|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
@Blixten, du kan ex vis privatleasa en Volvo XC40 P6 (elbil) för 3.995,- per månad, 0 kr insats. 360 kr per år fordonsskatt. Behövs större bil har du förutom sånt som MG även Audi E-tron för cirka 6.300,- per månad. Kostnad per mil cirka 2-3 kr. Svårt att ha bil billigare! /Anders |
|
|
Verdi, det kräver ett stort ekonomiskt engagemang, vilket är samma sak. MVH Robert |
|
|
En dieselbil som motsvarar de bilar som Verdi nämner blir dyrare per månad hur du än försöker räkna. Eller menar du att en bil för 3000kr/mån+ 3000kr diesel är mindre "ekonomiskt engagemang" än 5.500kr bil +500kr el? (Siffrorna är påhittade. En Q7 blir mycket dyrare än så mot en etron per månad, likaså en XC40 T5 eller motsvande bensinare. T3 är inte jämförbar ) |
|
|
Även om det är ganska billigt att privatleasa en E-tron från 6000:- /per månad så får man tänka på att det tillkommer en del. En schablonräkning på en E-tron 55 Proline per månad: Leasingkostnad (utan någon extrautrustning), 5995:- /mån. Tillägg för 1500 mil / år, 552:- /mån. Halvförsäkring (dyr): ca. 900:- /mån. Vinterhjul, som man själv köper och sedan säljer, utslaget, 350:- /mån. Sommardäck byte under leasingperiod, utslaget 250:- /mån. Laddning, knappast under 1000:- /mån i snitt. Då har vi en månadskostnad på ca. 9000-10000:-. Inte så dyrt för en sådan bil, men ändå. En mindre Q4 kostar 1000-1500:- mindre, så säg runt 8000:- /mån. MVH Christofer |
|
|
Det var dyr laddning och dyr försäkring får man säga... Hur många mil? Räknar man på normala mil kan du halvera det där. |
|
|
Försäkringen är generellt dyr på elbilar. En E-tron kostar från 700-800:- / månad och uppåt i halvförsäkring. Jag räknade på att man kör 1200-1500 mil /år som en normalbilist. Har dåligt koll på vad det kostar att ladda en elbil, men tänker att man laddar hemma för det mesta till normalpris och någon gång i månaden på en publik laddplats. Det kan ju knappast kosta under 1000:- /månad? MVH Christofer |
|
|
Crille82, 1) Om man kör 4500 mil på 3 år, och vi har vinterdäcken på 5 månader per år. Om körningen är jämtfördelad så blir det 7/12*4500 = 2625 mil på sommardäck. Behöver de då bytas på 3 år? Nog för att etron är tung, men inte kan den äta så mycket däck? 2) För min egen del så kostar elen 90 öre/kWh, sedan elnätets kostnader per kwh är 45 öre i energiskatt och 30 öre i överföringsavgift, det blir 1,65 kr/kWh. Om en E-tron drar 2,5 kWh/mil och jag laddar 90% hemma och sedan resterande för 5kr/kWh borta och kör 4500 mil på 3 år så blir det 16 706kr hemma och 5625 kr borta vilket delat på 36 månader är 620kr/månaden. |
|
|
Efter 2000-2500 mil är det inte 4 mm kvar på sommardäcken, som minst krävs vid återlämning. Med andra ord får man räkna med att man åker på ett byte av 255/50R20. Då gör man bäst i att byta däcken själv, annars blir det ännu dyrare. Min kalkyl på däck ovan är lågt räknad, det vill säga att det rör sig om det lägre prissegmentet man kan hitta, inte vad en märkeshandlare tar. Jag har inte grottat ned mig i el-priser, men har svårt att tro att gemene man klarar att driva en stor el-SUV 100-120 mil /mån för 600-700:-, i verkligheten. MVH Christofer |
|
|
@Grelle. Jag betalar 6.548 kr per år för min mer eller mindre fullmatade E-tron. Trygg Hansa. /Anders |
|
|
6548:- /år är nog ovanligt billigt, dessutom är du äldre än de flesta och sen beror det ju på villkoren. Har du exempelvis självriskreducering på vagnskadan? Kan ju vara skönt. Jag är 40 år och bor på landet, långt från större städer. Audis leasingförsäkring kostar 724:- /mån. Jag brukar ligga bra till i premie, snittet brukar ligga högre. Hur som helst, det jag vill belysa är att det ändå blir ganska dyrt i slutänden. Om man leasar en E-tron, för förhållandevis låga 6000:- /mån i tre år och kör 1200-1500 mil per år. Om man summerar, verkligen räknar på allt och inte inbillar sig, så blir det en månadskostnad på ~10´ per månad. Om det är dyrt? Nej inte för biltypen, men likväl mycket pengar för många. MVH Christofer |
