AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.801

Leverans av beställda bilar?

Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Hur är det med leverans av bilar för er som beställt ny bil?
Själv har jag produktionsvecka 14 med prel leverans ca 4 v senare.
Dock var dessa uppgifter innan kriget..ska iofs stå kvar enl säljaren men det känns ju ganska osäkert med tanke på att Ukraina levererar bl a kabelstammar och mtrl till batterier i hybrid/elbilar.
Mvh
Jag undrar också...
Beställde en 530e G31 18/2-2022 och har inte fått besked på leveransdatum ännu. På frågan får jag bara ett kort svar att de återkommer när de vet. Det kanske är normalt? Har en 520d G31 2017 idag men kommer inte ihåg hur lång tid det tog att få besked när jag beställde den, men tror det var några veckor bara.

Och jag som valde BMW igen ganska mycket på den korta leveranstiden 3 månader jmf Volvo 9 månader. J¤#"¤&la Putin...
Förresten så läste jag i nån tidning att BMW har underleverantörer av både en del mekanik men framförallt kablage (Leoni) i Ukraina. J%&¤#&A Putin igen...
@1Anders, om jag vore dig så skulle jag nog inte räkna med en leverans enligt tidigare besked (om du inte har väldig tur). Som ett alternativ skulle jag rekommendera att titta på Länk så kanske det finns en bil där som skulle kunna passa dig?

Det är ju inte bara tillverkningen som är problem nu utan inte minst transporterna!

/Anders
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Vi beställde en Mercedes mars 2020. Blev levererad slutet sept.
Mao 6 månader.
2020? Nya tider idag!

/Anders
ma
81
madzone
Toyota GR Yaris -21
Audi A5 Sportback 45 TFSI -21
Min far köpte en M2 LCI -18 DCT -18 med 300 mil på mätaren från BMW Göteborg för 550'. Nu har den gått 8500 mil och de betalde 445' i inköp idag. Det är tydligen extremt svårt att få fram nya bilar som är kundbeställda. Många som tittar på nya M240i kan inte få leverans inom rimlig tid så köper hellre en M2 eller m2 comp. i avvaktan. Det är bara att gratulera de som haft otroligt låg värdeminskning och lyckas hitta något att byta till som man vill ha för en "rimlig peng"
Tack men fy f-n hoppas ni har fel. Först var jag för slö för att dra nytta av klimatbonusen som försvann och nu lär jag väl missa det lilla som är kvar på hybrider. Typiskt. Lager-listan har jag gått igenom många gånger :-), ingen bil som är specad som jag vill tyvärr. Även säljaren tyckte att listan har dålig variation, deras chefer har nog bonus på att sälja fyrhjulsdrift och tonade rutor. t ex...

När jag beställde min nuvarande G31:a som just lanserats hade bajrarna nog planerat fel, för det verkade finnas lediga platser på löpande bandet för en bakhjulsdriven kombi, och jag tror jag fick bilen på mindre än två månader, HAR JAG FÖR MIG. Those where the days :-). Nu i vinter gav Merca 3-4 månader, Volvo 9 månader och BMW 3-4 månader när jag tog in offerter i januari-februari.
Det låter som rätt så optimistiska löften från Merca och BMW, mera realistiska hos Volvo, för komponentbristen har funnits nu sedan början på 2021 skulle jag säga. Den blev ju inte bättre av Ukraina-krisen heller.

Det trista med många lagerbilar är att de endast har HiFi. För övrigt helt okay specar tycker jag.

Alternativt kolla X5 45e.

/Anders
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag beställde en I3 28/10 och fick prod vecka 10 och lev v 15 i början av året. När vi närmade oss så blev det levernas vecka 12, så kan det gå. Bilen var tydligen tillverkad precis innan kriget bröt ut. Det och komponentbristen som råder på halvledare sedan innan har jag förstått har påverkat och kommer att påverka dels levtider, dels beställda utrustningar. Det är bara att inse att livet aldrig kommer att bli som före Corona- och Ukraina. Vi har varit bortskämda! Kanske dags att folk börjar reflektera vad som verkligen är viktigt och är värt att ha i längden, bilar är utbytbara:)
Mvh
Asken
Leveranstider kan även teoretiskt innebära att man haft förväntningar om en viss försäljning när Corona lättade och höjt produktionen och sen kom Ukraina med kanske en del avbeställningar? Eller också att bilar som skulle till Ryssland dirigeras om till andra marknader nu, vilket kan innebära snabbare leverans på vissa bilar.

/Anders
Exakt vad jag tänkte :-) ! När jag för många år sedan jobbade i Estland kunde jag ibland se tågen med nya tyska bilar swisha österut. De tågen lär ju stå stilla nu med en massa luckor i produktionslinan som följd. Men det är klart finns inte grejor kvittar det.

Redan när jag fick offerten var en del grejor borta pga. komponentbristen. Dels nåt med bluetooth som på nåt sätt gjorde att man bara kunde ha en ansluten enhet och dels var den där lilla skrivplattan vid växelspaken ersatt med en vridratt. Ev skulle detta fixas utan kostnad vid kommande service.

Sen att det står i ALL REKLAM ATT DET ÄR RÖSTSTYRNING men INGENSTANS att trots svensk språkversion så måste man byta bilens språk till engelska (eller varför inte tyska) om röststyrningen skall funka. Men det har ju inte med komponentbrist att göra.
Det som jag menade var främst att en stängd ryssmarknad kan innebära att bilar är/var byggda för ryska kunder, som nu istället kan dirigeras om till ex. vis svenska marknaden och därmed förkorta en del leveranstider, men vad vet jag...

/Anders
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Jag tror inte ryska marknaden är så stor som man tror. Var någon som sa i samband med krigsutbrottet att ryska ekonomin inte är så mycket större än den nordiska. Dvs Norge + Sverige + Danmark + Finland. Och det är ju inte så mycket i ett globalt perspektiv.

Edit: Ryska ekonomin är endast 1,8% av den globala.
Länk.
Pa
1.120
Passo222
Då är prod flyttad till maj...
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Verdi2; Jag har läst något liknande i SvD, nämligen att den nordiska BNP:n tom är något större än den ryska med ca 10%.

För övrigt beställde jag en I3 i slutet på nov, och fick besked nyligen om produktion V17 och lev V22/23.
Pa
1.120
Passo222
Tillbakaflyttad och låst för prod v 15!! Prel leverans om ca 7 veckor! :-)
Ku
5
Kubulay Eker
Äger snart m3 competition
Har beställd en m3 competition i 21 januari och har produktionstid vecka 18 när kommer bilen då troligen

Alltid
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.