|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har inte sett någon tråd här eller åtminstone ingen aktiv på ett tag. Tror ni regeringen sänker skatten snart? 27 kr för diesel över 30 kr hvo. Oljan på snart 130 dollar fatet dem tror det kan bli 300. Jag har ställt av min bil iallfall. Många åkerier sitter med fasta avtal å ett i grums la ner för någon dag sen å lär ju bara bli fler om regeringen inte gör något. Man blir ju måttligt förbannad å idag var elen på 7-8 kr kwh imorse. | |
|
Att 30% av utbudet av olja och gas försvinner framöver kommer naturligtvis göra kaos med både bensin och elpris. Men om vi inte gör det kommer Putin att ställa till med ännu mer problem. Han måste svältas ut. Alternativet är i princip världskrig. Jag blev av med cirkus 20% av mitt pensionssparande pga Rysslandsfonder nyss. Fick ett brev av fonderna skulle upphöra och just nu får man inte så bra betalt. Det sved mer än energipriserna :( |
|
|
Okej surt det där med fonderna jo det har inte varit så kul heller i år för den delen men har gått rätt bra dem tidigare åren så man får väll passa på å fylla på i börsen än i tanken;) Jo vi bor i hus med men dec räkning var 4k men vet flera i min trakt fick runt 10000 kr då en av dem har spa bad och en annan direktverkande el så man kanske får vara glad i dessa tider ändå men något måste ju göras annars stiger ju inflationen mer å ränter med måste höjas upp |
|
|
Tror vi måste inse att vi lever i en mycket osäker tid. Känns som att man helt enkelt får börja prioritera hårdare. Själv måste jag köra bil, men räknar med att skära ned på teknikprylar, kläder. Tror dessvärre större bilar med stora motorer kommer totalrasa i värde i ett scenario där vi går över 25-30 kr/l. De som kan kommer undvika köra bil, den stora efterfrågan vi ser på begagnat kommer avta. Hoppas jag har fel. |
|
|
Oljepriset har stigit till 123 dollar per fat WTI och 130 dollar per fat Brent, vilket omräknat blir ca 8 kronor/litern. Visst det har i procent blivit en rejäl prisökning på ca 30 procent från tidigare i år. Men som sagt det rör sig alltså om ca 2 kronor i absoluta tal. Det svenska dieselpriset ligger omräknat idag på 405 dollar per fat och denna höga prisnivå beror knappast på världsmarknadsprisets temporära svängningar. Utan dagens svenska prisnivåer beror uteslutande på politiska beslut tagna av den svenska riksdagen. Länk Länk |
|
|
Hörde idag/igår att finansministern kanske (obs kanske) kan tänka sig att göra ngt, typ som med elpriset. Man får hoppas situationen är begränsad i tid, även om det handlar om månad(er). Har själv skurit ned på onödiga resor en del och skaffat mig en scooter för kortare resor. Blir det varmare åker cykeln fram igen. Men jag har ändå svårt att tänka mig sälja 530GT... |
|
|
Tja, så blir det när vi i Sverige har bestämt att vi ska ha mycket högre kvotplikt än vad EU ha sagt... Hälften av priset vid pumpen är dessutom skatter... Skulle vara intressant att räkna på hur mycket mer skatt som staten drar in på de höjda drivmedelspriserna - inte minst momsen som läggs uppe på priset (inklusive annan skatt) borde ha ökat med många miljarder på ett år! Totalvolymerna verkar inte minska och enligt vad jag läste från drivmedelsbranschen räknar de inte med att dieselefterfrågan i Sverige kommer minska innan vi nått ca 35kr/litern. Så jag tror inte vi kommer att se några större "stödåtgärder" från finansministern närmaste tiden, han kommer nog bara att upprepa sitt mantra: "De höga priserna beror på världsmarknadspriserna!" Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Systemet som det är konstruerat idag fungerar inte med höga oljepriser. Alla påslag, skatter och moms ger enorm hävstång. Staten har gjort allt för att mjölka alla som använder drivmedel och nu när det blir en snabb ökning till höga nivåer av oljan så blir resultatet så här. Jag är själv väl införstådd med att vi behöver fasa ut fossila drivmedel och därmed ha reduktionsplikt. Men det har gått för fort och för mkt. Nu blir mest vanligt folk och näringsidkare pryglade medan ansvariga politiker ”noga följer situationen”. Det jag fruktar mest är en konkursvåg bland åkerier och andra som är beroende av drivmedel och fast i avtal med kund och därmed inte kan höja priser så de klarar sin verksamhet. Ett utsläpp av ett ton CO2 bör ha ett pris för dess påverkan på klimatet och främja omställning. Men som det är nu med moms på toppen, utöver reduktionsplikt och CO2-skatt så blir skatten/avgiften till staten oproportionerligt stor och ökar med oljepriset olinjärt. Bara hoppas politiker vaknar ngn gång och inser att detta kan ta knäcken på många, privatpersoner, näringsidkare och konjunkturen som sen får ännu fler följdeffekter. Men jag är måttligt förväntansfull på att nuvarande styrning ska få ut ngt som ger tillräcklig med hjälp och i tid. De är inte direkt kända för att sänka skatter, lyssna på folk eller vara snabbfotade. Men ngt lär väl komma och ett skådespel äga rum om hur fantastisk hjälpen är, trots att skatteintäkterna även efter ett bidrag kommer vara högre i år än tidigare. |
