AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.686

Är det värt att byta högtryckspump på min E61 LCI?

No
3
Nore
523i Touring -08
Gjorde ett tidigare inlägg angående felkoden ''Engine fault reduced power''
Körde in diagnosverktyget och får flera felkoder. Första är att bränsletrycket är lågt på högtryckssidan. Sedan följer koder om att cylindrar misständer pga av bränsletrycket antar jag. Spolar, stift, högtryckssensor och kamaxelgivare är bytta. NU tyder det mesta på att det är högtryckspumpen som har börjat att ge sig. Ibland går den fint och ibland dåligt. Originalpumpen kostar runt 10 000kr och undrar nu om det är värt att byta den. Skulle uppskatta bilens värde till ca 50 000kr, men värd en del känslomässiga valutor också. Vad hade ni gjort?
Mvh
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
10 är trots allt mindre än 50. Utan fungerande motor är den inte värd många tusenlappar.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Hur långt har bilen gått? Frågar då jag äger en liknande bil. En 523i -08. Är själv orolig att pumpen ska ta slut.

Svårt att ge dig ett vettigt råd. I den tid vi lever i med höga priser på begagnade bilar kanske det är läge att kosta på en ny pump. Verkar bilen frisk i övrigt, laga. Är du sugen på ny bil och har ekonomin att byta så byt. =0

Lycka till =)
No
3
Nore
523i Touring -08
Bilen har gått 21700mil
Symptomen började för ca 1000mil sen. Men det är nu de senaste 100 milen som problemen har stegrat till det värre. Jag har inte ekonomin till att byta bil och gillar min bil i övrigt. Tror nog att jag beställer hem en ny pump. Är det någon som vet ifall en halvdan pump kan ha orsakat ytterligare skador på bilen? Får iaf inga andra koder än att trycket är kasst och att cylindrarna misständer men antar att de gör det med tanke på pumpens skick.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Gissar igen på att bilen borde gå felfritt när pumpen är bytt. Låter klokt att byta pumpen och köra vidare. Man vet ju aldrig riktigt va man får om man byter bil till en annan äldre bil.

Undrar hur vanligt det är att högtryckspumpen går sönder. Verkar va ganska vanligt =0
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Här finns lite mer om pumpen

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.