|
|
|
|---|---|
|
Håller på att uppgradera stereon i en 850i från 1991 som rubriken antyder. I original i denna bil satt det ett med den tidens mått ganska förnämnt system med tolv högtalare, ett slutsteg och kassettbandspelare med cd-växlare. Kopplar in 3-vägs delningsfilter. Använder delvis bilens högtalarkablage (till framhögt) samt drar eget högtalarkablage till bakhögtalarna. Nu håller jag på och uppgraderar detta med nya högtalare, en Alpine kassettbandspelare med cd-vxl samt två slutsteg, ett fyrkanaligt till högtalarna samt ett tvåkanaligt till en baslåda. Huvudenheten har alltså ingen egen anslutning till högtalare utan allt går via lågnivåkablage. Några frågor har infunnit sig. 1, Räcker det om lågnivåkabelhärvan går i mittkonsolen och ligger 7-8 cm från en annan ca 20 mm tjock kabelhärva som går genom bilen? Alternativet att dra längs yttersidorna verkar vara sämre då det där går antingen en 50 mm tjock kabelstam på ena sidan samt batterikablage på andra sidan. Jag vill ju undvika generatorljud. 2, Kabelstammen i bilen som går till stereoanslutningen har 8 ledare, men jag behöver väl bara tre av dessa och dessa är väl ström, jord och startström? När bilen är i radioläge eller högre så har två av dessa 12,7 volt och en har 11,7, och när jag stänger av bilen är det endast ström i en av dem som fortfarande ligger på 12,7 volt. Övriga fem har obetydlig mVolt. 3, Varför har en av dessa 11,7 volt? Varför 1 volt mindre? 4, De övriga fem ledarna, vad har dessa för funktion? | |
|
Du menar väl inte att du uppgraderar ljudet genom att sätta in en kassettspelare ??? |
|
|
1. Spänning när tändning är på, färg? 2. Telefonanslutning, vit/brun 3. Från ljusomkopplaren, grön/röd 4. Spänning konstant, färg? 5. Från EKM, svart/vit 6. Från EKM, svart/grön/gul 7. Jord, färg? 8. Bakruteantenn, vit |
|
|
Sirtobbe - jo det menar jag. Däremot har jag inte sagt att jag kommer spela speciellt mycket kassettband. Men det är ju lite tidstypiskt. Kane: bra, tack, kanon. Är det denna färgkodning på alla BMW eller bara liknande generation typ E31, 32, 34, 36? |
|
| @AlexanderK: Det är taget från schemat för 850i 1991. | |
| @Kane: Var fick du tag på den? | |
| I Cyberrymden någonstans för massa år sedan. Exakt var kommer jag inte ihåg. | |
|
Uppdatering; jag köpte en din-kontakt som tydlig finns att köpa lite var stans, och så funkade det bara med startström rätt var det var. Det roliga är att strax innan så funkade det inte med en EXAKT likadan kontakt som jag redan hade, därefter funkade båda kontakterna. En som jag känner förklarade för mig att det kan ta en stund innan gamla stereokomponenter vaknar till pga att motstånd och kondensatorer inte varit laddade på länge. Fick några fästplattor av en kompis så nu har jag allt jag behöver för att färdigställa stereobygget, förutom bashögtalarna som ska skickas på fredag tydligen. |
|
| Liten uppdatering om detta stereobygge: Allt är ihop-kopplat och bilen är också ihopkopplad och allt spelar hur bra som helst efter att slutstegen är injusterade mot högtalarna. Det går alldeles utmärkt att använda bilen som rullande stereo faktiskt, alltså precis det jag ville. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.