AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.773

Priside för e39, 530 -02?

ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Har (motvilliga..) funderingar på att ev sälja min 530i, -02, M-paket.

Har gått strax över 18000 mil, manuell, läder och i mycket gott originalskick. I det närmaste rostfri, välservad. Tror själv att det här är en av de bättre som finns kvar i landet. Går och känns som ny.

Någon som har en ide om vad man ska begära?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Övrig utrustning, om den är original, kulör in och utvändigt samt dokumentation om vad som gjorts under åren lär vara avgörande för om den tilltalar eventuella entusiaster.

En fin och väldokumenterad originalbil i en ovanlig färgkombination lär bli ganska mycket dyrare än normalobjektet.

MVH Christofer
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Titansilvermetallic m beige skinninredning. Ventilkåpspackning + vevhusventilation bytt för några hundra mil sen. I övrigt utrustad ned vad som normalt kom med M-paketet, förutom uppgraderade högtalare och slutsteg. Totalt två besiktningsanmärkningar under alla år (handbroms + låg ljusbild) . Jag har haft den de senaste 12 åren.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jag har lite svårt att bedöma entusiaststatusen, men låter helt klart som ett bra objekt. Att du haft den många år och dokumenterat är såklart positivt.

Silver funkar såklart, men i kombination med beige skinnklädsel är kanske inte det som tilltalar så många som möjligt.

Är kanske inte rätt person att bedöma värdet, men jag hade nog spontant provat att begära 79´. Den har ju inte gått långt, men är ändå inte en lågmilare.

Hade själv en estorilblå 530iAM -01 med ljusgrå skinnklädsel en gång i tiden. Nog den enda av alla bilar jag saknat lite genom åren.

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tror inte färgen kommer ha så stor betydelse. ROST är den stora värdesättaren. Är bilen rostfri => värdefull.

"Närmaste rostfri" har jag sett som beskrivning på bilar som enligt mig är skrotfärdiga. Andra använder benämningen för något där det kanske finns lite rost i stenskott. Det är här nyckeln sitter ;-)
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
I det här fallet är i det närmaste rostfri precis vad det står. Några smärre stenskott finns i huv och på tröskel, bilen har rullat sina 18000 mil och helt spårlöst har inte milen passerat men förvånansvärt fräscht. Senaste sex-sju åren har bilen bara använts som vackertväderbil och stått i garage resten av tiden.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
I så fall ska du ha bra betalt. Det finns knappt några fräscha 530 e39 kvar.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Där har du antagligen en någorlunda likvärdig vagn...
Har inte kontrollerat denna bil närmare, men tja...kanske en "hint" iaf.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Lägg till en slant för M-paketet...

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Om jag spinner vidare lite.

Ja..manuell låda höjer värdet, ej sportstolar(förstår jag det som att vagnen inte har?) kan nog evtl sänka värdet...något, men rostfria vagnar är svårare att bedöma ett värde på.
Kan göra "allt" som löwet är inne på, men det gör att värdet kan bli extremt högt och nästan omöjligt att ge ett rättvist pris/värde på.

Närmare 100 000kr är inte omöjligt..
Men kanske kan vara svårt att hitta en köpare inom en någorlunda rimlig tid isf.

Men tja..prova går ju!

Mvh Janne.
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Tack för input! Är sportstolar i den. Får fundra vidare lite här hur jag ska göra. Kommer sakna bilen om jag säljer!
Var beredd på att bli utskrattad och hånad för ditt ”alldeles för höga pris.” Om du lägger ut den på blocket.

Jag hade en 2000 528i M sport. Blå metallic med svart sportskinn på ca 13000 mil. Endast en ägare innan mig. Väldigt många idioter som hörde av sig. De skapade inlägg i Facebook grupper osv.
Men jag sålde den till slut till Holland. Det finns seriösa köpare på riktigt fina e39or.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den typen av bilar är väldigt svåra att värdera då den kan appliceras i flera olika segment på marknaden...

Lämpligast är väl att försöka få in den i "entusiastbilssegmentet" med höga priser.

Men väldigt många spekulanter kommer betrakta den som i "bruksbilssegmentet" och då är värdet betydligt lägre mht ålder och driftkostnader mm...så där får du garanterat dåligt betalt och mängder av skambud och kanske t om rena förolämpningar och liknande i kontakt med spekulanter.

Sedan är begagnatmarknaden idag väldigt konstig i förhållande till vad den var för bara fem år sedan. Värdeminskning hos många bilar är och har varit väldigt låg om du köpte den för t ex. fem år sedan. Detta ställt mot det "normala" där en bil förlorar ungefär hälften av värdet var tredje år...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag har letat efter en manuell 530 ett tag och mina marknadsspaningar är;

-Rent generellt när det gäller värdering vill man ju gärna spana på tyska marknaden och värdera utifrån den, men det kan man i princip glömma. Man kan absolut få bättre betalt om man exporterar en bil men de där dyraste exemplaren är ingen bra referens, gång på gång skriver folk "jag vet vad de går för i Tyskland" men den marknaden är ganska lik vår = de dyra bilarna förblir osålda och ingen tysk åker till Sverige för att köpa en bil till samma pris som de hade kunnat köpa på hemmamarknaden.

-Kombinationen av manuell låda och stora sexan är absolut attraktiv, så jag tror helt klart att den är relativt lättsåld även om den blir en av de dyrare E39:orna med sexa i på marknaden.

Den senaste jämförbara som såldes annonserades för 40.000kr och såldes relativt fort, inte på dagen men inom några dagar, den hade inte M-paket.

65-85´ är min gissning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.