|
|
|
|---|---|
|
Lämnar en 320D G21 2021 till sin första service. Allt är OK säger Förenade Bil utom att det är stora AdBlue fläckar under stora delar av underredet. De tar bilder och visar. Förenade Bil säger att det är inget som läcker utan jag kanske har kört över en AdBlue pöl i någon bensinmack (kanske). Fläckarna är torra (det var torrt den dagen) men jag kör 12,5 mil varje dag, det har varit ihällande regn vissa dagar med mycket vatten på motorvägen så jag kan inte förstå fläckarna. Jag är tveksam till Förenade Bils förklaring. Vad skulle ni göra? Jag har inte stää några fläckar under bilen i garaget. Ska man tvätta underredet och se om det kommer igen? Hur 17 kan det vara möjligt? | |
|
BMW har ju problem med sönderfrusna rör i Adblue systemet. Men då brukar man få varningslampa rätt snabbt. Jag skulle tvättat och se om det kommer tillbaka bara. |
|
| Har du haft kontroll på förbrukningen av AdBlue? Har du märkt någon ökad förbrukning? | |
|
Tack till båda @Löwet Bra svar. min fråga är om man ska spruta med avfettningsmedel eller annat, verkar sitta hårt. Ser ut som vita fläckar som det blir efteråt på skor när man gått i regnet. @jsn Har jag inte, fick veta om fläckarna vid service. Minns att jag checkade AdBlue nivå vid ett tillfälle men jag vet inte hur mycket det ska gå åt. Jag kör 12-13 mil varje dag på Economy kör i lugnt tempo mest motorväg. |
|
|
Som sagt jag har svårt att tro på Förenade Bils förlklaring men ska göra 2 saker: 1) Kontrollera noga efter golvfläckar i garaget (inomhus både hemma och på jobbet) 2) Hålla ett vakande öga på AdBlue åtgång (behöver tips om hur mycket) Länk Kan det vara något som ska gå på garantin som de försöker avstyra? |
|
|
Förbrukningsmängden är tydligt beroende av hur hårt motorn behöver arbeta, hur ofta den arbetar med övertryck från turbon. En liten motor drar mer AdBlue än en stor vid samma körning. Lugn körning på farthållaren på slät mark förbrukar ingen AdBlue, medans många hårda accelerationer ger hög förbrukning. Jag kör drygt 5000 mil på en tank AdBlue på min 535d xdrive. Jag hör samtidigt "historier" om personer som behöver fylla på tanken iaf en gång mellan varje service på 3000 mil. |
|
|
@jsn OK, då har jag en uppfattning om ungefärlig AdBlue åtgång. Jag ser inga fläckar på marken under bilen i garaget och ska kontrollera om AdBlue bärjar försvinna från tankan snabbt. Det jag undrar är om det kan vara en läcka som första ägaren fick fixat och fläckarna blev kvar men det borde Förenade Bil ha upplyst mig om. |
|
|
Varmt vatten löser de vita kristallerna som blir när ADBlue torkar. Avgasreningslagen ger att man har motsvarande garanti på alla problem med ADBlue-systemet upp till 5år eller 8000 mil, det som inträffar först. På min jobb-bil, en MB Sprinter, så frös systemet sönder förra vintern. Ingen motorlampa tändes konstigt nog, men vid service upptäcktes en sprucken slang och att doseringspumpen behövde bytas. Bilen var då 4 år och hade gått nästan 8000 mil. Märkesverkstaden hade dålig koll på vad som gällde och ville först att vi skulle betala reparationen. Först när jag själv påpekade vad lagen säger så kollade de med MB centralt, som då tog hela kostnaden. Så i ditt fall om det är något fel på systemet så är det ingen kostnad som ska drabba dig på väldigt länge. |
|
|
@nyx Tack. Bra att veta. ska be Förenade Bil undersöka en gång till. ska lämna underredet otvättat så de tydligt kan se AdBlue fläckarna. |
|
| Fått någon klarhet i detta? | |
|
@jsn Egentligen inget annat än att jag kollar i garaget under bilen och hittar inga fläckar samt AdBlue nivå sjunker inte oroande. Jag vet inte om förra ägaren har fått det fixat och Förenade Bil borde veta det men de har inte sagt något. Tacksam för alla tips. Har ni fler tips är jag tacksam också. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.