|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har en BMW 320D touring 08 (N47D20A) som har inte velat göra en DPF regenerering på ett bra tag så filtret börjar bli fullt. I Bimmerlink visar den under DPF att ”temperature before dpf -40c”. Vilket gjorde att jag trodde det var Avgastemperatur sensorn som sitter på partikelfiltret som var död. Så jag köpte en ny från M bilar och innan jag skulle ta mig an och försöka få loss den gamla. Så testade jag att bara sätta i nya sensorn i kontakten men att låta den ligga lös i motorutrymmet. Startar tändningen och kollar i Bimmerlink och ser att den också visar -40c. Så jag drar ut den kontakten och lät den va urkopplad och startar Bimmerlink igen. Ser då att tempen för ” Exhaust gas temperature upstream of the catalyst - corrected value” står -50. Så då kopplade jag in den gamla sensorn som sitter monterad i partikelfiltret och då visar den korrekt temp igen. Jag antog då att ”exhaust gas temperature before dpf” är någon annan men efter att ha letat överallt på realoem så vet jag inte vart den skulle sitta någonstans? Kan det vara så att det endast är en sensor för avgastemp på N47an och att det är ”exhaust gas temperature upstream of the catalyst” jag ska kolla på eller är det någon annanstans temperatur sensorn för dpf sitter? Detta är min 1a bil så är inte jätteduktig på att meka. Det finns inga felkoder på Någon Avgastemperatur sensor alls. Har endast är 480a partikel filter system vilket är ju pga att det börjar bli fullt om jag förstått det rätt. Tacksam för alla svar och hjälp jag kan få! Mvh | |
| Fick du reda på vad det berodde på? Har själv samma "bekymmer" med min 1-serie (N47). Har beställt en ny exhaust-gas temperature sensor men misstänker att det är ett slag i luften... | |
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Jag får samma ”fel” på min 118d i Bimmerlink, men om du går in och tittar på ”live” värden så finns den några olika DPF temp och då kommer att av värdena att visa rätt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.