AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.660

Hur känns BMW-marknaden just nu? 2022 Q1/Q2

Sida 1 av 4
Visa användare
253
Vira20
Plug-in bil från annat märke
Bevakar några BMW på blocket och tycker inte någon säljs just nu...

De jag kikar på är 2009-2014 Kombibilar. Både bensin/diesel, automat/manuell

Kändes segt redan innan kriget och nu har det avstannat helt? Någon som har försäljningsdata på begagnatmarknaden?

Tycker även alla bilar ligger rätt högt - eller tar folk i lite extra idag och förutsätter prutning på 10-20tkr?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag är helt säker på att det kommer komma ett rejält prisfall på dieslar främst nu. De har varit alldeles för högt värderade senaste 3 åren. Det är helt galet att de i princip inte haft någon värdeminskning senaste tiden. Nån gång kommer smällen och det verkar som att det (tillfälliga rimligen) extrema dieselpriset kommer vara den utlösande faktorn.

Att betala 300k för en 6 år gammal 5-serie diesel när det finns realistiska elbilsalternativ för nästan samma pengar med 1/5 av drivmedelskostnaden. Klart det kommer få effekt framöver. "Entusiasterna" med husvagn och dagssträckor på 75 mil kommer förstås fortsätta åka diesel men de är inte så många.
bl
2.293
blixten
325i -88
Kronan har sjunkit ganska mycket mot både euro och dollar samt att det är brist på nya bilar pga komponentbrist, därav höga priser på begagnat. Det kommer sannolikt vara höga begagnatpriser ett tag till.
I Sverige är dieselpriserna extrema, inte på andra ställen i Europa. Sjunker priserna i Sverige kommer exporten öka till utlandet.
Löwet, när du menar "... det finns realistiska elbilsalternativ för nästan samma pengar ..." så antar du att alla kan ladda där de parkerar. Jag menar att utan laddmöjlighet hemma (eller möjligen på jobbet) så är inte en elbil eller laddhybrid ett bra alternativ. Jag har ingen synpunkt på beg.priser men till din enusiast-lista vill jag lägga alla som bara har "Boendeparkering" längs gatorna.
cr
3.937
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Realistiska el-drivna kombibilar för ca. 300´, vad menar man då?

Dessutom pratar man inte om bilar i klassen 300´ när man pratar 2009-2014, utan snarare 100-200´.

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Behöver inte vara kombi för att få samma transportkapacitet och utrymme
Länk
Länk

Om 36 månader gissar jag att den som köper ovanstående BMW kommer ha haft 50% högre totalkostnad. Vågar du sätta emot?

Sedan skrev jag "nästan samma pengar" inte "identiskt exakt samma pengar". Där är vi inte än men det behövs inte för lägre totalkostnad ;-)
cr
3.937
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Tänker att eftersom trådskaparen tittar efter en 10-12 år gammal kombi, så är troligen inte en Tesla för 399' aktuellt.

MVH Christofer
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Det finns många faktorer som gör att dieselbilar kommer finnas kvar många år framöver.
Det kommer inte komma något ”ras” inom en överskådlig framtid.
Komponentbrist, krig, inflation, svagare krona. Elbilen kommer alltid vara för en nischad marknad. I alla fall i dess nuvarande form.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Elbilen kommer alltid vara en nischad marknad? Nu tror jag inte du hängt med i utvecklingen...

Ta bara nybilsregistreringen i februari, 52% var laddbart, jämt fördelat mellan elbilar och laddhybrider. Kvar är då 48% för bensin, diesel och övrigt. Diesel är just nu det av de stora som de säljs minst av. Länk

Däremot tror jag inte dieselbilar är stendöda. De kommer fortsätta rulla och vara populära för många, speciellt i de lägre prisklasserna dit de tar ett bra tag innan mellanklass elbilarna kommer. Men det är ingen mening att lura sig själv. Diesel är det som det säljs minst av och utvecklingen vi såg i Sverige under stora delar av 00 och 10-talet var en puckel med en början och ett slut.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Börjar man räkna så är privatleasingerbjudanden på elbilar väldigt förmånliga idag. Allt från små enklare bilar för under 3 tusen i månaden att ha som andrabil till stora SUV:ar för 5-7 tusen i månaden. T ex en Audi E-Tron 55 med 408 hästar för 6300:-/mån. Räkna på vad en ny Q7 eller liknande kostar i jämförelse. Vi snackar dubbla kostnaden. Lätt.

En äldre dieselbil har inga garantier kvar, måste helförsäkras och har väldigt höga driftskostnader. Plus att de nu ligger historiskt högt i andrahandsvärde och antagligen kommer tappa väldigt mycket framöver.

