Och ja, jag glidkör väl då. Big deal. Har inget behov av att köra fortare än 170-180. |
|
| Men då hinner man ju inte 150 mil om dagen och det är ju det viktigaste av allt! | |
|
Den vanliga diskussionen el kontra fossilt. E-tron som jag refererade till gäller privatleasing. Alltså moms inkluderat. Exempelvis denna annons Länk Själv så har jag operationell leasing på min på min firma. Men från kampanj våren 2021 så oslagbart låg totalkostnad jämfört med ex vis en X5 i samma prisklass. Dessutom binder jag inga pengar i bilen. 360 spänn per år i skatt och som sagt låg försäkring via TH (bokat själv). Service ingår och garanterat restvärde. Motsvarande dieselbil har en fordonsskatt runt 20 tkr per år. Tidigare tankade jag för 2.500-3.000 kr per månad. Jag kanske nu har en elkostnad på säg 400 spänn i månaden. Är det fortfarande någon som tycker dieselbilen är billigare? Då har vi ändå inte räknat med värdeminskningen och ev reparationer. Att det ännu säljs dieselbilar är till stor del pga bilbristen skulle jag säga. Utbudet på diesel och även bensinbilar kommer sannolikt öka markant när företagen kan byta ut fossil bilar till laddbara bilar. Utbudet blir då sannolikt högre än efterfrågan och priserna sjunker. Att de är gångbara beror även på att många exporteras pga valutaeffekter. Sen i Norrland kommer många ännu vilja köra fossila bilar pga långa avstånd, men stackare att tanka! /Anders |
|
|
I dagsläget med en snabb teknikutveckling känns det för mig som ett enkelt val att tills vidare behålla dieselbilen (MB C220d kombi, nu 8000mil). Förutom att jag sparar X antal skattade 1000-lappar varje månad slipper jag tänka på räckvidd de ca 15ggr/år jag kör 100mil på 1-2dagar. Ett billigare alternativ, t ex ID3 fyller helt enkelt inte mina behov. Jag kan dra 1800kg fram och tillbaka Skåne till Mantorp och jag tankar bara 1-2ggr i månaden. Se min beräkning nedan. Räknat på 2021. Ursäkta förmatet. Grundvärden. MB: förbr:0.63, ID3: förbr:1,93, E-Tron: 2,58 (Elbilar enligt ADAC test, MB enligt vad jag får i bilen ej mätt av bilen). För elbilar lägger jag på 10% förlust vid laddning. Drivmedelspriser: Diesel 18kr (hittade inget snitt, men 18 är högt räknat) El: (Skåne) 2,5kr/kwh, det inkluderar lite uteladdning. Körsträcka: 2000mil Kat Mercedes c220d ID.3 Audi E-Tron 55 Värdeminskning 25 000 kr 0 kr 0 kr Service 4 000 kr 0 kr 0 kr Försäkring 5 000 kr 2 500 kr 3 500 kr Skatt 1 800 kr 300 kr 300 kr Bränsle 22 680 kr 10 615 kr 14 190 kr Repration & drift 2 000 kr 0 kr 0 kr Leasing 0 kr 42 000 kr 91 200 kr Total 60 480 kr 55 415 kr 109 190 kr Totalt/månad 5 040 kr 4 618 kr 9 099 kr Totalt 3 år 181 440 kr 166 245 kr 327 570 kr PS. Om jag skulle skriva av HELA VÄRDET av Mercan på 36månader skulle jag bara hamna på en marginellt högre kostnad än E-Tron, ca 10 000kr/månad. DS. |
|
|
Om vi gör samma räkning för 2022 och sätter dieselpriset till 25kr/l så blir det 31500kr för bränslet, dvs 8 820 kr mer. Då är månadskostnaden 735 kr högre och 5 775 kr/månad för Mercedesen. Så då skiljer det 3 324kr/månaden mellan en begagnad kombi i mellanstorlek och en splitter ny SUV i större klassen med 400 hk+. Ett haveri på någon dyrare komponent som partikelfilter, motor eller växellåda och en stor del av skillnaden kan försvinna. Men just nu gör jag detsamma som du Aerobat. Jag har för tillfället en billigare pendlingsbil (bensin 0,5l/mil) för min körning som är 2500 mil/år. Däremot tycker jag det vore lite trevligt att köra dem i en schysstare kärra, men haft andra saker på gång som gjort att bilbyte inte varit prioriterat. |
|
|
Grelle, jag gör ganska liknande reflektionen som du. Jag gissar att fossilpriserna kommer droppa en del från peaken, nu ligger de väl på ca 22,50kr? Kanske kommer diesel snitta på 20kr 2022. En sak är säkerenergipriserna kommer att öka på sikt. Men jag ser en stor risk i att förlita sig på dagens elpriser. Även om man gör din beräkning med 25kr i dieselpris kommer E-tron kosta 40 000kr mer om året. I 3 år 120 000kr. Om det är värt det är ju helt personligt. Själv tycker jag det är mycket viktigare att ha 120 mil räckvidd, kunna sträcka ut på Autobahn i 200 ibland än att betala för 400+ hk. Jag har andra bilar när jag vill ha roligt bakom ratten. Att motor eller växellåda skulle rasa skulle vara en exeptionell otur, hur ofta händer det på en MB220d? Partikelfilter, kanske. Min förra Merca körde jag 17000mil, det dyraste var att byta skivorna. |
|
|
Så länge man har en gällande maskinskadeförsäkring skall man normalt inte behöva oroa sig för stora utlägg på reparationer annat än självrisk, bromsar, service etc. Jag tänker lite lika. En E-tron (eller motsvarande) med luftfjädring och direkt vrid åker man kungligt it, givetvis kan det vara värt en del merkostnad. Men jag skulle inte köra en ID.3, eller liknande "burk", om det inte vore för att det blev påtagligt billigare än en annan "vanlig" bil. MVH Christofer |
|
|