|
|
Det går att hedga sig mot stigande bränslepriser genom att köpa oljeaktier. Energipriserna (el/olja/gas) är som kommunicerande kärl. Om vi hade ett handlingskraftigt styre av landet (vilket vi inte har) skulle de nedstängda reaktorerna i Ringhals och Oskarshamn skyndsamt återstartas. |
|
|
Det går inte återstarta några gamla reaktorer. De är isärskruvade och upphuggna vid det här laget och man har under lång tid slaktat nedlagda reaktorer på reservdelar för de som är i drift. Det går absolut inte att återstarta någonting. Man får bygga nya i så fall. Numera kanske den politiska viljan går att uppbringa för detta men vi pratar ändå en tid på 10-15 år innan nya kan tas i drift. Kolla bara hur lång tid det tog för Finland. |
|
|
Inte ens Ringhals 1 som stängdes av inte alltför längesedan, den 31 dec 2020, går alltså att återstarta inom säg 6 månader? Sanslöst hur man saboterat och förstört en välfungerande infrastruktur. |
|
| Vi har tyvärr en regering som tycker det är viktigare att plocka befolkningen på så mycket skatt som möjligt än behandla dem schyst. Man försöker inbilla människor att man räddar jorden genom att ha högre reduktionsplikt än övriga EU länder. Det enda resultatet är vi medborgare blir fattigare. I Danmark kostade en liter diesel igår ca 7 kr mindre än i Sverige... | |
|
Vem röstade fram, de senaste regeringarna? Vem är den skyldige till energikaoset och annat kaos egentligen? Träd, apor, fåglar, insekter, skattebetalare och annat värdelöst, skiter regeringen i. Bara dom får flis (Amazonas, skatter, moms) i kassan. Snart halkar vi åter fram på gatorna i hästskit, med mössan i hand och TBC i kroppen. Lort sverige. Käbbel. Mina 5 IQ |
|
| 28,22 för diesel idag. Tankade för 17 i Norge förra helgen. | |
|
Borde vara straffbart att lägga ner kärnkraftverk när man inte har fungerande backup. Var det inte så att Vattenfalls styrelse fick bytas ut för de skulle kunna stänga dessa kk. |
|
|
Haha, lantisar! Här på Södermalm cyklar vi till butiken och 75kvm lägenheten är värd minst 9Msek... man får skylla sig själv när man inte bor inom tullarna! Bilar behövs inte, föresten, att ta sig berusad från medborgarplatsen några kvarter hem görs bäst till fots ;) ;) |
|
|
Ja, ja.... Om vi sätter upp murar runt Stockholm så får vi se på vilken sida klösmärkena sitter sedan... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
8500: touché 😄. Off topic, har du skaffat en M340i touring? Trevligt isf. Annars, vad tror vi på för kompensation? Nu sägs den ”vara någon vecka bort” enligt Damberg. Jag roande mig att räkna ut skatteuttaget för bensin i höstas och om staten skulle nöja sig med den mängden pengar in och vi lägger på det högre oljepriset så skulle bensinen kosta knappt 19 kr idag. Dvs mer än 4 kr bort. Så skulle staten vara så kopiöst generös och ta bort 4 kr skatt så är det ändå lika mkt eller snarare lite mer intäkter än i höstas. Ska bli spännande att se hur de pitchar sin enorma generositet när det presenteras.. |
|
| Säkert med 48 undantag och det ska vara lika för alla oavsett om man åkt bil eller inte... | |
|
DLC: Yups, bytte bort min G21 330e mot en 'mindre ekonomisk', tänkte att det är säkert sista åren man får njuta av bensinsexa. Jag är otroligt nöjd med M340:an, det är en otroligt fin gångkultur, len som ett lamm när man kör comfort och riktigt rolig när man sport+:ar :) Bytet från 330e var 100% med hjärtat, rent ekonomiskt var det dumt men allt i livet kan inte vara 'förnuftigt'. |
|
|
Man får ju i vilket fall vara tacksam att inte bensin- och dieselpriserna följer samma logik som elpriserna. Vi stackare i södra Sverige fick igår betala 40ggr mer för elen än i norra Sverige. Det hade inte varit så kul att betala > 1100kr/litern för diesel. Måste vara underbart för vänster-blocket nu när skatteintäkterna ökar dramatiskt och man kan hävda att det är någon annans fel. T ex EU och samtligt låstas som att det inte spelar någon roll att 60% av bensinpriset är skatt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.