AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
891

Hel/halvljus kontrolllampan

Hej. Ny e61 pre lci ägare här. Ska man inte kunna se om man har hel eller halvljus på i instrumentpanelen? Lyser inte när något av dom är igång. Vill ju köra med bara ringarna på dagen men dånet glömma halvljuset på kvällen. Men man ser ju inte vilket ljus man har igång. Ska det vara så eller bråkar min bil. Tacksam för info trots kanske dum fråga :)
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Sitter bara en liten LED vid ljusomkopplaren som indikerar halvljus.
(Man kan kalla det för en designmiss.)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Ja jag sa lite fel. Helljuset syns men man vill ju se halvljuset också. Men då fick jag iallafall svar tack så
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Undrar om någon tysk bil har en indikator för halvljus? Utan att ha kollat så tror jag att ingen av våra bilar, Audi, BMW, Merdeces eller VW har sådan indikering.
Tanken är väl att halvljus på påslaget i mörker och det borde man märka ändå.

Mycket möjligt det är så. På min Skoda 2020 så ser man auto/halvljus att det är igång sen när den växlar till helljus så syns såklart även det. Tack igen för era svar då vet jag
steaman, min G22 har indikering i displayen för DRL/Halvljus/Helljus/Bländfri-automatik, så det har nog alla nyare BMW med denna displayvariant "Cockpit Proffessinal" misstänker jag.
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Det är väl bara att ha ljusomkopplaren i auto så sköter det sej väl själv?
Ah, audinisse har inte tagit till sig anvisningen att "Den automatiska styrningen av halvljuset ersätter inte förarens personliga bedömning av ljusförhållandena." :)
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
På alla dom BMW jag har haft så funkar det jättebra. Man ser ju på mätartavlorna om det lyser vitt =DRL. Lyser det rött = halvljus. Många andra bilfabrikat verkar ha väldigt dåligt kalibrerad ljusautomatik. Framförallt kia där bakljusen är helt släckta fast det är nästa helmörkt ute. Detta är min erfarenhet.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
bmw21: Då kommer jag ihåg fel gällande min BMW eftersom jag har Cockpit och Laserlight på min G20.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.