|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Då kommer du att få den nya växelväljaren på din bil Min330e. Tycker själv att det är en förbättring. |
|
|
Min330e, jag är lite nyfiken på vad du lade till (som du först inte trodde att du behöver)? Man kan förståss välja bil efter cykel, men kan nämna att jag ibland transporterar hopfällbar elcykel i min M440 Coupe (utan att skruva av hjul eller fälla ryggstöd ;) |
|
|
Jag beställde min i¤ igår men kunde inte få besked om leverans. Men 8 månader känns ju som ett steg i rätt riktning. Jag har ingen panik dock. Jag åker bra i den bil jag har så länge. Egentligen är nog en I4 för liten för oss men kunde inte motstå den. :) Time will tell! BMWCS #8925 |
|
| Grelle, det finns dyra damcyklar också, men det var inte min poäng. Jag transporterar inte cyklar så därför för mig spelar ingen roll om man får in en cykel eller inte. Däremot gillar jag halkombivarianten eftersom den är snygg och praktisk på många sätt. Varken kombi eller SUV faller mig i smaken, men jag gillar praktiska lösningar, och det kriteriet uppfylls definitivt av i4 när det gäller lastningsmöjligheten. Min 330e räcker precis när min fru och jag skall iväg, men det blir en del pusslande med väskor för att få in allt. | |
| Mården, Ja, bilen kommer med den nya växelväljaren. Jag kommer inte att sörja den gamla som jag har i min 330e, den är en aning stor och onödig på en elbil. Den nya är snyggare enligt mig också. | |
|
BMW21, mina sista två ändringar var svanksöd, som inte gick att välja när jag beställde bilen, samt galvanisk infattning för kontroller som jag tycker att bilen blir snyggare med. Efter beställningen gjorde jag andra tillägg också, bl.a. la jag till laserljus och 17" aero hjul. I alla fall, här är en länk till hur bilen kommer att se ut för den som är intresserad: Länk Vet inte om jag har missat något i denna skuggkonfiguration som jag precis gjorde, den är inte underlag för beställningen, så jag har inte kollat igenom så noga. Ja, naturligtvis kan man köpa bil efter cykel, om man har behov för det. Klart att ens bil måste klara av uppgifterna som den är tänkt för, men för mig platt lastgolv, praktisk lastning och att jag får in våra väskor när vi åker iväg plus att jag kan köra en julgran en gång om året och lite annat är kriteriet. Cykel finns inte på listan alls, men om det hade funnits hade jag valt krok. Cyklarna kan skyddas på kroken också, och man slipper all smuts inne i bilen, fast man får mycket sämre luftmotstånd och högre förbrukning... |
|
|
Newman, lycka till, jag hoppas att du får bilen mycket fortare än 8 månader. När jag beställde fick jag muntligt besked om 12 månader, men inget skrivet. Sen har väntetiderna bara ökat, så jag bestämde att jag tillåter en försening på max två månader, får jag inte bilen innan året är slut då hoppar jag av. Det såg ganska mörkt ut ända tills nyligen när min säljare började skicka mer positiva meddelanden om leveranserna. Riktigt roligt var det för två-tre veckor sen när jag fick ett meddelande och erbjudande om två ändringar (HK och svankstöd) som indikerade att det är sista chansen för mig att göra ändringar. Jag bad min säljare om förtydligande och han sa: "ja, bilen blir låst om några dagar för produktion så det är min sista chans". Så just nu ser det bra ut. Jag hoppas att inget tråkigt kommer att inträffa nu. Jag har också läst en artikel med en hög BMW chef (kommer inte ihåg hans position) som sa att BMW ökar på rejält eftersom man inte anser att det är normalt och acceptabelt att kunderna behöver vänta ett år eller mer på leveranser och han förstår att många kunder då hellre väljer andra märken. BMW är dock inte den enda som har betat av köerna och ökat tillverkningen, vår Kia EV6 kommer också 4 månader