AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.559

Servicehistorik ej märkesverkstad

Sida 2 av 2
bl
2.294
blixten
325i -88
Min erfarenhet är att man känner skevhet i bromsskivorna vid körning före den är mätbar.
blixten, det kan vara sant för äldre bilar. Men när man vill sälja nyare bilare är det mycket enklare att sälja bilen om den har servats rätt.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du kommer få 0kr extra för att bilen servats hos BMW. När du byter in bilen får du frågan "är den servad?" och så länge svaret är "Ja" på den frågan kommer bilhandlaren skita ett långt stycke i om kvittot på det finns idrive eller i pappersform bara du på något sätt kan visa upp det på anmodan. Oftast kommer de inte ens titta efter ;-)

(Nu pratar jag om hur stora märkeshandlare resonerar. Vad Lasses Kött & Bilförsäljning i Glesbygdstorp gör spelar ingen roll. Det är inte där man byter in en nyare bil)
Löwet, du kan ha rätt. Jag utgår bara från min erfarenhet och för mig har det alltid varit enklare att sälja en bil om allt fanns med i idrive.
OP, hur mycket material (mm) är det kvar på bromsbeläggen som du avser att byta?

Bromsskivorna borde hålla >>4 tmil. Byt endast det nödvändigaste (risk annars att det fel tillkommer). Vad kostar delarna på t.ex. Trodo?
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Min 750 som inte direkt är en lättviktare har nu gått 23K mil och nu tycker jag det är dags att byta skivor. Fram då.

Bara skivorna skulle med bra kompisrabatt kosta runt 6500kr hos Bavaria. Köpte ATE skivor på nätet för 3800kr. ATE är leverantör till BMW så det är stor chans att det är ATE-skivor i BMW-kartongen för snudd på 3000kr mer…..

Byter iofs inte själv, är lite lat ☺️ men totalt sett sparar jag pengar som räcker till en decent middag för mig och frun.

Visst, min bil är äldre än din men är bilen välskött och välservad så är det sällan problem att sälja sen även om allt inte är gjort hos BMW. Den merkostnad du har genom åren har du inte igen när du säljer….

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.