Infrastrukturen behöver byggas ut men ärligt talat, hur ofta kör ni längre än 30-40 mil på en dag?
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
ps. En Model S fyller samma behov som mina f.d. kombibilar. Ví har en labrador som tar halva bagaget men trots det så behövde vi inte takbox ens i julas när vi åkte runt till släkten med en massa julklappar och packning. Tror inte det hade gått ens i XC70:n vi hade. Hade absolut inte gått i den F11 vi också hade.
En bil som du äger måste inte helförsäkras. Privatleasing ("slit-och-släng" konsumtion) tar inte hänsyn till kommande rta-höjningar eller ändringar i bonus/malus. Förvisso lika för alla men känns (rätt eller fel) som att privatleasingkunden har mindre marginaler.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är ingen skillnad på försäkringsvillkor på privatägd eller privatleasad bil.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Varför skulle det vara mer "slit och släng" med privatleasing?
För den som är räknekunnig så är som ovan nämns privatleasing alternativ på elbil i många fall överlägsna alternativ att köpa begagnad diesel. Givetvis behövs endast halvförsäkring. Ofta ingår även service. Nackdelen skulle i så fall vara bindningstid. Som nämns ovan skulle jag varmt rekommendera kampanjen på E-tron.

/Anders
@turbo4ever - vilka stora räntehöjningar räknar du med inom kort framtid? Jag är iaf övertygad om att det inte blir några stora räntehöjningar som kommer att nämnvärt påverka privatleasingavtal som är ingångna. Isåfall så påverkar de ju även ex vis avbetalningsköp av beg fossil bil samt om du köper kontant även alternativ kostnaden, dvs vad du skulle kunna avkasta dina pengar till. Återigen - den stora kostnaden är inte ränta, utan det är värdeminskning, driftskostnader som drivmedel, försäkring, service och reparationer.

/Anders
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Begbilmarknaden kommer att hålla i sig, till och med öka, både för diesel och bensin. Att nå en vettig elbil är inte görligt för gemene man idag, de som köper en elbil är de som har förmånen att kunna ha ekonomiska muskeln att välja fritt, alternativt tillhört tjänstebilsfolket.

Sverige är ett stort land, med oerhört många platser där det inte fungerar med en elbil, och det finns människor som helt enkelt inte har råd. Sedan är det lite lattjo att se de som är väldigt inne på elbil, hur de verkar tro att regeringen kommer låta dom åka skattemässig snålskjuts, att det fortsatt kommer att vara "billigt".

I takt med att elbilsflottan växer, kommer naturligtvis skattepålagorna för elbilarna att öka. Att tro något annat är verkligen naivt.

MVH
Robert
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Att byta till elbil är som att sluta röka och börja äta morötter och sen få höra av en rökare att "snart blir det straffskatter på morötter också". Haha. ;)

Dessutom är det speciellt att samma inlägg först hävdar att vanligt folk inte har råd med elbil och sen även få veta att det inte kommer vara så "billigt med elbil sen". Hur ska du ha det? Är det dyrt eller billigt att köra på el?

Räkna gärna på vad en 3-4 år gammal dieselkombi kostar totalt och jämför med en privatleasing på elbil. Jag tror ni blir förvånade. Många BMW kostar 15-20 tusen i helförsäkring. Och soppan kostar uppåt 20 spänn milen...
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Kul att jag kan muntra upp dig :) Naturligtvis är det billigt jämförelsevis att köra på el, men det kommer inte att hålla i sig. Tror du på riktigt att elbilsåkarna inte kommer att bli mjölkade en vacker dag:) Du inser kanske inte att det finns väldigt många som inte har råd med den initiala investeringen? Det är inte de människorna, som är i majoritet, som nu köper/leasar elbil. Vi har en bit dit, när generation ett, två och tre av elbilsflottan letat sig nedåt i leden. Idag är elbilen inget alternativ för merparten av befolkningen.

MVH
Robert
bl
2.293
blixten
325i -88
De svenska begagnade elbilarna säljs enligt somliga till Norge i stor utsträckning. Om det beror på att de är för dyra eller inte uppfyller folks behov, kan man undra?Dessutom finns det en benägenhet bland många elbilsägare att enbart se fördelarna med elbil och totalt bortse från de nackdelar som faktiskt fortfarande finns... Ungefär som vindkraftsfanatikerna som vägrar inse att det inte produceras någon el när det inte blåser.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Privatleasing kräver ingen initial investering.

De som har absolut svårast med elbil är de som bor i lägenhet i städer. Ju större stad desto svårare. Mest fördelaktigt är det på landet. Ju glesare och ju längre avstånd desto bättre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.