AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.684

Skak ratten efter 10-15 min körning - bromsok eller däckbalansering?

Ni
958
Nip
320i-04
Hej
Min 2004 E46 har under corona fått stå några veckor i taget.
När jag startar och backar ut så klonkar det till fram, som belägg rostat fast och ligger på något.
Som halvddragen handbroms, ifall det vore bak, typ.

Men känns normalt redan efter 100m körning eller kortare.

Efter 10+ minuter körning börjar det skaka lätt i ratten, och sedan lite mer.

Man känner bromsar tar ojämnt som hjulen rullar, men kanske bara däcken som suttit på i nästan 4 år nu är ena tanken.

Den har ju varit i trafik i 17 år så kanske dags byta bromsok fram också, som jag gjorde bak för ett år sedan då de började ligga på. Men inte haft osande lukt fram vad jag märkt.

Kan t,ex parkera och handla och tillbaks efter 20 minuter, och det känns ok i ratten en stund.
Sedan kommer skaket.

Tänker i denna ordning
- göra balansering alla hjulen först

Om samma problem börja titta på bromsarna.

Kan man gymnastisera med att köra med broms på för att ev. slita bort vad som fick klonket vid start att uppstå?
Minns att man kunde göra så med kopplingen för att rena den, slira lite, typ.

Eller är det bara att beställa byte skivor, belägg och bromsok byte?

Vad tror expertpanelen?

Tänkte behålla denna som min sista bil, och lägga pengar på det hellre då jag har dess historia och bara 14 000 mil.

Tack.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gissar på kärvande bromsok eller närmare bestämt kolven i oket...

Gjorde ett gör-det-själv-reportage för rätt många år sedan som du kan hitta till vänster under gör-det-själv.

Det brukar vara rätt lätt att känna med handen på fälgen om ena fälgen är varmare efter en stunds körning, då är det bromsen som ligger på.
Den fälgen brukar dessutom bli mycket mer skitig av bromsdamm än den på andra sidan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Låter som om du behöver en översyn av bromsar, inklusive vätska och slangar. Kan också vara ngt i chassiet som ger vibrationer, men då brukar det variera beroende på om du lägger an bromsen. Hissa upp bilen och snurra på hjulen och se om ngt ligger an.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur ofta gör du en rejälare inbromsning? Om bilen stått i veckor och det varit fuktigt så kan ju det bildas en del rost på skivorna som inte direkt försvinner med några lätta inbromsningar. Kan behövas att du lämnar motorvägen och på avfarten (självklart utan någon bakom) bromsar fullt för att kunna rensa skivorna. Det i kombination med det Johan B skriver om att känna på skivorna är gratisaktiviteter du direkt kan göra innan du börjar byta delar.
Ni
958
Nip
320i-04
@JohanB: tack, bra idé med att känna temp på fälg, skall prova det.
När jag går mot stillastående känns det som i båda hjulen lite, som lite skav i något läge på respektive hjul. Men konfunderad då det inte kommer direkt efter kallstart.

@Matthias: Jo, kanske är dags. Tror det var 2010 eller så jag bytte skivor och belägg fram.

@Grelle: Jag gubbkör nog ständigt, så kan vara bra tips att prova lite bromsgymnastik.

Tack för alla tips! :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Nip, kom ihåg att det krävs hård inbromsning, alltså att du ger nära fullt. Du ska känna ABS gå in. Att göra en, två inbromsningar på 40% gör ju inte så mycket. Normala inbromsningar är kanske 10% av kapaciteten. Du ska bromsa hårt så att klossarna verkligen får chansen att slipa bort lite rost. Så våga ge allt när du gör detta. Men var uppmärksam på omgivningen.

Det här motionerar ju även kolvarna i oket.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag provade "bromstricket" på E46:an när jag fick problemet som ledde till att jag kunde skriva mekartipset...är kolven rostig som i mitt fall (vanligt på gamla bilar) så hjälper det inte att motionera bromsarna då rosten gör att den nyper fast i oket mot tätningsringen.

Testa att bromsa hårt, men jag tror att du tyvärr får renovera eller byta oken.

Kan du göra jobbet själv kostar det inte så många kronor.