|
|
Med andra ord, man kan inte leasa elbil för 4-5-6´ per månad, ladda för en femhundring och tro att det stoppar där. MVH Christofer |
|
|
Vad är du ute efter crille? Vad jämför du mot när du säger att det är "dyrt"? E-Tron är ju långt ifrån den billigaste elbilen som finns att välja på. Mercedes EQB får du t ex från 4500:-/mån. Hyundai Kona får du för ~3000:-/mån. Samma med Opel Mocka och Peugeot e-2008. Länk Länk Länk |
|
|
Nej, jag säger inte att det är dyrt, läs vad jag skrivit. Jag vill belysa att ganska mycket tillkommer på totalsumman. Man sågar gamla bilar som svindyra och exemplifierar att det går att leasa en elbil och sedan bara ladda för några hundralappar. Riktigt så enkelt är det inte. Jag vet att det finns mycket billigare bilar än E-tron att leasa. Exemplen ovan för 3-4000:- /mån är betydligt dyrare än motsvarande med förbränningsmotor, alltså blir de inte billigare totalt sett. MVH Christofer |
|
|
Men om det är mycket billigare med fossilbilar fortfarande då är väl allt frid och fröjd ur din synvinkel? |
|
|
Jag har sagt att man måste räkna på totalkostnaden och inte lura sig själv, inget annat. Var och en får väga sina behov, önskemål och vad man får för pengarna. Jag har personligen inget initialt emot att köra elbil, men jag vill inte köra elbil om det blir dyrare. Funderade på en Q4 istället för A5:an, men det skulle blir dyrare, då är det inte intressant. Jag är heller inte intresserad av att köra en elbil i Golf-klassen till samma totalkostnad. MVH Christofer |
|
|
Jag i det mesta inget att invända mot det Crille skriver. Det är realistiska siffror gällande kostnad för försäkring och däck exempelvis. Däremot tycker jag elen räknas något högt men jag fastnar egentligen främst på sista meningen för där jämförs äpplen och päron. "Motsvarande" bensinbil där har vanligen halva effekten. Det blir lite skevt plus att drivmedelskostnaden äter upp prisskillnaden @med känsla: Ditt pris är väl en operationell företagsleasing utan moms? Jag räknade för övrigt totalkostnad för 3 år gammal Passat Alltrack mot ny elbil innan jag beställde (TM3) och det drar iväg direkt med kostnader så fort man börjar köra lite mil med dieselbilen: Länk Om man inte orkar läsa: Vid 1750 mil blir en 3 år gammal Alltrack dyrare än en ny Tesla Model 3 eller begagnad Model S. |
|
|
Visst, det direkta vridmomentet är som regel alltid till elbilarnas fördel. Men vad har man egentligen för behov av någon nämnvärd prestanda i Sverige? Jag kan dock störa mig på begränsad toppfart och oförmåga att dra släp, de få gånger man har nytta av det. MVH Christofer |
|
|
Vad är det som är så bra med en surrig bensinfyra och ryckiga växlingar? Ok om man inte kan ladda på ett smidigt sätt till vardags, då skulle jag inte ha elbil heller. Men om man kan det så ska det mycket till för att jag ska sätta mig i en bensinbil igen. Är så mycket skönare och trevligare att glida omkring på el. Bilen upplevs väldigt mycket snabbare också. Skulle välja en Q4 över A5 10 ggr av 10. |
|
| Om man, som jag, gillar att semestra på kontinenten och köra på frifartsvägar så är en elbil inget alternativ. Men tycker man att det kul att lägga en miljon på en bil som måste laddas stup i kvarten om man utnyttjar prestandan, så är det upp till var och en. | |
|
Skall förtydliga att jag har en välutrustad A5 245 hk quattro och jämförde mot en snikutrustad bakhjulsdriven Q4 40 Proline (0-100 km/h på 8,5 sek). Eftersom Q4 ändå blir klart dyrare så är det inte aktuellt för mig. MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.