AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
723

Tätning för laddluftslang insug BMW 520D 2011 N47

LB
12
LBQ
BMW 520D Touring -11 (F11)
Hej,

Hade problem med olika felmeddelanden kring luftflöden och tryck tidigare och en sak jag gjorde efter att ha läst runt om vanliga problem, var att jag tog loss laddluftslangen till insuget och bytte ut två tätande gummiringar mot nya. Har inte haft problem sedan dess men nu kom liknande felmeddelanden upp och när jag kikade kring anslutningarna såg jag oljesmet där vilket jag antar är för att det läcker. Plockade loss slangen igen och såg att tätningarna var lite skadade så jag försökte byta dem igen mot nya. När jag skulle montera dem blev jag osäker på hur/var de skall sitta. Var svårt att montera tillbaka slangen med packningarna på plats och mindes att det upplevde jag sist också. Antagligen monterade jag dem fel senast också vilket ledde till skadan och dålig tätning. Jag lyckades inte hitta någon placering som kändes rätt och provade att sätta tillbaka slangen utan dessa tätringar och voila, den klickade på plats korrekt och kändes stabil. Provkört en del sedan dess och jag får hittills inga felmeddelanden och turboeffekten känns stabilare och jämnare än tidigare. Men känner mig osäker på om jag törs fortsätta köra utan dem, de borde väl vara där av en anledning.

Någon som vet hur/var de skall sitta?

Observera att det inte är o-ringarna inne i slangen/röret det gäller utan de "yttre" tätningarna. Här är en länk till Realoem och det är no 09 och 10 jag pratar om:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.