|
|
|
|---|---|
|
Hej Alla! Kör en förmånsbil genom jobb, som jag tyvärr krockade med på fritiden. Ansvaret blev delat enligt försäkringsbolagen. Bilpolicyn på arbetet säger, sker skadan på arbetstid = företaget står för självrisken. Sker skadan på fritiden= privatpersonen står för självrisken. Sen säger inte policy mer. Krocken skedde för 2 veckor sedan, fredags när jag pratade med BMW så hade dom inte ens börjat med skadan än. Han trodde dom kunde bli klara i mitten av Mars kanske. Så fram till frågorna. Kan jag som privatperson vara med styra kring försäkringen på min förmånsbil ? Vid tillfället hade man bilen halvtidsförsäkrad. Nybilsgarantin + trafikförsäkringen gör att detta kostar mig i runda slängar 10 000kr i självrisk. Hade den varit helförsäkrad så hade det kostat mig 4000kr. Hyrbilen Den kostar 63kr/dag + X kr i km, enligt försäkringen så är denna kostnaden min dvs 26%, 75% tar försäkringsbolaget. Ovanpå allt krävde uthyrningsfirman deposition på 3000kr. Är detta något jag som privatperson förväntas stå för eller är det något företagets förväntas stå med ? Har försökt leta mig fram, letat olika policys eller bestämmelser men inte hittat något alls tyvärr. Tack på förhand Vänlig hälsning Fredrik Lindh | |
|
Först och främst så är ju i princip inga bilar under 3 år, helförsäkrade utan de är ju halvförsäkrade och sedan har de vagnskadegaranti. Så din situation är det normala. Däremot är det för många okänt att sjävrisken är så hög på vagnskadegarantin. På min bil var det 9300kr de första 3 åren innan jag tecknade helförsäkring. Så även för en person med privatägd bil blir det kostsamt att krocka med ny bil. Detta är ju inte något som alla vet före den dagen de ska nyttja vagnskadan och då får reda på att självrisken sällan är 1500 eller 3000kr. Men om olyckan konstaterade att det var delat ansvar så borde du väl inte betala självrisk för trafikförsäkringen. Det tyder väl på att du var helt ansvarig och även ska betala kostnaderna för den andra parten? Om ansvaret var delat borde ni väl få åtgärda era egna fordon och då ska du ju bara betala din vagnskadeförsäkring. Eller har jag feltolkat något du skriver? Som medarbetare kan du inte (om det inte är ett fåmansbolag) påverka försäkringen på din förmånsbil. De kommer inte helförsäkra en bil de har vagnskadegaranti på. Det blir ju att betala dubbelt för bolaget. Olika företag har olika policys, så det skiljer ju mellan hur de ser ut. En del företag tar stor del av kostnaderna kring bilen, medan andra låter medarbetarna ha löneavdrag osv. Det brukar ju bero på hur viktig bilen faktiskt är för yrket, hur senior position du har på bolaget, samt bolagets allmänna inställning till att vara generös med medarbetarna. Hade du krockat med din privata bil hade det ju inte varit något direkt tvekan om att kostnaderna är dina och nu verkar ju företaget ha som policy att om olyckan sker på privattid så ska du ta kostnaderna. Kanske inte de svar du helst önskade få, men det är endast ett fåtal av de jag känner där företaget plockar alla kostnader kring bilarna för de anställda utan knussel. Det är ofta mycket mer detaljer i det finstilta... |
|
|
Det hela borde vara reglerat i avtal mellan dig och företaget i samband med att du "fick" förmånsbilen... Vad säger avtalet? Deposition är ingen avgift utan en "pant" som du får tillbaka när hyrbilen lämnas tillbaka i "accepterat skick". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Självrisken kommer du antagligen få betala via bruttolöneavdrag så du får därigenom 50% "rabatt" på kostnaderna. | |
|
Den ende som med säkerhet kan svara på detta är nog din chef/HR-avdelningen, då det är upp till avtalet mellan dig och din arbetsgivare. Jag vill påstå att det är vanligt att man i stora organisationer lägger denna kostnad och detta ansvar på arbetstagaren (så det är verkligen något man ska reda ut innan man skaffar tjänstebil) medan små företag ofta ser lite "mellan fingrarna" om det sker skador på förmånsbilar även om dessa sker på fritiden. Om man skall vara strikt korrekt och formell så gissar jag att denna kostnad skall belasta dig som arbetstagare på endera sätt, alla förmåner du har till följd av din tjänst, ska ju beskattas. Grelle som skriver här ovan verkar ha koll, du kanske vet? |
|
