|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Prisskillnaden har alltid varit, i BMW termer, relativt litet mellan e40 och M50. Detta gäller iaf på svenska marknaden. Det intressanta är ju om prisskillnaden består efter några år eller när det är dags att sälja. Först då vet man ju hur bra eller dålig affär det var att gå på en M50 eller e40. Min, högst okvalificerade, gissning är att prisdiffen kommer bestå eftersom den dels är relativt låg och att de flesta kunder kan tänka sig betala extra för 4WD, M-paket och inte minst mer effekt. Sen är det ju lite speciellt med elbilar där grundmodellerna ger acceleration och prestanda som förr bara fanns hos prestandamodeller. Så incitamenten att betala mer för ”ännu mer extrem prestanda” finns inte där på samma sätt som förr När det kommer till begagnat. Porsche Taycan Turbo/S är ju ett bra exempel på det. |
|
|
I Tyskland är den större, 35 - 56 500€ 40 - 59 800€ M50 - 71 100€ Så ja, den svenska mellanskillnaden på 68 000kr är inte dum alls. Jag tror xdrive kommer vara något som många är beredd att betala extra för som begagnat och då tittar de på M50. Det känns som att det är allt färre BMW-köpare som uppskattar rwd, utan xdrive är det som gäller. |
|
|
Tack för bra input! Menar du att Turbo/Turbo S på Taycan sjunker märkbart fortare Kristoffer? Lite intressant, jag tror också många värdesätter xdrive högt men frågan är om det eller längre räckvidd väger tyngst. |
|
|
Den Tyska e40 är samma som grundmodellen i Sverige, inte e40 + M paket, som han jämförde M50 med. När du tittar på priset på grundmodellerna är skillnaden 110kkr i Sverige, inte 68kkr. Det ser inte ut som att det går att köpa e40 med M paket i Tyskland, man måste lägga till manuellt och då blir priset 65kEUR, dvs. skillnaden blir bara 6100EUR, ung. samma som i Sverige. |
|
|
Nu verkar iofs elbilar med RWD gå relativt enkelt att sälja ändå, säkert främst pga att dessa marknadsförs med längre räckvidd och att många kunder inte har en aning om vilka hjul som driver på en bil längre. Idag när antisladdsystemen och andra säkerhetssystem blivit extremt bra är det närapå omöjligt att bli överraskad av ett bredställ som det var på äldre bilar med bakhjulsdrift. Nu förefaller ju leveranstiderna på e40 vara längre än på M50 @wiberg: Japp så är det! Taycan Tubo S kostar ca 2,4M SEK ny. Efter 1-2 år hittar man bilar för runt 1,5-1,6 hos PC. Det är bara grundmodellerna som håller värdet något sånär, men även de har sjunkit en del nyligen. Så där verkar de flesta tycka att 400-500hk räcker långt och att 760hk inte är värt en alltför stor merkostnad. |
|
|
Min330e, bra poäng, om det var ett pris för 40 inkl. M-paket och därmed inget grundpris (då utrustning adderats på "grunden") så är ju skillnaden ungefär lika stora i Sverige som Tyskland. M-sport ser ut att finnas till 40 i Tyskland, 3 600 € kostar det och finns i konfiguratorn. Osäker vad som avses med att lägga till M-sport manuellt? Att välja innehållet separat brukar däremot inte gå, dvs man kan inte välja den exteriöra M-sportplasten och skippa resten. |
|
|
Japp, stämmer att det var 40e + M-paket jag jämförde med med M50, så det är rätt att det inte är en helt rättvis jämförelse, det var mest för egen del där jag av ren vana klickade i M-paket direkt på 40e. :) Här i Göteborg är det väldigt få gånger fyrhjulsdriften behövs för framkomlighet, men det är surt dom gånger det väl behövs och bilen inte tar sig fram vilket har hänt med tidigare bakhjulsdrivna bilar vi haft. Sen tycker jag det känns tryggare med fyrhjulsdrift när effekten går upp som på M50. Men visst funkar bakhjulsdriften otroligt bra nu med moderna säkerhetssystem. |
|
|
Grelle, Med "lägga till manuellt" menade jag precis som du gjorde. I Sverige finns i4 grundmodell (e40), M sport (e40 + M paket) och M modeller (M50) redan på toppen av konfiguratorn. I Tyskland är det e35, e40 och M50 och vill man ha e40 med M paket då får man gå djupare in i konfiguratorn efter att man har valt e40, annars får man en e35 med M paket. Ja, jag vet att man inte kan välja karossen för sig, men tidigare har det gått att välja en del saker från M paketet även till grundmodellen. När jag skrev på gick det att välja M ratten för en billig peng. Det plockades bort från min bil precis innan tillverkningen skulle börja, vilket var lite tråkigt för mig. Ville