|
|
|
|---|---|
|
Hej har en fråga, märkte idag att olje locket har "sludge" och även lite grann där man fyller på olja. Fick först panik om topplockspackningen hade gått men efter att ha googlat runt lite så kommer det fram mycket att detta händer många bilar på vintern och att det är vevhusventilation som är problemet. Någon som har något Hum om hur mycket BMW tar för att utföra detta? Ingår det på tex inspektion 2 servicen? Är nämligen DAX för service inom någon vecka. Vet inte om det här spelar någon roll men bilen har i princip stått stilla sedan i somras också men vet inte om detta spelar någon stor roll i det hela | |
| Ingår inte i någon service. Byt plastdelarna som ingår i systemet och ta bort röret för oljestickan och gör rent ventilationskanalen. | |
|
Har du kört mycket korta sträckor kan det bli så där du ska kunna ta bort olje locket lägga handen känner du ett sug neråt så är allt som det ska eller lägga ett papper vill den blåsa upp det då har du övertryck. Du kanske bara behöver köra lite längre sträckor ibland och kanske även dax att byta olja. |
|
|
Börja med att täcka för hålen i grillen - "Njurarna" med tillskurna bitar av t ex. liggunderlag. Det tar bort den kylande vinden från framsidan av ventilkåpan och vevhusventilationen och får upp temperaturen i de delarna så vatten inte kondenseras där. Därefter kör du bilen lite längre sträcka och gärna med lite högre belastning än vanligt - därefter bör "majonäsen" vara borta. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fick tillbaka bilen för cirka 1 vecka sedan och som du säger pompa så har jag bara kört kortare sträckor men åkte en längre sträcka i eftermiddags och efter det så tittade jag på oljelocket och som du säger så var "majonnäsen" nästan helt borta. Men blir oljebyte nästa vecka :) |
|
| Det tråkiga i detta system är att "majonäsen" återförs in i motorn. Inte så bra tror jag. Själv har jag, efter inrådan av en expert, modifierat min så att majonäsen hamnar i en cachetank tillsammans men kondensvatten och man kan hälla ut det. | |
| Johan B, Vad kan anses vara en längre körsträcka i detta sammanhang? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.