tidigare, och så vitt jag vet, även andra tillverkare fått upp takten, så det verkar som att det lossnar nu. Sen kan även avhoppen påverka den Svenska marknaden, jag tror att vi ser en del effekter av borttagande av miljöbonus också, plus inflation och en allmän sämre ekonomi för många som kan resultera i avbeställningar, vilket kan resultera i att du och jag kommer fortare fram. Det är naturligtvis tråkigt för BMW, det är ju inte så som köerna skall betas av, men jag har inte insyn i hur många avhoppen har varit och hur det påverkar totalt. Jag vet dock att det gick exceptionellt bra för BMW förra året. |
|
|
Jag är inte så insatt i damcyklar men tänkte att det är ovanligare med dyra damcyklar kontra mtb/landsvägscyklar. Om du inte transporterar cyklar så förstår jag inte varför du tog upp ämnet från början. |
|
|
Ämnet togs upp som en parentes, inte som en viktig diskussion. Ett argument som Leaf säljaren använde när vi köpte vår för länge sen. Det var inte jag som hakade fast vid ämnet och maler på... Även här fortsätter du med damcykel / MTB. Jag bryr mig faktiskt inte vilka cyklar är dyrare heller. Har ingen cykel alls och kommer inte att köpa heller. Min fru har en damcykel som jag tyckte var dyr, men förmodligen din MTB är dyrare, vilket spelar absolut ingen roll för mig. I vilket fall som helst, MTB är gjord för terräng. Nog måste det tåla transport på krok, eller hur? Det tålde mina söners MTB i alla fall, och deras transporterade jag ofta innan dem flyttade hemifrån. Ingen tog skada av transporterna. Tål den att cykla på då tål den transport på krok också och tar ingen skada av det. Ingen chans att jag regelbundet skulle transportera skitiga cyklar inne i bilen mer än i nödfall. |
|
|
När vi ändå pratar cykel, en MTB och då specifikt en kolfiber ska/får inte köras på cykelhållare där den hänger i ramen. Bästa är montage på taket där den står på hjulen. Hörde även om en som hängde cykeln på kroken och hjulet hängde ner bakom avgasutblåset där värmen efter några timmar skadade hjulet (smälte?). Angående leveranstid så har vår M50 flyttat sig från oktober -23 till början av augusti i år. Beställde i oktober i fjol. Tackar! |
|
|
Läge snart att byta namn på tråden? Kanske flyttas till ett cykel forum? /Anders |
|
|
Min330e, om du vill byta ämne från cyklar så skriv inte mer om det är min rekommendation. Om du är nyfiken så är det salt, smuts och andra biprodukter från vägen som inte är balsam för lager, kedja osv. Förutom det problem som Daniel nämner. |
|
|
Hej Beställde min I4 eDrive40 April 2022, preliminär leverans Sep/okt, vilket jag tog med en stor nypa salt, räknande med upp till ett år. Fick under hela 2022 höra av säljaren att de inte fått någon "kvot" för bilen. Mars 2023 fick jag info om planerad tillverkning v15, dvs mitten av April 2023, trolig leverans under Maj. Detta om jag accepterade 2st utrustningsdetaljer togs bort, vilket jag gjorde bara de uppdaterade offerten så den speglade hur den skulle levereras. Detta strulade en del och tog sin tid. Nu i veckan kontaktade jag säljaren och undrade om bilen var tillverkad och på väg, och fick då info om att tillverkningsvecka var framflyttad till v28 2023. Detta betyder med transport att min I4a kommer levereras ca 16-17mån efter beställning om det nu inte blir framflyttat igen. Till detta kan jag säga att jag upplever säljaren nonchalant och förfärligt dålig på att informera. Skulle aldrig använda detta bolag om jag inte var hänvisad dit av företagets centrala avtal. Om det inte vore för att jag kört BMW 5 serie i över 30 år och att I4an är mycket trevlig att köra så skulle jag troligen valt ett annat märke som min första elbil. Nu vet jag att det är svårt att jämföra leveranstider även mellan samma modell då det finns många beroenden. Hur ser det ut för andra som beställde första halvåret 2022, rullar era bilar på vägen, eller har ni liknande upplevelser? /Patrik |