Har du sämre möjlighet att göra jobbet själv och/eller inte kan vara utan bilen några dagar, så är fabriksrenoverade utbytesok en relativt enkel och förhållandevis kostnadseffektiv lösning.

Att köpa begagnade bromsok är en chansning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
dålig kvalitet på bromsvätskan och slangarna kan innebära att vätskan 'samlas' i oket och därför börjar oket nypa lite när allt blivit varmt. Möjligt att detta passar med din beskrivning.

Ni
958
Nip
320i-04
Tack igen, alla. :)

Har bokat byte rubbet på verkstad så får vi se. Utbytes ok är det väl de kör tror jag.

Sedan är ju det ju sådant med slangar och sådant och ålder. För lite sen var den på verkstad då den kastade koder om lean system eller liknande. Visade sig vara en luftslang som läckte, och precis när jag bromsade flyttade sig motorn framåt nog att den sög tjuvluft.

Vet inte om kompletta paket för bromsslangar och sådant som ett kit man byter när man ändå grejar där.

En polare fick rådet att byta rubbet på en långmilare han köpte från tyskland. Alltså hela motorrummets slangar som förebyggande åtgärd.

Istället för att åka till verkstad varje år kan man göra lite förebyggande.

Hade en amazon en gång 70-talet, utan servo t.o.m tror jag, där jag gymnastiserade kolvarna i bromsok fram. Skruvmejsel och 5/56. Vart helt bra. Så förvånad att man inte kan idag. Det är väl bara varje gång man byter belägg kolvarna dras åt andra hållet, så inte konstigt om segt till slut.
bl
2.294
blixten
325i -88
Den händige kan ta loss oket, trycka ut bromscylindrarna, slipa av rost och beläggning med fint vattenslippapper. Om gummipackningarna är dåliga kan man beställa sådana på nätet för en billig penning. Återmontera det hela och känna sig nöjd över att ha fixat det själv.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Rubbet? Vad har du faktiskt beställt? Risken är ju alltid att om man är för snabb i felsökningen så byts saker i onödan.
Ni
958
Nip
320i-04
@Grelle: Bara skivor, belägg och bromsok fram.
Verkstaden tyckte det var entydigt att oken var på gång, och naturligt med skivorna och det samtidigt kan jag tycka. Det är över 10 år sedan skivor och belägg byttes fram.

Förhoppningsvis slippa bromsproblem på ett bra tag då samma operation bak var gjord för ett år sedan.
Mest troligt att det utifrån din beskrivning är bromsarna som börjat bli förkylda (tacka för sig). När du ändå ska tillbaks till verkstad för byte, be dom även titta över bussningar i framvagnen. I ditt fall är det förmodligen bromsarna som spökar, men dåliga bussningar kan också orsaka vibrationer om än att dom brukar komma kanske direkt när man väl börjat rulla, men samtidigt så blir det en viss del friktion på bussningar med följd av att dom blir lite varmare och aningen mjukare och rör sig lite mer då iom det.
Ni
958
Nip
320i-04
Bra tips, @blida, skall höra med verkstaden om det. :)
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Hade inte kört min 530 på 2 veckor.
Det skakade satan vid första inbromsningen.
Ställde mig på bromsen ett flertal ggr och alla skakningarna försvann.
Ut på E6 Halmstad - Falkenberg och upp i 140. Full broms och det var helt fine!
Gammal skåpmat, jag vet. men används det inte så kärvar det.
Även i äktenskapet...
Ni
958
Nip
320i-04
Jo, gymnastik sådär var med bland teorierna att prova.

Det som tyder på att bromsoken är kärvande är ju att broms verkar ligga på efter broms, så skakar ratt efter att du har bromsat några gånger - rejält. Så inte bara slita bort det som fastnat av belägg duger, tror jag.

Det har varit i två år under corona jag började månadshandla och bilen stått 3-4 veckor i taget. Det har väl snabbat upp åldrandet en del gissar jag.

Men är jag ute med bilen innan dags för verkstaden så skall jag prova hursomhelst.

Tack för tipset.
Ni
958
Nip
320i-04
Nästan drömlikt bra att ha friska bromsok igen.

Det sista gick bilen på 1.1 l/mil så mycket låg det på.
Nu tillbaks under 0.75 igen.

Tack för alla tips. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.