|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Nybliven ägare av en 520d M-sport touring xdrive -19 och har börjat kika på trevliga sommarhjul, nya som begagnade. Vill gärna köra med bredare bakhjul och då kräver xdrive att man har lite mer uppmärksamhet på däcken och dess rullomkrets. Flera återförsäljare erbjuder hjulsatser med olika däckleverantörer (tex scstyling), också om man kollar på begagnade hjul. Fråga: Hur kinkigt är det med val av däckleverantör så länge man håller sig till BMWs rekommenderade dimensioner och håller koll på slitaget? Tex OK att åka med lite billigare Kumho istf betydligt dyrare Michelin/Continental? Helst ska man väl ha *-märkta däck speciellt anpassade till BMW. Men hur är det i "praktiken" sas? Mvh, Johan | |
|
Jag skulle inte vara ett dugg orolig så länge dimensionerna ger samma rullomkrets fram och bak. Det här med *-märkning köper jag inte. Däremot finns det två skolor i forumet och jag kommer antagligen få mothugg på detta inlägg. Det de båda skolorna dock verkar vara överens om är att fördelningslådan verkar vara lite känslig och man ska se till att inte avvika för mycket. Hur mycket verkar ingen veta dock. För vissa verkar ett normalslitage på 1-2mm skillnad bak/fram leda till ett totalt förfall medan en mer modest grupp tänker att det är Ok. Du får helt enkelt välja vilken grupp du vill tillhöra😁 Jag körde själv på 285/30-20 resp 245/35-20 utan * på min f11 utan problem. Jag köpte även min nuvarande g31 med avvikande slitage på ca 2mm bak/fram hos BMW ÅF och de hade inga som helst invändningar på att det skulle vara ett problem. Jag skulle även rekommendera icke RFT däck för en behagligare gång. |
|
|
Man kan notera anvisningen i BMW G20 xDrive WORKSHOP SERVICE MANUAL: "The tyre size, manufacturer and tyre tread must be identical on all wheels; different tyre sizes between front and rear axles are only permissible if mixed tyres are fitted. The tyre tread difference between tyres in all wheel positions must not exceed 2 mm (normal quality of the wheel control systems and wheel alignment requirement)" Med antagande att mönsterdjupsskillnad ger samma relativa skillnad i rullomkrets betyder 2mm ca 0.6%. Hur mycket variation BMW räknar med för "mixed tyres" vet jag inte men det KAN vara så att specen på dessa (*)-märkta varianter och dimensioner är ganska precis. Har hört att det skall finnas uppgifter i datablad om rullomkrets. Jag har ställt en fråga till Michelin på ett par av deras (*)-märkta varianter men inte lyckats få svar på den punkten. (Med min förra bil av annat märke loggade jag pulserna från ABS-givarna vid körning och där kunde jag jämna ut rullomkretsen fram/bak genom att justera däcktrycket då det påverkas av olika last (och fördelning av kraften). Jag har inte hittat någon möjlighet att göra det med BimmerLink, men om någon vet hur man kan få loggat "hjulhastigheterna" så dela gärna med er.) Det jag skulle vilja veta är om det bara är de "staggered" dimensioner som BMW säljer sina bilar med som har lika specad rullomkrets, eller om alla (*)-märkta dimensioner som är "någorlunda lika" har samma specade rullomkrets? |
|
|
Grundtipset är kanske 1. köp rekommenderade däck med * 2. om breda däck/storlek på fälg större än 18", gör hjulinställning i samband med köpet för att undvika att bakdäcken äts upp 'inifrån' (bilens mitt) på en enda sommarsäsong /M Mina bilar: Länk |
|
|
OK, tack för era kommentarer. Hade en känsla av att det är en intressant fråga med olika syn på det hela. Om det nu är så noga undrar man varför då tex vissa BMW ÅF inte är så petiga när de kränger vidare begagnade bilar. Tex min G31 stod på nya sommardäck Kumho Ecsta som ÅF monterat då man bedömt att däcken bilen hade när den byttes in var för slitna. Så bra där att de bytte pga av slitage, men funderar varför de inte monterade flashigare däck om de själva rekommenderar det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.