jag ha M ratten då skulle jag varit tvungen att lägga till hela M paketet, och eftersom jag inte var intresserad av resten av M paketet tyckte jag inte att det var värt bara för ratten. Dessutom tycker jag att e40 karossen ser bättre ut, betydligt mindre plast och mer målad metall. Jag har klarat mig utan fyrhjulsdrift under dem senaste 40+ åren så jag klarar nog lite till. Jag värderade räckvidd och utseende (min smak) högre än hästkrafter jag aldrig behöver och fyrhjulsdrift som det går lika bra utan också. Jag har kört bakhjulsdrivna Volvo bilar under 80-talet och det går inte att jämföra min nuvarande 330e (bakhjulsdriven) med dem bilarna, så jag antar att e40 blir lika bra. |
|
|
Det är väl inte mycket exteriört som skiljer en M50 från vanliga i4 M-sport? Vad jag känner till så är det bara sidospeglarna som är annorlunda? Själv tycker jag att M-sport är ett måste, fronten är betydligt snyggare men tyvärr får man den där enorma blöjan baktill. Har lite svårt för den, annars snygg bil! |
|
|
Min330e, jag ser ingen skillnad på den tyska eller svenska konfiguratorn hur M-paket läggs till, men visst kan den svenska generalagenten ibland marknadsföra det lite annorlunda mot Tyskland och ibland ta bort vissa val. De försöker ju alltid få det att låta lite mer speciellt än det är med tillvalsutrustning. M-ratt, sportstolar och svart innertak är lös utrustning som också är en del i m-paketet. De exteriöra detaljerna, instegslisterna, alcantara-klädseln, fälgarna, samt någon lack eller två (karbonsvart ex) går däremot inte att ta löst så man kan inte plocka ihop ett M-paket med fristående delar. Sedan att det varit leveransproblem de senaste åren spelar ju viss roll, men det borde de löst/snart ha löst. |
|
|
Tsint, på i4 är färgen på blöjan grå, på M50 är svart. Speglarna har du nämnt. Framtill är M50 grå höger / vänster samt runt njurarna. i4 är svart höger / vänster, och har en blå ram. Jag har inte fingranskat i verkligheten, men i konfiguratorn går det inte att få till en i4 + M paket att likna en M50, inte ens om man väljer till M Sport Pro paketet för 22kkr extra. Själv tycker jag tvärt om, den vanlige i4 är snyggare. Jag tycker att M karossen både framtill och baktill innehåller för mycket plastdetaljer utan någon som helst funktion som bara förfular. |
|
| Grelle, just på grund av att leveransproblemen verkar vara lösta som jag blev överraskad av att M ratten plockades bort som "lös" del. Man kan inte längre välja den om man inte väljer hela M paketet, och dessutom plockades den bort från min bil, trots att den finns listad i mitt originalavtal. Vet inte vad hade hänt om jag hade envist krävt den, men förmodligen hade jag då hamnat längst bak i kön och min bil inte skulle vara tillverkad idag. Jag förstår att man ändrar framtida beställningsmöjligheter, men jag blev inte glad över att BMW ändrade min beställning när det inte ens kan motiveras med komponentbrist. Min säljare skrev att det var ett rent policybeslut, inte beror på komponentbrist. | |
|
Det var en tråkig utveckling från BMW's sida, M-sportratten har ju tidigare gått att välja utan krav på M-sport. De tjänar ju galet bra på M-sport paketet så de gör väl allt för att styra kunder till att välja hela det. |
|
| Ja, det är tråkigt. Men jag är glad för att endast ratten plockades bort från min beställning. Jag har levt med den vanliga ratten under tre och ett halvt år, så jag vet hur det känns. Det är OK, men M ratten hade varit bättre, därför valde jag den. | |
| M50 hämtad idag och beställd för ganska exakt 11 månader sedan. | |
|
Grattis till en underbar bil. Ha det kul och tänk på att bmw rekommenderar ca 50 mil inkörning. |
|
| Inkörning av en elbil, på riktigt? Om det är på vintern och med dubbdäck så förstår jag. | |
|
Dafro Läs manualen. Ca 30 mil är för att däcken skall sätta sig. Bromsarna säger BMW tar ca 50 mil. Och dom rekommenderar att man inte gör någon launch control under denna tid. |
|
|
Läsa manualen, nä…. Däck kan jag väl tänka mig men bromsar nja. Tänka alla demobilar, dom lär ju inte körts lugnt. Min hade redan gått 470 när jag fick den och var säkert inte lugnt inkörd, men känner mig inte så orolig för det, om det var anledningen. Men tack för info. |
|
| Va...? 470km på en ny bil? Eller var det en demobil? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.