AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.906

Köpråd 535d f10 2011

Hej! Är lite intresserad av en 535d f10 modellår 2011 på 10.500 mil. Även om jag mest pensionärskör så är det trevligt med kraftresurser om det skulle behövas vid något rödljus :). Men när jag läser på forumet så verkar det finnas stor risk för dyra reparationer, så jag blir lite betänksam över kvaliten. Vilka är de vanligaste felen och vad ska jag se upp med? Är tacksam för alla råd och tips; är väldigt köpsugen, men vill inte åka på en fet verkstadsnota i onödan.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Motorn är mycket bra. Lite slangar, EGR kan fallera, men inga stora saker. På en begagnad bil kan allt möjligt sluta fungera beroende på skick och service. Men har säljaren koll på vad som är gjort kan du få en god bild av service/reparatiosnbehov. 10500 mil är inte mycket; bra att veta är att du säkert har lägre försäkringsskydd. Som vanligt är ju priset också viktigt. Vad är det som du har läst kan vara kostsamt?

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Finns inget bolag som har mer än 10 års maskinskada, så nej det finns inte.

MVH Christofer
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Har kört F10 535d 2 år innan min nuvarande, Fantastisk maskin. reletivt bräsnlesnål förhållande till vikt och effekt.
10.500mil är inte mycket alls, är den ljusa utan M-paket? jag hade hellre stsat på M-paket då det är mycket snyggare( smak sak) lättare att sälja kan jag tycka.
lite styvare chassi och mer körkäsnla.
Tack för svaren! Känns lugnare nu. Jag kan inte peka på några specifika brister utan fick ett allmänt intryck av att det är ganska vanligt med dyra reparationer efter att ha läst inlägg på forumet. Men som ni skriver; 10.500 mil är inte mycket egentligen och speciellt inte när bilen körts i Sverige av två äldre ägare.
Jag är lite skeptisk till 4wd, det känns överdrivet och drar extra bränsle. Men utbudet är större än 2wd. Hur är det med hållbarheten? Mvh, Sven E
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

x-drive har en tendens att gå sönder. Både pga halvdann konstruktion och pga asymmetriskt slitage på bak resp framdäck. Som vanligt inte alla, men lite väl mycket i mitt tycke. Knepigt att laga fördelningslådan så den byts oftast ut rätt av och det kostar en slant. Bor man söderut skulle jag skippa den, men den avvägningen gör ju var och en. Jag bor i skåne och åker aldrig på skidresa så för mig är det meningslöst.

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag hade rwd med integralaktiv styrning. Så trevlig bil att köra dessutom med adaptiv chassi, det var som att köra två olika bilar. Kör xdrive idag men hade inte valt det om jag har kunnat min första xdrive och det kostar lite körglädje enligt mig. Dessutom finns det alltid lite oro för fördelningslåda. Sen upplever jag xdrive lite klumpigare än min förre utan .
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Svene: jag ägde den lite mer än 2år sedan köpte min vän den av mig vet att han är sugen på något nytt, om du är intresserad kan du skicka pm så kan jag berätta mer om bilen och historik. Mycket väl utrustad med m-paket.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Xdrive eller inte skulle jag säga beror på var du bor och prioriterar, där jag bor har vi vinter minst 5 månader och jag skulle inte vilja vara utan 4wd. Men det finns risk för problem med fördelningslådan och det kan kosta fläsk. Oljebyte i den är en enkel och bra åtgärd både i förebyggande och som första steg vid problem.

Hade en F11 535d i tre år och den var jag nöjd med, fick byta bälgar bak (finns inte på F10) och drivknutar fram, grejor till adblue-reningen byttes på garanti, det kan strula en del. Finns inte på en 2011 så bra där.

Summerat en fin och trevlig bil med bra drag, inga direkta typfel på F10 heller. På en 10 år gammal bil kan det hända grejor men det gäller oavsett modell.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.