AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
888

E46 Hemma service

Hej,

Vad gör du på din bil själv som inte kräver hissar?

Nu har min Bmw blivit till åren (00) och lämnar inte in den längre på inspekt 1 & 2. Lämnar endast in den när något pajar eller för oljebyte efter 1500 km.
Kupefilter moterfilter bytar jag själv samt lampor men inte mer än så. Vad mer bör man se över?

Tjo! /Claesrocky
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
oljefiltret sitter väl i huven på dessa skaffa en elektrisk oljesug för 200-300 så sugen du oljan igenom oljestickan.
Oljefiltret skruvar man av underifrån och filtert skall också bytas när man byter oljan men tanken var god.
Ka
5.698
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Oljebyte var 1500 km var seriöst....;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad har du för motor?

Mig veterligen har både fyrorna och sexorna insatsfilter som man kommer åt lätt när man öppnar huven - sitter långt fram på motorn till vänster.

Lätt att byta och oljan kan som sagt lätt sugas upp med oljepump från tex. Jula - gör så på båda bilarna och har gjort det på många bilar innan, inklusive M52tu och M54 (enda bilen det inte funkat på som jag har provat var vår Hyundai Santa Fe, där oljestickans rör gjorde att sugslangen hamnade ovanför oljenivån i tråget på något mysko vis).
Oljebytet görs lätt på garageuppfarten...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.666
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du byter oljefiltersjälv men inte oljan? Det låter konstigt.

Det du bör byta om du servar själv är ju

- Olja och oljefilter
- Luftfilter
- Kupéfilter
- Bromsvätska
- Bränslefilter
- Tändstift

De har alla lite olika intervall så allt detta behöver inte bytas årligen.

Eller är din plan att sluta serva förbyggande och istället åtgärda fel så går det ju att skippa allt och byta först när du ser ett problem... Men risken är ju såklart att följdfelet blir mycket dyrare än själva utbytesdelen.
@Johan B
Det är en 110kw 6a.

För att förtydliga så lämnar jag in för oljefilter och oljebyte.

@Grelle
Jag har bytat det du skrivit förutom bromsvätska och bränslefilter och kommer fortsätta med det. Bromsvätska skall väll ha ett visst värde jag vet dock inte vad konsekvenserna kan bli om man inte bytar detta.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du den motorn så sitter oljefiltret väldigt lätt åtkomligt när du öppnar huven...skruva av locket och lyft upp det så följer filterinsatsen med - dra av den och trä på en ny, byt o-ringar och skruva tillbaka locket med filterinsatsen - tar kanske två, tre minuter i lugnt tempo.

Bromsvätskan bör bytas var 24:e månad - den är hygroskopisk och drar till sig vatten på molekylnivå genom gummislangarna så den blir "vattenskadad", vilket kan leda till rost i systemet och att du får ånglås om du bromsar hårt = bromsbortfall.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.