AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.878

Byta ventiltätningar 550i 2007?

ol
63
olleson84
*BMW 550i LCi M-sport e60
*Bmw 325i e93 M-sport
Tjena
Jag har en 550i 2007 som har alla fenomen på dåliga ventiltätningar.
Jag har kontaktat flera olika verkstäder för pris på denna reparation, men alla säger att det är ett för stort jobb. Jag tänker mig att det även skall bytas o-ringar i kylvattenröret som ligger mellan cylinderbankarna samtidigt för att råda bot på de båda svaga punkterna på dessa motorer.
Problemet är att jag inte har någon möjlighet att demontera topparna eller plocka ut motorn själv och lämna det I lösa delar till någon motorrenoverare .

Någon som har tips på en seriös och kunnig verkstad i Skåne med omnejd som kan tänkas utföra denna operation?
Har redan kollat med Need for speed.

Tacksam för svar

Mvh
Fredrik
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Är ju norrlänning och van vid lite avstånd, därför tycker jag väl att Sthlm innefattar "Skåne med omnejd" :)

BMT AB i Sthlm är bra enligt många..
Kanske inte billigast, men en av de bättre iaf.

Mvh Janne.
bl
2.294
blixten
325i -88
Motornord i Sundsvall kanske kan vara något även om de ligger långt bort för dig. Förr gjorde de i vilket fall bra jobb.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
På min 750 2009 som väl har samma maskin (N63) så var det enklast att ta ur motorn när detta skulle bytas. Var iofs lite annat som byttes i samma veva så det kanske var därför då jag sett att det går att göra med motorn i. Men det är inget litet jobb.

Jag hade min hos Bil&Motorteknik (BMT) som nämnts redan men dom ligger ju då i Stockholm vilket några tycker ligger i Norrland, andra anser att det är Skåne 😉

Det blev inte billigt men det var läge att byta en del annat i förebyggande syfte som väl gjorde att det drog iväg. Men nu är ju motorn som ny i princip.

De andra verkstäderna i Stocholm med omnejd var inte så intresserade öht.

Några andra tips har jag dessvärre inte.

Niklas

Fransosen
ol
63
olleson84
*Bmw 325i e93 M-sport
Tack för alla svar. Jag har pratat med Jarls Bilservice, de skall lämna pris på reparation av befintlig motor och även på byte till fabriksrenoverad motor med 2års garanti. Har även pratat med en duktig meckare, micke på harrys bil o motor i saxtorp. Han skall också räkna på det.
Även en verkstad i Kristianstad som jag inte minns namnet på skall lämna pris. Så nu har jag några alternativ.

Känns som att om det bara skiljer ca 20-30000kr på renovera befintlig mot att byta motor Så får det bli ett motorbyte Så får man 2 års garanti också.

Det kan ju va så att de hittar mer fel när de väl börjar riva i motorn. Och ett rent motorbyte kan man få ett fast pris på. Vid renovering Så kan det med otur dra iväg en del om det är mer som är trasigt när de börjar att riva.

Så vi får se hur det slutat, men på något sätt skall den bli reparerad, den är alldeles för fin och trevlig för att göra sig av med. Är ju trots allt en lite unik bil.

Förhoppningsvis så kommer priserna på 550 i bra skick att börja gå uppåt inom en snar framtid.

Tror att många exemplar inte fått den kärlek de förtjänar i form av service och reparationer.

Min har fin historik, förra ägaren känner jag. Han köpte bilen för 6år sedan med låga mil och har skött den som ett barn med bara de bästa oljorna mm. Och även svensksåld.

Mvh
Fredrik
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Ska bli spännande å se vad du får för pris på en utbytesmotor. Tror en N63 utan allt runt omkring kostade över 100K när jag hade bekymmer med min topp, som var orsaken till mitt besök hos BMT.

Det blev billigare att renovera….. tar ju några timmar att plocka ur en motor, tror det var 6 eller 8 åt varje håll.

Kollade nyss och på Nordic Motor Center finns det en för 145.000kr 😱

Niklas

Fransosen
ol
63
olleson84
*Bmw 325i e93 M-sport
Ja det kan bli dyrt. Men samtidigt så finns risken att man lägger 30-50k på att renovera topparna och sedan när motorn är ihop igen så kanske den fortfarande ryker. Då är nästa steg att riva ut motorn och kontrollera block och kolvar. Då kan det i värsta fall ändå sluta med en ny motor.......Då är pengarna på renovering av topparna utkastade Då majoriteten av summan på renovering av topparna arbetstid. Materialet är ca 3-5000kr, resten är arbetstid.

Jarls sa ca 8-9h på att plocka ur motorn.

Att det kommer att bli dyrt är solklart, frågan är bara hur dyrt.....

Mvh
Fredrik
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
E60 och 550 måste vara N62?
Då går det att byta ventiltätningarna utan att ta ur motorn eller ta loss topparna.
Finns kit att köpa:
Länk
Eller hyra?
Länk

Och kylvattenröret finns det lösning för som inte kräver motor ur:
Länk
ol
63
olleson84
*Bmw 325i e93 M-sport
Ja det finns går att byta tätningar utan att demontera topparna. Men risken finns att det blivit skador på ventilskaften när man kört med slitna tätningar. Och ingen av verkstäderna jag pratat med vill göra jobbet utan att demontera topparna. Vissa av dem vill även plocka ur motorn för att demontera topparna.

Sedan ser jag en fördel med att topparna demonteras, då jag vill byta kylvattenröret samtidigt. Då det i efterhand skulle innebära att man måste man ändå måste riva topparna. Och jag har behövt fylla på kylvätska på den också så misstänker att där är läckage i det kylvattenröret också.

Därav är det inte intressant att byta ventiltätningar utan att demontera topparna i mitt fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.