|
|
Hej patrik_c Lider med dig. Jag hade min i4 specad och klar i en offert i slutet av april. Gjorde beställningen den 5 maj 2022. Bilen tillverkades v9 i år och jag hämtade ut bilen den 2 maj i år. Var medveten om lång leveranstid. Jag har den som förmånsbil och förra bilen hade gjort sina 3 år i januari så leveranstiden var redan inräknad i min plan. Så för min del har allting gått som jag förväntade mig. Din bil är onormalt mycket försenad. Vad har säljaren gett dig i kompensation? |
|
| Helt otroligt att BMW 2023 inte har ett bättre system för att informera status till sina kunder. Hur svårt kan det vara att göra en websida? Detta var en av anledningarna till att jag inte valde en BMW när jag bytte bil. | |
|
Jo, informationen för min del har var varit helt värdelös, får fråga ungefär var 3-4 mån, man känner sig tjatig. Nu kommer ju inte bilen snabbare ju mer man frågar, men ändå lite status info någon gång ibland när man beställt en bil för 700K+ förväntar mig i alla fall jag. Min 530e tog jag från samma säljare, men skillnaden då var att det inte rymdes så mycket annat i TCO än att välja färg. Den gick ut sep 2022, jag trodde nog att det inte skulle bli ett år extra på den bilen. Nu är det väldigt svårt att veta och det kan vara någon utrustning jag valt som tar extra länge. Men när jag fick tillverkningsvecka 14 och valde bort M-ratt och tonade lyktor så trodde jag nog att det var spikat. Har en obefogad misstanke om att när jag och leasing bolaget krävde en offert som var enligt det som skulle levereras så gjorde de något tokigt. Det första uppdaterade förslaget kom med annan klädsel också, så de blev lite rörigt. Men man kan inte veta, för de säger inte ett skit, de skulle ju aldrig erkänna ett fel. Men det är egentligen bara misstankar pga av hur de betett sig, kanske bara är så att ju min spec inte går att tillverka. Fick egentligen första klumpen i magen när jag skickade in min första spec på en Sunset Orange i4 och fick tillbaka ett förslag på en helt annan spec på en vit i4a, var inte ett rätt. Har också mycket frågetecken till hur vårat företag knyter avtal, skulle gärna suttit hos min lokala återförsäljare och diskuterat än att ha en centralt 16 mil från mig. Vissa bilmärken kan vi gå till lokal återförsäljare, men med vissa måste vi ta en återförsäljare för hela Sverige med 1-2 säljare. / Patrik |
|
| tsint, BMW har ett utmärkt system för att informera kunderna, men det är upp till varje säljare att sprida den vidare. Jag får uppdateringar minst en gång i månaden från min säljare, även allmän info som inte berör min beställning. | |
| patrik_c, ja tyvärr plockades M sportratten bort om man inte vill ha hela M paketet, vilket jag inte heller ville ha. Jag är inte nöjd för det heller, men å andra sidan har jag nu kört 3,5 år med en vanlig ratt, så jag vet vad jag kommer att få. Jag har inte valt mörktonade lyktor, så det visste jag inte att det var bortplockat. Allt annat som jag har valt är med, och det är ganska mycket, inga paket men individuella tillval, som laser, parkering plus, DAPP och så vidare. Jag har också fått bekräftat tillverkningsvecka, vecka 25. Hoppas att det håller. | |
| Har fått ett mejl idag, bilen är tillverkad och skall levereras V25, dvs. ytterligare en månad innan. Har fått regnumret, kollat och bilen är inregistrerad med BMW NORTHERN EUROPE AB som ägare just nu. Snart dags att betala och skriva över på mig... :) Min nuvarande skall värderas på måndag. | |
| Beställde i juli 2022 och har fått besked att den ska kunna hämtas midsommarveckan. i4 M50. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.