|
Grelle- Nej är fullt införstådd med att inga bilar under 3år är helförsäkrade, men det borde det vara. Försärkingsbolaget säger i detta fallet att helförsäkrad bil kostat 4000kr totalt i stället för 11000kr. Har föreslagit jag bidrar framöver till en helförsäkring i stället för halv, så slipper bolaget. Jag får betala halv trafikförsäkringen, precis som motparten får. Vagnskadeförsäkringen ligger hos IF , försäkringen ligger hos LF Bolaget jag jobbar på är ett litet fastighetbolag där man kanske inte har 100%tydlighet kring ansvarfördelningen, mer än körning i tjänst betalar företaget, körning privat betalar föraren. Dock kom vi fram till att då det är en "förmånsbil" så innebär det jag betalar förmån i 1,5 månader trots jag inte har bil. Där ingår hyrbil under tiden. |
|
|
Johan B Företaget är litet så allt är inte reglerat tyvärr. Problemet här är försäkringen är inte min utan företagets, förstår det är en pant men anser den försäkran borde stå på mittt bolag inte på mig som slutkund. |
|
|
Frodda, alla bilar under 3 är "helförsäkrade" i form av att de är försäkrade för både trafikdelen som är lagstadgad, mot stöld och brand - det som benämns "halvförsäkring" och sist kommer försäkringen som täcker vagnskada, det som kallas "helförsäkring". I princip ingen nybilsköpare avstår från stöld och brand-delen och eftersom trafik är lagstadgad och vagnskadegarantin ingår första 3 åren så är den alltid där då. Däremot är vagnskadegarantin som generalagenterna står för satt med en högre självrisk än vad många svenskar vet om. Men fullgott försäkringsskydd har du ju, det verkar primärt vara den höga självrisken som irriterar dig. Men du kan inte påstå att din bil inte är helt försäkrad för det stämmer ju inte. Det du kan göra är såklart att lobba på ditt bolag om att ni skulle ha generösare policy kring bilkostnader. Men det är inte samma sak som att det är enkelt. Panten står väl på dig då policyn på bolaget är att du som förare står för kostnader om olyckan skedde på privat tid. Jag förstår att du ogillar de kostnader som uppstår för dig, men jag tycker företagets agerande verkar vara i harmoni med deras policy. Du kan sannolikt avstå förmånsbil framöver och hellre köra privatbil i tjänsten om du tror det är bättre. Då kan du styra försäkringen själv och sätta låg självrisk om det är väldigt viktigt för dig. |
|
|
En fundering om att färsäkringsbolagen kommit överens om delat ansvar. Betyder det att båda parter betalar dubbla självrisker (trafik+vagnskada)? Plockar bolagen tillsammans in mera självrisk vid delat ansvar? Eller hur fördelas självriskerna? |
|
|
Grelle, Fast jag vet flertalet som tecknar helförsäkring just av skälet att en skada på 3 år blir billigare än anama vagnskadegarantin. Försäkringsbolaget du har tecknar avtalet med reglerar skadan mot det bolaget som har vagnskadan. Missar nog var jag skriver att bilen inte skulle vara försäkrad? Dock menar jag så klart helförsäkrade i ett och samma bolag utan förlita sig på vagnskadegarantin höga självrisker. Absolut ska jag stå med självrisken då det hände under min privata körning, 100% Dock har ersättningsbil inte med självrisken att göra. Lånebil är ett försäkringsvilkor i försäkringen som mitt bolag har. Betalar jag förmånsvärdet ingår det bil i det, skadad eller ej resonerade dom. Att betala förmånsvårdet, självrisken och dygnstaxa + km taxa var inte rimligt enligt VD. Antingen får det bli förmånsvärde eller hyrbilen jag skulle betala inte båda. Företaget agerande verkade i harmoni med deras policyn skriver du, du får gärna berätta för mig vilken policy du syftar till ? Det enda där står. händer skada på fritiden så står du själva för självrisken, händer det på arbetstid står företaget för självrisken. Hyrbil ingår i förmånstagandet. |
|
|
