AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
866

Montera crank hub capture plate på M2 competition

si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Hej igen.
Nu börjar mitt nästa projekt med min M2c. Det förra var ju mitt ljudprojekt för att få ordning på harman kardon stereon.

Nu ger jag mig på bullet proofing av min S55 motor.
Förberedelser så här långt:

Inköp av capture plate från vargas i usa.
Inköp av avfettning till de nya bultarna.
Inköp av loctite gänglåsning 243.
Inköp av m8 gängstång.

Har tittat på mängder av youtube klipp samt läst på hur detta ska göras.
Tänker lossa 4 av de 8 bultarna och ersätta med m8 pinnbultar för att undvika att remskivan ger sig av. Har sett att en del skruvar ur alla bulten innan montering av capture platen, men jag gillar både hängsle och livrem. De nya bultarna ska avfettas och sedan förses med gänglåsning innan de dras med 35nm var. Sedan får allt vila några timmar innan motorn startas så gänglåsningen härdat.

Tänker göra detta jobb helt och hållet underifrån bilen upplyft på billyften nu i veckan.

Min enda tveksamhet ligger i om bulten som håller crankhuben redan har rört sig något under de 1600 mil som bilen rullat. Tänker nämligen satsa på en stage 1 mjukvara som ökar vridet ordentligt och vill ju inte crankhuben slirar med motorproblem som följd.

Det projektet ska få en egen tråd.

Nån mer som tänker åtgärda, eller har åtgärdat sin S55 ?

si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Nu kan jag stolt rapportera att capture platen är monterad. Det tog ganska exakt 3 timmar. Dock var det riktigt trångt att jobba med knappt nån plats. Bökigt är bara förnamnet.......

Nästa projekt med min M2 competition blir troligtvis en stage 1 mjukvara som ger ca 510 hästar och 700 nm. Om inte jag hittar en uppsättning 437m innan dess. Vill helst ha ifrån en M4 eller M3 då de fans i grå ton istället för svart, vilket jag tror blir grymt på en blå bil. Bra att gå upp lite i däckbredd också då de hade standard vidd på 255 fram samt 275 bak.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.