AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.871

Dags att montera stänkskydd?

Jag läste en artikel i Vi bilägare om att risken för stenskott minskar rejält om bilarna hade stänkskydd. Men det måste gälla alla, annars gör det ingen nytta. Men jag tror att min egen bil inte skulle bli så smutsig om jag monterade stänkskydd, helst både fram och bak. Man behöver inte köra långt på en smutsig vinterväg förrän bakrutan och bakluckan är igengrodda.
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Vi försökte beställa till GLEn men det verkar inte finns vilket känns jättedumt med tanke på att vi köpte biltypen p.g.a. ojämn grusväg sista biten till huset samt leriga marker.

Mvh Thomas
bl
2.294
blixten
325i -88
Förr var det lag på stänklappar men den togs bort pga att väggarna numera är asfalterade, bilarna drar mindre bränsle utan stänkskydd samt att det kostade, på den tiden, ca 4-5000 kr per bil att montera stänkskydd som var en svensk särregel.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
"samt att det kostade, på den tiden, ca 4-5000 kr per bil att montera stänkskydd"

Det där får du nog utveckla lite? Lagen togs bort 1981, vad jag kan läsa mig till. Det var inte särskilt avancerat eller dyrt att montera stänkskydd på 60-70-talet, i paritet med vad det kostar idag.

Personligen tycker jag så klart att det är bra om framförvarande bilar har stänkskydd. Men problemet är egentligen väghållningen och att man häver ut grus, salt och skit i enorma mängder. Dessutom kan ju många inte köra utan vinglar utanför mitten på vägbanan och drar upp skit på bakomvarande bilar.

MVH Christofer
Gruset som används har tydligen blivit "vassare" med tiden, så kanske dags att omvärdera nytta mot olika kostnader (rutor och lack)?
crille82, ang "vinglandet" får jag tanken att anledningen till att det ligger mindre grus i "hjulspåren" är väl i så fall att det redan har sprätt iväg ...?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Nej, anledningen är att många inte har en aning om var de har bilen, man kan tro de är onyktra. Man vinglar mellan mittlinjen (och över) och långt ut i kanten, där all grus och skit som följt med från mindre vägar ligger.

MVH Christofer
Nja, kraven på stänklappar osv togs bort 1995 när Sverige skulle EU-anpassa sig. Då rök också kravet på strålkastarrengörare.

Snacka om idiotiskt regelverk när vi inte har samma klimat över hela EU.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.