|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har en BMW e91 320d från 2007 som gett upp. Har fungerat hur fint som helst fram tills en dag då jag bara stängde av den, skulle iväg 2 timmar senare och bilen var stendöd, går runt fint på startmotorn men vägrar helt enkelt gå igång. Har fått felkod på ABS, växellåda, däcktryck och mer där till. Felkoderna uppstod när jag försökte starta den, har köpt nytt batteri och stoppat i och samtidigt kört med batteri laddare så ström finns det, har kopplat in med inpa men den kopplar inte upp mot ecun, men kopplar upp mot resterande moduler. Har googlat och fått olika svar, jag är bytt kablar bak vid batteri, har kollat alla säkringar och relän både i bilen och under huven. Har bytt flertalet säkringar och relän. Har mätt att jag har ström fram tills säkringshållaren och ström går genom alla utom säkring f04 under huven, har följt kabeln från den och den går upp i ett kontaktstycke sen tar den slut. Den stannar i ”han” delen av kontaktstycket. Har tagit bort och öppnat ECU box för att kolla efter brännmärken/oxid, men ser riktigt fin ut. Har mätt pin 1 & 7 till ECU som ska vara + och dem har bra med volt, har mätt can high och can low och bägge ligger mellan 2.0-2.4v. Jag vet då alltså att jag har ström fram till ECU-N, men får inget svar med inpa när jag försöker koppla upp mig. Vad är nästa steg? Skicka iväg ECU box? Kan de vara något annat som spökar? All hjälp tas tacksamt emot. | |
| Tomt batteri så kan startspärren slagit i inte ovanligt alls på bmw borde finnas någon felkod olaO kan säkert hjälpa dig om så är falle | |
|
Har pratat med Ola tidigare idag och han är lika fundersam som jag! Om startspärren slagit i borde jag fortfrande kunna koppla upp mig med inpa? Eller ? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Vevaxelgivare ? brukar det vara stop på en diesel när man stängt av den. Men dieslar där batteriet blivit utdraget tappar ofta synkningen DDE -EWS ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Batteriet har aldrig varit så ordenligt urdraget, somsagt nytt batteri sitter i. Och för att kunna synka ews - dde så måste jag få kontakt med bilens dde enhet och de är ju de jag inte får. :/ |
|
|
Kanske skulle tillägga att från och med att man tryck på startknappen så tar de 4-5 sekunder innan den börjar gå på startmotorn och soppa pumpen går konstant i tändningsläge 2.. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Då är det ju nått lurt med matningen eller jord till startmotorn el startmotorn i sig själv ska inte vara någon fördröjning. Jordningen mellan motor och kaross brukar ärga sönder. DDE modulen är ju väldigt sällan den ger upp om den inte utsatts för strömspikar el kortslutning. Har du kollat spänningen när startmotorn jobbar.? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag har pratat med Hampus och styrenheten svarar inte alls. Detta är ju lite ovanligt. Alla andra styrenheter svarar som de ska så programvaran fungerar ordenligt. Jag tycker det känns som DDE är rökt. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Tycker också de är konstigt att startmotorn har fördröjning men när jag hittat inlägg med folk som har ungefär samma problem så har dem också haft fördröjning på startmotor och soppa pump konstant. Flera verkar löst problemet men hittar inga svar på nån sida… Som Ola säger den har kontakt med allt annat utom dde enhet.. |
|
|
Kan bifoga lite felkoder jag har också om de gör någon nytta. Googlat dem flesta själv och 80% av dem är pågrund av att de inte finns kontakt mellan dde enhet och andra moduler. Länk |
|
|
Funderar om de kan ha nått med canbus systemet att göra? 🤔 tänkte eftersom jag får felkod på växellåda, ABS osv eller beror de bara på att inte dde enheten har kontakt med växellådsmodul, ABS modul osv? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.