Du kör 100 mil på 1-2 dagar 15 ggr per men bara 2000 mil totalt? Roligt också att du är mer orolig för elpriset än för dieselpriset. Vad ligger bakom den analysen? Elpriset bör faktiskt sjunka på lite längre sikt. Dieselpriset? Well... Vad tror ni själva? |
|
|
Men om man kör 2000-2500 mil per år så försvinner maskinskadeförsäkringen vid 4-5 år om gränsen är 10 000 mil som exempelvis IF har. Aerobats Mercedes stod ju på 8 000 mil så om han har IF är det ett år bort tills den är puts väck. Motor eller växelåderas är kanske inte helt vanligt. Men det finns mycket delar runtomkring de komponenterna som kan gå sönder. Vi vet ju vissa BMW modeller med dåliga spridare osv. Det finns generellt många saker som snabbt kan ge en utgift på 10'+. ID3 är ingen höjdare och inte heller aktuell för mig. Jag är just nu mest nyfiken på kommande A6 electric eller Q6. Tyvärr är det väl slutet av 2023 innan en sån en finns att få tag i och då har jag inte sett priset. Kanske BMW börjar släppa några bilar 5-serie storlek med kombibaklucka också, men de verkar ha det tufft med utvecklingen. |
|
|
IF Stor har 10 år eller 15000 mil. Annars har de flesta bolag 8 år eller 12000 mil. Bilar som är äldre än så är alltid ett lotteri. MVH Christofer |
|
|
Verdi: Antingen vill du inte fatta eller så fattar du bara inte min poäng. Att det är mycket billigare, just nu, att köra vidare min gamla fossilhäck än att leasa eller köpa en motsvarande elbil. Mycket billigare. Plus att du får en del fördelar som fortfarande fossilbilen har. Räkneexemplet var på 2000mil eftersom det är lättare att jämföra. Jag sa aldrig att jag kör exakt 2000mil? Sedan kan du anmärka på detaljer... ja, jag körde kanske bara 12 ggr och ja, det är bara 90mil. Och ja, det var betydligt färre gånger under corona. Utan corona hade det blivit mer. Big deal. |
|
|
A6 E-tron (även Avant) kan nog vara värd att vänta på. Lär inom kort visas som jag förstått det hela. Länk Länk (tyvärr) ligger nog Audi i framkant jämfört med BMW vad gäller elbilar. BMW gör elbilar av befintliga fossilbilar (IX3, I4 osv.) Upp till bevis där snart BMW. Även Merca EQE är på gång. @aerobat. Du skriver att dieselpris 18 kr är högt räknat! För din egen skull lär du behöva uppdatera din "kalkyl" OKQ8 GoEasy Diesel 24,47 kr - 40 öre Vad gäller elpriset så kan väldigt många ladda hemma. Man gör det när elpriset står lägst under dygnet, i natt var det typ 18 öre när jag laddade min bil. Svårt att tanka diesel när priset är som lägst på dygnet. Snittpriset idag är 55 öre ex vis. Den (enda) fördel jag ser i din kalkyl är att värdeminskningen har du redan till stor del tagit. Procenten uttryckt i kronor blir väldigt låg på en äldre bil, jämfört med en nyare dieselbil. Likaså skatten (om den är över tre år). Men att köpa en ny dieselbil nu förstår jag mig inte på. Okay om man är resande säljare över hela landet och har med sig ett stort släp så förstår jag. Men inte annars. Den riktigt stora fördelen är dessutom känslan i en elbil som inte växlar utan drar utan hinder och skönt med ljudnivån, som är nästintill helt borta. Jag har alltid köpt ny eller nästan ny bil, främst av en orsak, det finns garanti, jag slipper fundera över framtida reparationer, ofta ingår service också och sammantaget har det sannolikt nästan alltid varit det billigaste alternativet. Den kalkylen blir nu ännu bättre med en elbil. Allt fler kommer dessutom vilja köpa elbil, inte minst företagen som har det som policy. Just nu är dock flaskhalsen produktionen och brist på halvledare mm. Men när det släpper så är jag övertygad om att beg marknaden kommer att bestå till stor del av fossila bilar som får dels lägre värde och dels längre lagertider hos handlaren. Handlare som dessutom sannolikt kommer att få sämre ekonomi i och med bristen på bilar att sälja. De som dessutom inte har serviceverksamhet kommer få det tufft att överleva. Det är min lekmanna mässiga teori! /Anders |
|
|
Med känsla, spännande! Kanske inte är så långt bort som jag trott innan den visas. Elpriset är som vi vet fluktuerande mellan 10 öre/kwh till 10kr/kWh. Men oavsett det så ska alla svenska hushåll betala elskatt om 45 öre/kWh och de flesta av Sveriges elnätsbolag har en överföringsavgift, där 30 öre/kWh är en rimlig median. Sedan så är elpriset på elbörsen ex moms. Idag är det alltså: - 55öre/kwh medelpris på börsen - De flesta elhandelsbolag har spotpåslag om 6 öre/kWh (något ska de ju ha för att köpa in el från börsen och sälja till dig) - Det blir 61 öre/kWh som sedan med moms blir 76,25 kr/kWh - Sedan tillkommer fler rörliga avgifter som skatt och elnätsöverföringen och då blir det närmare 1,5kr/kWh. Så elen är billig (men inte alltid), men tittar man endast på börspriset ex moms så kanske man bara ser en tredjedel av kostnaden. Sedan finns de fasta kostnader, men eftersom de flesta behöver el i fastigheten så är de där oavsett vad bilen drivs med så de exkluderar jag här. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.