AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
14.818

Leveranstid BMW I4

Sida 3 av 5
Da
292
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Grattis till trevliga bilar och leverans till sommaren men man tycker att dom borde fått ner leveranstiderna nu men jag vet inte hur långa dom ör om man beställer nu.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Beställde min M50 i oktober -22, först sas det 12 månader leverans. Sedan fick jag glatt besked att den skulle komma i maj, som blev flyttat till början av augusti som nu flyttats till september. Så nej. De har inte fått ner leveranstiderna :-)
Jag har fått erbjudande för några veckor sedan att beställa med produktion i juli, i år.

/Anders
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Ingen fattar hur det hänger ihop...

Jag har beställt slutet av oktober och fått veta muntligen 12 månader leverans. Jag tyckte att jag ger 2 extra månader, väntar max till årets slut. För några veckor sen fick jag veta att nu är det min sista chans att ändra något i min konfiguration, sen kom ett besked om tillverkning slutet av juni och leverans under juli. Nu plötsligt fick jag reg nummer och bilen är byggd, på måndag värderas min inbytesbil och sen är det bara att betala och hämta bilen...

Ingen vet vad som är avgörande vid tilldelning av produktionsplatser. Är det säljaren (individen) eller företaget han representerar, eller om det är leasing eller köp, eller vilken utrustning bilen har... för mig är det helt omöjligt att lista ut, men jag är glad att min bil är här och har fått all utrustning som jag har beställt med. Ända undantaget är ratten, originalbeställningen var med M ratt, men det tog BMW bort i april. Allt annat har jag.

Bilen: privatköp e40 med många tillval men inga paket, valde att bocka i individuella rutor och valde vad jag ville ha, bl.a. laser, DAPP och PAP
Beställde den 19.07.2022 fick bilen idag, exakt 11 månader
e40, sensatec, Msport, adaptiv, dragkrok, DAPP, HK-ljud och lite annat smått å gott

Byter från en Tesla M3, känns spontant som uppgradering. Teslan var AWD , e40 är RWD. Men känner ingen skilland i acceleration, väldigt pigg bil är e40. Får se hur det blir på vintern.
Känslan är mer premium jämfört med TM3
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Kul. Vad blev det för färg?
Da
292
Dafro
Nissan Leaf -22
Grattis, jo I4 är enligt mig helt klart en uppgradering från model 3, men är tyvärr för liten för mig och I5 tycker jag dom har prisat ut.

Men sensatec är deras plastklädsel väl, har svårt för det, är den perforerad?

Där ör ju Audis alcantara överlägsen.
Sensatecen är bättre än Teslas konstläder, Alcantra är OK också men Senastec är lättare att sköta tycker jag, perforerad ja, men snygg.

Kör väldigt lite men tycker så här långt att i4 är överlägsen TM3 på allt. Adaptiv fjädring gör att bilen känns som limousine. Körde över gatusten i rondellen och hörde inte ett ljud och det kändes mjukt som att man kör över asfalt. Mycket tystare än TM3.
Min bil är alpinvit, jag bryr mig inte så mycket om färgen men tycker den är snygg ändå.
Får ta ut den på längre resa snart :)

Ni som väntar på leverans, det är värt det ...
Kan meddela att det är numera bara 6 månaders leveranstid på en ny M50. Pratade med vår leasingbolag som sköter bilarna för min arbetsgivare och de sa att BMW speedat up sig nu rejält jämfört med ett par månader sedan.

Försöker övertala mig själv att skaffa en M50 som nästa förmånsbil men har svårt att se mer än känslomässiga skäl. Är det värt 2000kr mer i förmånsvärde jämfört med en Tesla 3 LR? Testade MO3 och gillade den skarpt. För en som kör 2000-3000 mil per år blir Teslas laddnätverk en viktig faktor. Att den dessutom är kul och köra och har ett fint ljudsystem och numera bra komfort gör den till en stark kandidat, även om jag egentligen gillar BMWn mer.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Svårt att säga om det är värt 2000kr/mån mer men jag håller absolut i50 som en mer genomarbetad produkt än Tesla 3 och då äger jag ändå en. Dock kräver den rätt mycket dyr utrustning också för att vara motsvarande. Numera är så många laddatationer öppna för främmande märken att det argumentet har sjunkit i betydelse.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Det är inte BMW som speedat upp. Det är beställningarna som saktat ner.
Da
292
Dafro
Nissan Leaf -22
Kristoffer_L: bara för att man kör 2-3000 mil per år behöver ju inte teslas laddnätverk bli så viktigt. Beror ju helt på körmönster och om man kan ladda hemma. Jag tex kommer ha kört drygt 500 mil på 3 månader och har inte snabbladdat en enda gång, blir nog troligen 2 ggr per år, på sportlovet.

Sen får ju numer alla ladda på de flesta av teslas laddare så den USPen finns ju inte längre.

Hade lätt valt en I4 e40 istället för model 3. M50 tycker jag inte är värd pengarna och räckvidden försämras för mycket, men visst bara bakhjulsdriven.
Jag har haft elbil två år utan att ladda ”offentligt”. Aktuell bil har jag kört cirka 900 mil med på fem månader som exempel. Jag kör mkt men sällan mer än 30 mil en dag.

Källa på att BMW I4s beställningar gått ner? Det är väl givet att efter snart tre år med komponentbrist, så har BMW precis som många andra kommit ner i leveranstid. De många leveranstiderna har ju främst berott på komponentbrist hos i princip alla märken.

/Anders
OK, bra där med att även Teslas nätverket öppnats upp. För det är precis på den typ av körningar, exempelvis sportlovskörning, där fasan har varit att rulla in med 10% i batteriet i en laddkö där 10st ID4 väntar på en Renault Zoe med OCD där föraren bara måste ha 100% i batteriet för att köra vidare….kan få en att till och med överväga tåget.
Kristoffer_L

Gillar du M3 så kan det vara läge att vänta in Model 3 Highland som ryktas komma i år.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Hörde också från min handlare att beställer man en M50 nu så kommer den till jul.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Satt och dagdrömde idag och lekte med BMWs konfigurator, en e40 med M-paket har grundpris 721' och en M50 har grundpris 789', jag tyckte M50 kändes ganska prisvärd där adaptivt chassi och fyrhjulsdrift åker med. Har priserna ändrats nyligen eller har alltid skillnaden varit så "liten"?
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Det har aldrig varit ett problem att sy ihop en e40 som är dyrare än grundpriset på en M50. Jämför grundpris med grundpris. Men om 100kkr är lite pengar för dig då får du känna dig lycklig lottad.

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Det är inte lite pengar och jag förstår också att man kan speca upp en 40e högre än en M50, men 70' för effekt, fyrhjulsdrift och adaptivt chassi tycker jag ändå är "prisvärt" och därför ställde jag frågan om det alltid varit den prissättningen. Stor motor har alltid kostat mycket pengar, men jämfört med i5 så är skillnaden på den mellan 40e och M60 i stort sett 400' och där kan man snacka inte prisvärt..
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Wiberg, det finns några små skillnader till
HiFi högtalare som ger bättre ljud än original
Iconic sound (Kan verkligen diskuteras, beror på förare)
M Bakspoiler (Osäker enligt konfigurator ingår denna inte)
Och har även för mig att launch control (inklusive boost) endast finns till M50.

Så ser man det på det sättet så är skillnaden till och med mindre.
Det man offrar är räckvidd och ett billigare däckskonto.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.