AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.119

535d F07 problem med handbroms

Mi
77
Mirvi G
535d GT -10
Jag köpte bilen utan fungerande handbroms, visade sig att det inte satt någon handbroms motor under bilen. Har nu köpt och monterat en men får den inte att fungera, är det någon här som har erfarenhet?

Mitt problem är att den bara vill släppa handbromsen, sen sätter den felkod. Jag har tyvärr bara tillgång till Autocom, kanske måste jag ha Ista?

Supertacksam för svar.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Udda fel att handbromsen saknas...

Jag vet inte alls skall jag säga, har aldrig sett en tråd om detta, men jag gissar att den skall kodas in, det låter rimligt.

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
såg detta, gissar att du redan testat

How to Reset BMW Parking Brake
Press and hold the parking pedal.
Turn on ignition.
Press and hold the Parting Brake (P) button for five seconds.

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Kan ju som sagts redan vara så att den nya motorn måste kodas in, det verkar vara mer regel än undantag för nya el-grejer i moderna bilar.

Finns en kanal på Youtube som verkar ha gjort det mesta med lite moderna BMW, kolla den. M.ovidiu eller nåt åt det hållet.

Niklas

Fransosen
Mi
77
Mirvi G
535d GT -10
Ja ett udda fel kan man säga, var en del annat med denna bil som också var udda. Enligt säljaren drog den så mycket olja att han knappt vågade köra den, jag har aldrig behövt fylla på trots över 2kmil. Däremot var oljenivån över max när jag köpte bilen.

Kanske är det så att den behöver kodas, ncs expert har jag men det verkar bara vara för äldre bilar. M.ovidiu var ett bra tips, finns en video om handbromsen på x5, inte helt olikt. Men han visar inget om eventuell programering.

Håller på att ladda ner ISTA så får vi se om det går att göra mera än Autocom.

Stort tack för svaren.
Mi
77
Mirvi G
535d GT -10
Dags för återkoppling. Det visade sig att jag tidigare fått fel hanbromsenhet, den till x5 ser likadan ut. I mitt fall så gav den felaktiga enheten felkod som inte gick att radera. Beställde en ny enhet, den fungerade direkt utan programmering.

Så lärdomen av detta är att det är viktigt att få rätt enhet till rätt bil. Också lärdom att även byta hanbromsviren då man annars troligen förstår handbromsenheten (fråga inte hur jag vet).

Nu väntar jag på nya skivor och belägg innan det blir besiktning.
Mi
77
Mirvi G
535d GT -10
En sak till, skaffade Isda och det är väldigt bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.