AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.721

Kräva nya däck vid premium selection garanti

SM
86
SMlopning
335iA Touring -07
Corvette C5 -01
Hej

Köpte förra veckan "ny" bil på Holmgrens. I köpet ingick premium selection garanti, var dock inte påläst i detalj vad som täcks eller inte. På bilen satt 20 tum sommardäck där bakdäcken är mer slitna som även säljaren påpekade. På plats tänkte jag att de går en sommar till o reflekterade inte mer kring det, bilen var i Superskick i övrigt o jag fick med fina vinterdäck.
Hittade dock protokollet för premium selection kontrollen idag i bilen o där har man kryssat i "JA" på minst 4mm däckmönster medan jag har konstaterat, när sommardäcken lastats in för förvaring, att det är max 2mm kvar på det mest slitna stället o därmed står inför däckbyte inför denna säsong. Även framdäcken är på gränsen till 4mm på sämsta stället.

Vad har jag för "rättigheter" i detta läge? Kan jag kräva nya bakdäck (o ev framdäck) trots att det påtalats vid försäljningen? I och med att köpet var för en vecka sedan har dem svårt för att argumentera att det var 4mm då o 2 nu när jag dessutom åker runt på vintersulorna. Har inte pratat med Holmgrens ännu men vill ha lite kött på benen ifall en diskussion uppstår.

Tack på förhand
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om det står 4mm ska det inte vara 2mm. Däremot kommer du få svårt att kräva nya däck, men de kanske har några hyfsade begagnade nånstans?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror du har ett case där du kan hävda att det skiljer 100% mellan 2 och 4 mm så det är ingen liten felinformering. Men som Löver skriver så är det ju en rimlig lösning av dem att skaka fram andra däck med 4 mm och inte fabriksnya. Men med lite flax så kanske du får nya.

På framdäcken där det är på gränsen till 4 mm så ska du nog inte räkna med något. Det är ju vad som uppgivits. 3,5 och 4 mm är inte lika svart och vitt som 2 respektive 4 mm.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det kan nog även bero lite på hur slitaget ser ut!

Mönsterdjupet ur ett "lagligt perspektiv" (bilprovning/polis etc.) innebär minsta mönsterdjup mätt på de mittersta 75% av däckmönstret på däcket...
Dvs. ytterkanterna får vara mer slitna så länge inte kord-väven syns.

Länk

Om du har x-drive, så bör du ha samma slitage på alla däcken, för att inte knäcka fördelningslådan = byt alla fyra!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
SM
86
SMlopning
335iA Touring -07
Corvette C5 -01
Tack för inputen, låter som det kan vara värt att ta fighten, problemet.är att handlaren inte är runt hörnet men finns Holmgrens närmare så då borde dem kunna lösa det.

Har xdrive så skulle föredra att byta alla 4, men blir det enbart bakdäcken så byter jag själv framdäcken o blir det begagnade bak är inte skillnaden mellan fram o bak särskilt stor så går kanske en säsong.

Ang xdrive har jag hunnit läsa mycket nu när jag började leta egna nya däck. Det pratas om max 2mm skillnad resp 1% mellan fram o bak. Har BMW 759 som är 9 tum bak o 8 fram. På dessa sitter 275/30 resp 245/35, redan där original skiljer det 0,96%. Dessutom slits bak snabbare så 1% har man ju snart. Finns anledning att fundera på andra dimensioner eller finns det förklaringar som man inte förstår sig på. Annars funderade jag på 285 bak (även om det är lite brett på 9 tum) eller 235 fram för att jämna ut. Pratar självklart stjärnmärkta däck (är det nödvändigt vid nyinköp av samma modell)? Att sätta på 245 runtom förstår jag inte är optimalt med tanke på olika fälgbredd.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du har x-drive och "staggered setup" med bredare bakdäck: använd ENBART de dimensioner som anges i instruktionsboken (eller motsvarande) OCH stjärnmärkta däck PLUS använd samma däckfabrikat/däckmodell!
Allt annat är ett lotteri som kan resultera i den "dyra nitlotten"; havererad fördelningslåda!

Stjärnmärkningen kan i vissa fall innebära att rullomkretsen frångår branschstandard vad det gäller storleksmärkningen på däcken för att justera rullomkretsen så differensen hamnar inom tillåten marginal enligt BMW.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Hur gick det med detta? Är i samma situation nu med mycket oklarheter kring just däcken och mönsterdjupet där ett däck i alla fall inte når gränsen. De andra är på gränsen (ska mäta igen idag).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.