AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
977

Trög bromspedal

Hej! Någon här som kan hjälpa mig?
Upptäckte i söndags att bromspedalen är lite trög efter att ha stått i några timmar. Läst nånstans om någon ventil som ska behålla vakuum i ledningarna men kan då inte hitta vilken de är.
Eller kan de vara något annat?

Gäller 320d xdrive automat 2016.
Ni
958
Nip
320i-04
Kanske skaffa en iCarsoft BMM scanner eller motsvarande för att kolla eventuella koder.
Har varit värt varje öre för min del. Om det var 1300 kr eller så. Tar allt från bromssensorer och sådant till motor.

Verkstäderna är ju löjliga på detta. "vi kan ju koppla upp bilen om du vill" och får det låta som jättegrej och så tar de 1000 kr för det.

Dock kan koder kastas för tillfälliga fel, så nolla koder och se om de uppträder igen.
Jag hade något sådant rapporterat på ena om det hette bromscylindern efter pedalen, som visade sig falska alarm. Kom aldrig tillbaks så nöjde mig med det.

Men på din beskrivning kan servot bara behöva lite tid att komma upp i kraft, vilket gör bromsning trögare en stund. Så kan ligga på vakuum som du nämner, tjuvluft någonstans som ännu inte ger motorlampa men påverkar.

Men borde ligga någon kod av något slag på detta.

Tack för svar. Ska kolla om någon har grejer att kika felkoder med.
Symptomet dök upp för några dagar sedan så vill gärna åtgärda de så snart de går.
Ska kika på ett kit icarsoft bmm oxå. Kan ju vara skönt att kunna felsöka själv.
Tack.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Förmodligen #11 - backventilen som är dålig.

På min E46:a blev den dålig (satt på en annan plats iofs - direkt i "bromsbomben"), och då pep det när man pressade ner bromsen hårt och släppte.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...och så länken:
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Försökte hitta den ventilen på min men kunde inte hitta den. Måste sökt fel eller så.
Tack för ditt svar Johan B
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.