|
|
|
|---|---|
|
När bör kamkedjans slitagedelar bytas? Bilen har rullat 20100mil. | |
|
Om/när den börjar låta illa....håller mååååånga mil om du servar den som du ska och byter olja regelbundet. m52/m52tu/m54 är stabila motorer om man bortser från alla gummidetaljer i form av bälgar, slangar och pluggar mm. som spricker med tiden. Min E46:a hade rullat nästan exakt 40.000 mil när frugan klippte en stor vildsvinsgalt och bilen skrotades. Den gick fint i motorn och hade aldrig bytt kamkedja. Dock bytte jag kedjespännaren och fjädern till den i förebyggande syfte och det var väl kanske runt 35.000 mil eller så. Den nya fjädern var lite längre än den som suttit i motorn från fabriken, men det är inte så konstigt. Motorn gick som den skulle både innan och efter bytet av spännaren. Ganska enkelt jobb - bara att gänga ur "hylsan" och byta till den nya "hylsan med fjäder och spännare. Det svåraste var att pressa in hylsan med kraft för att övervinna fjäderkraften, innan den tog gäng i motorblocket. Hylsan är av aluminium så man vill inte att den skär och drar "snedgänga". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej, tack för svaret. Det du sa om torra packningar, talade verkstaden om att topp packning behövde bytas då det kommer oljedroppar när bilen är varm, även pakningen vid oljefilyret behövde bytas. Men 5000kr? River man hela motorn för ett packningsbyte. |
|
|
Misstänker att de menar ventilkåpspackningen - vanligt på de motorerna om de inte har blivit bytta innan. Även oljefilterhuspackningen är vanligt fel. Fick göra de jobben på E39:an, men E46:an klarade sig faktiskt fram till den skrotades och de var aldrig bytta då jag köpte den ny och hade 100-koll på vad som var gjort och inte. Båda jobben är rätt tidskrävande även om delarna är relativt billiga... 5000 kr är inte orimlig kostnad, beror lite på timtaxan hos verkstaden iofs. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bara och betala och se glad ut. Skulle nog kollat bilen bättre när jag köpte den. Kostade 22000kr När jag bytt det som behövs blir det nästan 10000 till. Men nu håller den förhoppningsvis i 15år till. Den är en dröm att köra och den är snygg att se på. |
|
| @nizzan: För 5000 får du inte en ny toppackning på plats...;) | |
|
Nä, men en ventilkåpspackning... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej, ventilkåpspackning var det. Samt oljefilterhuspackning. 5100inklusive moms. Ha en bra helg.mvh Lars |
|
|
En sak som du bör beakta är att när ventilkåpspackningen börjar läcka olja, brukar det ofta bero på en kombination av att den är väldigt torr och gammal samtidigt som den utsätts för för högt tryck pga. defekt vevhusventilation! Risken är att om du bara byter packningen, så kommer den nya att börja läcka rätt snart också om du inte åtgärdar den defekta vevhusventilationen... Så smartast är att byta även den om du ska vara där och skruva. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kul med lite E39 snack :) Motorn du har är som sagt stabil.. Min fd 520i m52 -98 såldes vid ca 34000mil, aldrig bytt någonting i kamdrivningsväg under den bilens "liv"... mig veterligt. Min nuvarande 523i-97...Nix, dryga 35000mil nu...ingenting bytt i kedjetransmissionen på den(vet 100 säkert, bara jag och min far som ägt den). ' Skulle säga att just kamkedjan på den motorn är bland det absolut minsta du ska oroa dig för(om vagnen är någorlunda skött givetvis). Finns annat som du bör ha koll på såsom v-pump,kylare/exp.kärl+ vevhusventilation när det gäller motorrelaterade prylar. Även bränslepumpen bör "tänkas på". Vevhusventilationen t.ex. är dock bättre på din motor(blir inte lika lätt tät s.a.s.) än de senare varianterna av m5*. Mvh Janne. |
|
|
Jo.. När du evtl. någon gång byter termostaten så ska du absolut även byta termostathuset. Den blir nästan alltid aldrig helt 100(sprickbildning och/eller skevheter) efter att du tagit loss den, dvs den håller ej tätt och du KAN få luftproblem i kylsystemet om du ej byter denna i samband med termostaten. Liten kostnad i sammanhanget. Mvh Janne. |
|
|
535i -90. Mil 43.000 med samma kamkedja! Bra grejer för 30 år sedan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.