AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
14.821

Leveranstid BMW I4

Sida 5 av 5
Det där med inkörning av bromsar är faktiskt viktigare än vad det låter. Precis samma sak gäller efter byte av nya bromsskivor. De behöver några mil för att sätta sig. 50 mil är väl kanske i överkant men jag skulle iaf ge nya däck och bromsar 5-10mil innan man utsätter skivorna för rejäla tvärnitar.

Kan vara en god idé eftersom skeva skeva bromsskivor sällan går på fabriksgarantin ens på nyare bilar eftersom de nästan alltid kan härledas till onormalt slitage orsakat av föraren.
Da
292
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Min330e, när ingen ny och ingen demo, bara hederligt lätt begagnad. Det här med bromsarna låter mer som sunt förnuft, men vad är det som ska sätta sig? Att det inte är lämpligt att överhetta bromsarna kan man nog förstå, Volvo har ju haft problem med skivorna eller om det var naven som slog sig. Men jabbar faktiskt aldrig hört någon säga detta om inkörning och hur många sätter sig i bilhallen innan man kör ut och läser manualen från pärm till pärm.
Vet inte hur det kan påverka temperatur (-fördelning?) men att bromsarna inte kan ge full bromseffekt innan klotsarna har slitit in sin anliggning mot skivorna kan jag förstå. Det gäller ju i högre grad när man bara byter klotsar. I en EV/PHEV/MHEV sliter man väl inte in bromsarna vid lätt inbromsning heller, då el-generatorn används vid lätt broms, så då kan det ta fler mil än "förr".
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Min kompis var inne hos sin handlare i södra Sverige. Han är intresserad av att skaffa en i4 M50, troligtvis kunde han få en bil till oktober/november om han skrev på under juli månad. När han insåg detta och kollade med begagnatutbudet och hur det blir ett par till beggade varje vecka så kom han fram till att vänta och köpa en beggad när rätt bil dök upp. Tror det är smart. Det måste vara härligt för Er man kan läsa om i tråden som väntat 12-15 månader och tillslut få er bil:)
Mvh
Asken
Vad är det som är härligt för de som väntat? Att de för bilen till ett betydligt lägre pris än vid beställning idag kanske?

/Anders
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Asken, om din kompis är rädd för att vänta på en ny bil och väljer att vänta på en begagnad är det OK, det är hans sak, dock är det osannolikt att han kommer att hitta en likadan bil som han vill ha om han har flera krav än "i4 M50". Jag menar, vitsen med att köpa ny och vänta på bilen är att bilen blir som man vill ha den, rätt färg och utrustning som man har prickat för, inte bara modellen.

Jag skrev på i slutet av oktober och har fått bilen den 6/7. Det tog fyra månader mindre än vad som lovades muntligen då i slutet av oktober. Jag har inte ångrat mig en enda minut att jag valde att förbinda mig till avtalet utan skriftliga garantier. Men visst, jag var lite nervös i alla fall fram till februari - mars, för det såg lite osäker ut, men nu har tillverkningen kommit igång och allt finns, så idag skulle tveka ännu mindre med att beställa.

Hittills efter 14 mil har bilen (e40) överträffat mina förväntningar på alla punkter. Till och med i fråga om färgval. Jag har aldrig sett den färgen i verkligheten, och konfiguratorn är ju inte 100% rättvis, så jag var lite nervös, men den är så fruktansvärt snygg så jag slutar inte att beundra. Aventurine Red var definitivt rätt val för mig, tur att jag vågade beställa utan att ha sett den.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Det där med att man får den precis som man vill ha den om man beställer ny är inte helt sann. De flesta har nån slags budget att förhålla sig till och chansen är faktiskt ganska stor att man får en bil med mer utrustning nästan gratis om man hittar en lättare begagnad eller en lager-/demobil. Sitter du och kryssar själv blir det väldigt tydligt vad saker och ting kostar.

Vad gäller färg så kan man ju ha preferenser såklart men de flesta nöjer sig med nån grå eller svart ändå.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Enligt mig, vitsen med att beställa bil är att kunna kryssa och välja färg. Ja, ibland måste man kompromissa, men det måste man i högre grad när man köper begagnad. Men klart, om man inte har råd med att kryssa för det man vill ha då är det bara att vänta tills man hitta ett lämpligt objekt på begagnatmarknaden. Dock är ingenting "gratis". En begagnad bil med många kryss är dyrare än samma bil utan kryss i svart solid färg.

Sen är det så att argumentet att inte vilja vänta håller inte idag, eftersom det finns flera tillgängliga med omedelbar leverans idag. Länk Så har man pengar och inte vill vänta samt nöjer sig med utbudet då behöver man inte vänta alls.
Jag håller med Verdi där. Jag har allt som oftast senaste åren, när det gäller BMW, väntat eller spontanköpt/leasat en antingen lagerbil eller en demobil. Nu senast i januari där jag fann en IX40 som passade in på mina grundkrav; safirsvart, 22", luftfjädring, integral aktiv styrning, multikonturstolar och soft close. Det fanns några kryss till på den demobilen, 750 mil, som ny 4-5 månader gammal men väldigt betydligt billigare än om jag beställt och byggt en ny bil. Det fanns inte på världskartan för mig. Men visst är det kul att sitta och bygga en egen bil, instämmer med det men har man inte panik så hittar man ofta den bil man vill ha. Däremot på I4 M50 är det ex vis svårare att hitta en bil som passar in direkt på eventuella "krav". Det kan gälla färg där, fälgar och paket. Jag har lite koll av nyfikenhet, är inte köpare men för att ha priskoll. Begärda priserna ligger dock för högt ännu på de flesta, de övriga blir sålda direkt. Jag har en offert liggande på en ny med leverans i augusti, så jag vet var nettot ligger och det begärs väldigt mkt mera för de flesta andra med låga mil. Men det är en väldigt populär modell! Jag har tänkt att låna hem en bil nu under sommaren för att ta en ny "test". Jag fastnade inte riktigt vid den första korta provkörningen våren 2022.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.