AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
14.819

Leveranstid BMW I4

Sida 1 av 5
Vad har ni fått för leveranstider? Jag beställde 11/2 -22 och fick preliminär leveranstid 2/1 -23

BMW I4 e40
Ru
110
Rule Germania
G26 I4 Edrive40 -22
Hej!

Sanningen är väl att det endast är ett litet fåtal som har fått någon leveranstid som det går att lita på. Det är de som beställde i juni 2021 som nu börjar få besked om tillverkningsvecka och därmed prognos på leverans under de närmaste en till två månaderna. Alla vi andra väntar besked.

Som exempel fick Förenade Bil med fem anläggningar i Skåne och ett upptagningsområde på 1,5 miljoner invånare, sitt första besked i början av februari om att de har tilldelats tre produktionsplatser i mars. Då hade man redan 192 st I4 i order, så det lär ta en stund att avverka den kön. Förhoppningsvis blir tilldelningen större framöver när alla demo och provkörningsbilar är levererade, men man skall inte hålla andan medan man väntar på leveransbesked.

Enligt tyska mediauppgifter kommer även i3 sedan hit. Redan presenterad i Kina.

Då kanske de kan gå upp tillverkningstakten (den kommer säkert tillverkas i Kina precis som iX3).
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Hur ser det ut så här drygt ett år senare, någon som vet vad leveranstiden är nu för de som lägger order nu?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Finns säkert ett antal avhoppade beställningar och det kommer nya avhopp då och då så det kan nog gå markant snabbare om man får en av dem.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Jag skulle säg att det fortfarande är vilda western. Beställde en M50 i oktober, från början var det sagt 12 månaders lev. tid. Men detta ändrades under våren och då var det v27 som gällde. Men sista budet är nu september igen. Dvs nästan 11 månader från beställning.
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Fick ut min i4 M50 idag.
Nästan på dagen 12 månader sedan beställning.
Men säljaren sa att det nu ligger på ca 8 månader för en i4.
Finns ju en del i4 M50 på Blocket till salu. Vem orkar vänta 12mån på en bil?
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Andre, "Tålamod är en dygd"... har du hört det någon gång? Naturligtvis behöver du inte vänta om du tar vad som erbjuds, men vill du ha bilen målad och skräddarsydd för dina önskemål då får du snällt vänta. Ja, idag finns bilar färdiga för leverans, men hittils har jag inte sett en enda som liknar den som jag väntar på så ta du alla du hittar, jag blir inte avundsjuk, trots att jag har flera månader kvar innan jag kan sätta mig bakom ratten av just MIN i4. Tills dess får min 330e duga, för den är också enligt MINA önskemål, inte en bil jag hittade på Blocket.

Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Väntetiderna har blivit kortare för vissa. Vi beställde en EV6 i början av november och säljaren sa minst ett år... Förra veckan fick vi veta att bilen är lastad och är på väg till oss, anländer under juli. Det betyder 4 månader tidigare. Jag hoppas att min i4 kommer också tidigare.

Min330e

Jodå, jag har väntat på mina nya bilar när det begav sig ( på den tiden 8-12 veckor ) men inte 12 månader, där går gränsen för min del.

Har för mig att jag väntade 7 veckor på min E92 335i 2008 :-)

Länka gärna till specen på DIN i4 M50 som du väntar på.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Varför skulle jag länka till min bil? Dessutom blir det inte M50. Jag ville ha e40 inte M50. Alla vill inte ha M50...

här är en länk till en den syntetiska video som följde med original beställningen. Efteråt ändrade jag hjulen, la till laser och aluminiumram. Funderar på att lägga till en del smådetaljer till men jag har tid.

När jag köpte min 330e var väntetiden också 8 veckor men det var då det. Förra oktober var det ett år. Valet var mellan att strunta i eller bita ihop och vänta. Jag kan vänta, det är inte så bråttom för mig. Bilen jag har nu är inget fel på heller.

Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24

länken blev fel. Den här funkar bättre.

Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Har precis fått ett mejl från min säljare. Denna vecka är min sista chans att göra ändringar, nästa vecka blir bilen låst för tillverkning. Kul. I så fall är det samma som vår EV6, leverans fyra månader innan originalplanerna. Så plötsligt har jag inte mycket tid att fundera på om jag vill lägga till mina småsaker. Just nu känns det som att det blir en rolig sommar.

Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Har gjort två sista småtillägg och fått bekräftat produktionsdatum 2023-06-23, beräknad leverans till mig v30-v32. Mer exakt besked nästa vecka. Hoppas det håller. I så fall blir det en rolig sommar.
Da
292
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Kul, vänta är det värsta jag vet, I4 är trevlig, om storleken räcker för en behov.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Ja, definitivt kul att få bilen tidigare. Det såg rätt mörkt ut bara för några månader sen, så jag är nöjd, trots att även 8 månaders väntan på en ny bil är extremt lång.

Storleken är bra för mig. Inga småbarn eller hundar och faktiskt mer plats än vad jag behöver och definitivt mer än i 330e sedan som jag har nu. Leafen har mycket plats men bagagerummet är tråkigt utformat med Bose-klumpen och nedfällda stolar ger inte platt golv heller... men man får in en cykel ändå. Så platsmässigt blir både i4 och EV6 mycket bättre, förutom för cykeltransport, fast kanske går det också om man vill.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Beroende på vilken cykel du har, men på MTB:s så tar man ju enkelt av framhjulet med snabbfäste och med det hjulet av så får det plats i de flesta bilar med halvkombibaklucka, vilket i4:an men inte 330e har. Så en cykel bör gå in.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Ja, monterar man delvis ner då får jag nog in en cykel i min 330e också om jag fäller ner stolarna, men Leafen sväljer faktiskt en cykel utan demontering, fast även där måste man fälla stolarna. När vi köpte vår då hävdade säljaren att den var den enda elbilen som man kan lasta en vuxencykel i utan demontering av hjul. Om det är sant eller inte vet jag inte, och det var ingen viktig sak för vårt beslut att köpa den bilen. I alla fall, det är mer praktiskt med ett platt lastgolv än den djupa brunnen och ojämna golvet som Leafen har. Jag planerar inte transportera cyklar i alla fall, utom som nödtransport eller vid nyköp. Hade det varit en viktig punkt då hade jag beställt bilen med dragkrok. Det är bättre att hänga cyklar där bak än inne i bilen.
Vad gäller leveranstid så verkar den vara betydligt kortare nu.

/Anders
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Min330e, för cykeln så skadar det inte att vara i bilen istället för utanför och därmed utsättas för vägens alla föroreningar. Det här spelar såklart mindre roll på en damcykel för några få tusenlappar gentemot om man har en entusiastcykel så bryr man sig om sånt. Men allmänt så innebär halvkombibakluckan större flexibilitet än en sedanlucka, men regelrätta kombis är såklart något annat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.