AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.003

Hur gammal är er äldsta BMW som inte kostade skjortan att underhålla?

Sida 2 av 2
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det dyraste man kan göra är att, 1. Skilja sig, 2. Skaffa barn, 3. Köpa båt, 4 byta bil:) Varför byta när du har något du gillar? Hitta en bra lackerare som kan blästra rosten och måla om den, alternativt byt till nya delar och lackera om de. Det första håller kanske 5 år, det senare 10-20. Sen är det ju bara naturlig service och underhåll. Man tar kostnaden när den kommer istället för att tappa säg 200kkr på 3 år om du köper en ny 320i, kan man få en sån för 500kkr med lite utr? Sen är det ju så att sedan E38/E39 och E46 har BMWs designspråk förändrats från det enkla, stilrena och smakfulla vilket passar min smak bäst. Det diskreta. Idag ser BMW mest ut som vilken bil som helst kan man säga med lite krispighet i munnen.
Varje av mina entusiastbilar, när jag startar upp dom på våren, sörplar soppa och en slant. Varje vår. Ska jag ha något liknande kostar de mellan, skulle jag tro 750kkr-2Mkr. Man får mycket reparationer för dom värdetappen, säg 50% på 3 år rent hypotetiskt? Brukshinken Kubistar har levererat en förvånandsvärd driftsäkerthet. Bara slitagedelar på en 14 år gammal bil och ingen direkt anmärkning på det. Även den rostskyddad för fyra år sedan då jag köpte den, den hade spenderat hela sitt liv inomhus och inte blivit något skabbig hantverkarbil, Ni vet hur de kan skötas men många bra hantverkare kanske inte åker Kubistar..Jag lämnar bort alla mina jobb, har man bara en bra verkstad man har förtroende för så berättar ju de, samt Bilprovningen, bra att veta-saker. Sen är det bara föra en lista över de och bocka av vartefter. Sen om kontotömningen blir för stor över tid får man överväga att byta bil helt enkelt.
Behåll du din bil och ta hand om den som du luftar dina tankar med. Jag har börjat köra i3, den produkten tycker jag faktiskt efter några mil att BMW lyckats med. Det är sökert subjetivt men man tappar inte bort den på en stormarknadsparkering, vad man nu har där att göra, förutom att få dörruppslag..
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.