AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.202

Bensin och dieselpriser åt helvete

Sida 2 av 3
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Har ni inte hunnit byta till elbil och bundit elavtalet än så får jag beklaga.
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Verdi2: Elbil körde man ju för 5-6år sedan, såklart bytte man tillbaks tll bensin ;)

Nej, elbil är fantastisk förortsbil, håller med, men måste säga, att nu senast när man var uppe till Åre igen, så inte suktade man ju efter elbil. Känns lite som att elbil vill man ha när man är 'i stan med omnejd' och transporterar sig själv och andra, men när man utövar någon hobby runt om i landet så är det inte helt optimalt ännu.

Tror att Volvon blir utbytt mot en elbil kommande 2år dock.

(disclaimer till ovan, har ägt 2st i3+s + 330e)
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Angående soppapriser, så rent 'amatör' gissar jag att vi är nere vid 20kr i höst igen, men kommande månader kan vara svettiga.
Ett bmw forum kanske inte är rätt för trädkrameri Verdi?=)

Jag behåller e92an som sommarbil, hoppas man kan klara sig nästan utan bruksbil i framtiden och i värsta fall får man köpa en EV.

Världen förändras hastigt och olustigt, dra ner på konsumption och utgifter får bli melodin och leva utanför systemet i den mån det är möjligt nära naturen och med bra vänner och familj.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Andrasidan: "leva utanför systemet i den mån det är möjligt nära naturen och med bra vänner och familj."

Påtal om trädkrameri... =)

Att binda elpriset för de kommande 2 åren (för de som bor i södra Sverige) tror jag är smartare, kombinerar du det med elbil så blir det billig driftkostnad. Bor du i norra Sverige så kan du köra timpris och ha i sammanhanget riktigt låga kostnader.
Haha ja fast det är absolut inte av miljötänk utan vad som kommer vara viktigt och billigt i framtiden😁
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
För dig i Norrbotten där el säljs för 20 öre/kWh och ni producerar mycket själva så är nog tipset om elbil väldigt bra. Spara en diesel/bensinbil för långresorna så har du inget direkt att oroa dig för.
Absolut, elbil är framtiden även om jag hade hoppats på en kamp på lika villkor där bränslet är rimligt prissatt=)

Jag har dock inget intresse för EVs på det sätt som e92an ger glädje för pengen så skulle gärna undvika smällen att inhandla en till bil för 500k och istället lägga dem pengarna på fonder och resor, men så blir det väl inte=)

Jag har en mitsubishi space star som går väldigt billigt och kostar lite att äga som dagligbil, bägge mina bilar är skuldfria.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Bästa hade varit att ha en fast skatt på bränslet. Xkr/liter i skatt, oavsett hur mycket råoljepriset ändras, punkt slut.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det har vi. Dock blir momsen procentuell.

Nåt jag inte fattar dock är varför miljöbränslet som blandas i (främst på diesel) blir så mycket dyrare? Den innehåller ju inte råolja, ändå drar den kostnaden iväg.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Precis, det är det som är problemet, att momsen är procentuell. Så skippa momsen och ersätt det med en fast skatt.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Vad ska man till Åre att göra? Kallt och blåsigt.

Är i Val Thorens den här veckan. Helt magiskt. Sol varje dag.

Jag kramar träd om jag tjänar på det. Dessutom går min elbil bättre än en M550d.
Själv kör jag rak besninsexa helt standard effekt uttag med m performance system och dkg låda och den går sämre än många elbilar i intro segmentet skulle jag gissa men upplevelsen är enorm varje gång! Jag tror många hamnat på detta forum just pga känslan att köra bmw inte ekonomin i det.

Har man kört diesel som transportbil förstår jag
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Upplevelsen av turbolag och sega växlingar?

Bensinmotorn är död för mig.
Märkligt, du fräser ju runt i snabb gaffeltruck nu, motorljudet, känslan när växlarna smälls i, det som jag och många alltid älskat och fortfarande gör.

Joe achilles gillar jag och känner igen mig i hans resonemang om att det saknas känsla i EVs, 0-100 starter har jag inte gjort på 10 år.

Dock förstår jag att man säkert kan bli frälst av den nya mjuka körningen men många är fast i att ha det senaste och det som drar flest frågor i fikarummet och på macken.
Jag talar såklart ren entusiastkörning, som bruksbil håller jag med dig och skulle gärna köra en EV
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Fascinerande att läsa Verdis tugg igen. Det han har och där han är är ju alltid det bästa. Snabbaste, snålaste, bekvämaste bilarna. Soligaste skidsemestern på högsta höjden med bästa pudersnön. Vi andra som inte fattar är bara korkade.
Aldrig läst hans inlägg tidigare men ödmjukheten verkas saknas 😁
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Kan inte få för mig att köra en 100% elbil. Skulle kännas som att gå omkring i en rosa klänning med röda tulpaner på å pappiljoter i håret. Elbil fungerade bra på scalextric banan när jag var 10 år gammal. Hoppas på alternativet vätgas. DYRT ja. Men forskningen kan säkert lösa det, om pengar anslås. Kör diesel nu, då det var ekonomiskt vid inköp av bilen. Miljöpartiet lögnade in befolkningen i detta. Nu ser vi resultatet. Inte min regering. Man önskar man var tillbaka till 70 talet. Dragracing på Bulltofta i Malmö.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Verdi är en provokatör. Men det är väl inte så illa. Han får ju mycket skit av andra så att han värjer sig emot lite av dem är väl inte hela världen då forumet allt mer går på sparlåga.

- 8500 rpm säger ju mer eller mindre att elbil inte fungerar för att han som alla stockholmare en gång per år åker till Norrlands stockholm, dvs Åre.

- Verdi kontrar då med att flyg till alperna är bättre.

(Jag som själv var i Åre nu senast V6 kan konstatera att det kalla och blåsiga stämmer, samt att priserna i Åre nu är högre än Alperna så vår slutsats var också att det kanske blir dem nästa gång)

Sedan säger "andrasidan" att elmotorer är helt utan känsla och som att köra gaffeltruck. Riktiga entuasiaster vill ha motor som det brinner i, vilket då skulle betyda att Verdi inte är entusiast...Klart han vill bita tillbaka från det.

Men vi riktiga entusiaster vet ju att bilar med automatlåda är för pensionärer och att spaka själv är det som skiljer bilar från transportfordon... ;) Ändå tills det kommer en in sugmotorkonnessör som säger att tvångsmatade fordon är lika illa som att dammsuga... =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.