Frodda säger: "Fast jag vet flertalet som tecknar helförsäkring just av skälet att en skada på 3 år blir billigare än anama vagnskadegarantin. Försäkringsbolaget du har tecknar avtalet med reglerar skadan mot det bolaget som har vagnskadan." Det här diskussionen är väl bättre att ta med VD än med oss här? Blir det billigare så skulle ju VD vara korkad om han/hon inte valde ett bättre och billigare alternativ. Låter som schack matt för dig där. Frodda säger: "Nej är fullt införstådd med att inga bilar under 3år är helförsäkrade, men det borde det vara." Det här var det jag kommenterade på. Sen kan vi väl diskutera semantiken vad man avser med dessa definitioner av "hel och halvförsäkring" när vagnskadegarantin är involverad. Säkert bara att vi missförstår varandra. Frodda säger: "Företaget agerande verkade i harmoni med deras policyn skriver du, du får gärna berätta för mig vilken policy du syftar till ?" Ja, du skriver ju själv i första inlägget "Bilpolicyn på arbetet säger, sker skadan på arbetstid = företaget står för självrisken." Hyrbilen slapp du ju betala så det är väl bara självrisken kvar att diskutera. Det var det jag avsåg. Jag jobbar inte på ditt företag och är inte din motpart här. Det känns som om du riktar din irritation åt fel håll. Jag försöker hjälpa dig och diskutera saken utan att direkt vara en involverad part. Det är lättare att ha en mer neutral syn på saken då och försöka förklara och förstå varför det ser ut som det gör. |
|
|
Extremt ovanligt att leasingbilar som har vagnskada skulle vara helförsäkrade, om nån säger det är risken stor att de missuppfattat något. Man skulle i så fall betala för samma försäkringsskydd två gånger, ingen skulle göra det frivilligt bara för att självrisken blir några kronor lägre. Man betalar den extra självrisken flera gånger om i så fall. Pratas det om policy finns den i så fall på det egna bolaget, det finns inga entydiga lagar om hur sådant här ska hanteras. Nåt som däremot är tydligt är att förmånsvärde betalar man för tillgång till bil - det spelar ingen roll om den används eller inte. Samma förmånsvärde ska betalas även om bilen står på verkstad. Be om att få betala självrisken med bruttolöneavdrag Frodda. Det kommer bli småpengar eftersom du betalar med oskattade pengar och dessutom blir det ingen arbetsgivaravgift heller. |
|
|
Löwet; Jag håller med om att förmånsvärde betalas för tillgång till bilen även om den står på verkstad, men visst bör det vara så att bilen vid långvarigt driftstopp inte skall förmånsbeskattas? Vi hade en nästan ny bil i företaget som fick motorras, den var obrukbar i mer än ett halvår medan försäkringsbolaget och importören bråkade, då vill jag minnas att den anställde inte betalade förmånsvärde under den perioden (eftersom bilen inte var tillgänglig, och vi inte hade något ersättningsfordon). Dock betalas väl förmånsvärdet per månad, så om bilen lämnas in på verkstad den 5:e januari och återfås den 25:e februari måste man ändå beskattas för hela dessa månader även om fordonet i praktiken varit obrukbart större delen av tiden. |
|
| Du har rätt att det finns undantag, men normalfallet är att förmån ska betalas vid reparation. Ställs bilen av exempelvis behöver man inte betala förmån dock. Så kan vara ett alternativ om bilen ska stå länge. | |
|
Grelle Tror du missuppfattar mig, är inte irriterade alls på dig. Skadan är en sak, hyrbil är inte skadan Frågorna var om jag kunde styra försäkringen, nej det kan jag inte om inte jag har en väldigt välvillig arbetsgivare. Fråga 2 var om jag jag förväntas stå för just ersättningbil, och efter frågat runt på firmor, min firma, folk som sysslar med förmåner så är det generellt så att arbetsgivaren står för ersättningsbil genom försäkringen. Du står för självrisken. Löwet, Håller inte riktigt med dig i frågan, jag har faktiskt 2 kompisar för stunden som väljer helförsäkra sina nyare bilar just av skälet självrisken är så mycket högre. I mitt fall så kostar allt som allt självrisken 11000kr när det är delad vållande. Hade jag varit vållande så hade det varit 16000kr. I detta fallet om bilen varit helförsäkrad hade summan varit i självrisk 4000kr i stället för 11000kr Blir 194 kr utslaget på 36 månader. Men som sagt, det är arbetsgivaren som styr försäkringen på förmånsbil, fullt insatt i detta. Bra dock med det bruttoavdrag på självrisken ! Tack! Trädmannen- Du har rätt , Skatteverket säger att förmånsvärdet kan justeras nedåt under en längretid finns ett absolut hinder att använda bilen. Hindret bör finnas under mer än tre hela kalendermånader i följd. Förmånsvärdet för året bör då reduceras med 1/9 per hel kalendermånad som hindret bestått, dvs maximalt nio månader per beskattninsår. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.