|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Tänkte starta ett forum där man kan få lite mer konkret fakta gällande vilka hjulbultar som passar ens bil då google är nästintill värdelöst. Har en Bmw 520d f10 LCI med x-drive. Mina hjulbultar till sommardäcken är till stor del förlorat sitt mönster och jag behöver nya. Hur vet jag vilka som passar min bil? Har läst att M14x1.25 ska vara rätt. Stämmer detta? Tacksam för hjälp. | |
|
Ja, men varför har de förlorat "mönstret" (gissar att du menar gängorna)? Om de har skurit så har du troligen gängpaj i navet, då hjulskruvarna är väldigt hårda... Var sitter "skadorna" på hjulskruvarna? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej! Insåg nu att jag var rätt otydligt med hur de var ”förstörda”. Det är självaste huvudet på muttrarna som tappat sitt mönster och inte går att få grepp om så jag behöver köpa nya. Hälsningar Emil |
|
|
Om du köper dem på BMW så hjälper de dig att få rätt. Men du kanske vill köpa av någon annan för att komma billigare undan? Är det alla 20 du ska byta? Är de så rundade att du kommer ha svårt att få av dem när du ska lägga på sommardäck? |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Se till att köpa rätt längd (inte för långa och inte för korta). På eftermarknaden brukar finnas "normalt långa" och "extra långa", men vissa försäljare har många mer längder att välja emellan (som tex spacer.se). Många seriösa försäljare brukar uppge skruvens längd, så det är bara att jämföra med en av skruvarna du har idag. Det behöver inte vara rätt på exakt millimetern, man ska bara undvika väldigt stora skillnader (är gängan tex 30mm lång idag så är varken 20mm eller 50mm lång gänga lämpligt). Självlart ska det vara rätt gänga också. Sjävklart rätt typ av anliggningsyta också (BMW använder fix konad form, inte fix rund form och ej heller flytande kona). Eller bara pinna hos BMW på kafferasten och köp så många du behöver så får du rätt direkt utan att behöva fundera! Ja, avrundade skruvskallar är alltid lika tråkigt att stöta på. Om utrymme finns i fälgen så brukar en bra uppsättning av dessa skärande hylsor fungerar bra - räddat mig ett par gånger (ska INTE användas med mutterpicka utan med känsla för hand). Länk |
|
Tack för svar kamrater! Håller med om att gå till BMW kanske vore bäst och allra säkrast också så man inte får fel. När det kommer till skruvskallarna så löstes det precis när vinterdäcken sattes på så det gäller att köpa nya bultar så sommarfälgarna kan åka på igen. Grymma svar som varit mycket till hjälp, tack ska ni ha! :) Mvh Emil |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.