|
|
|
|---|---|
|
Har ett irriterande missljud vilket jag upplever kommer från vänster fram, från vänster hjul och/eller framått och som jag inte får rätt på. Jag skulle beskriva det som ett ganska dovt/basbetonat resonansljud och som går i en cykel/cirkel (om någon förstår hur jag menar :-)). Det är inte jättehögt men ändock hörbart, och väldigt irriterande... Ljudet ökar med hastighet och det börjar höras i runt 90-100km/h och låter högre med högre fart. Jag upplever att ljudökningen sker ganska linjärt med fartökningen. Ljudet har funnits sedan jag köpte den för ett drygt år sedan. Samma ljud oavsett sommar eller vinterdäck, jag har dock samma fälg på sommar och vinter. Har bara skiftat gummit. Till våren åker nya 19" fälgar på med sommardäck och det skall bli intressant om det gör skillnad, isåfall bör problemet vara runt hjulet/fälgen. Jag tror dock inte att det är där det kommer från. Ingen skillnad i ljud oavsett om jag accelererar, bromsar eller frirullar. Exakt samma ljud oavsett. Inga vibrationer varken vid körning eller inbromsning, oavsett fart och tryck. Bilen har varit inne på BMW pga ovan, men de hittade "tyvärr" några stenar innanför bromsskölden och avgjorde att det var orsaken, problemet kvarstår dock trots att de avlägsnat stenarna. Samt att hittar de inga fel får jag ändå stå för notan. Så, tips och tankar på hur jag går vidare i att utreda och få löst detta problem. Vad kan jag själv göra samt finns andra verkstäder som är mer hands-on och kör och testar bilen tills de hittar felet? Ser inte att BMW är rätt verkstad att lösa denna typ av mer "diffust" problem och som kräver att de kör mycket med bilen för att identifieraljudet. (Vill dock påpeka att BMW gett god service i andra mer ärenden, så syftet är inte att på något sätt kritisera BMW verkstaden) | |
|
Hmm.. Borde du inte ha någon form av garanti kvar som täcker detta? Mvh Janne. |
|
|
Har något liknande. Lite malande hummande ljud. Inget som "normala" människor märker. Samma med vinter/sommar. Minskar när man kör på nyasfalterat men försvinner inte helt. Kan inte förklara men på autobahn är den tystare, även i samma hastighet såklart. Insåg att det var inte ens lönt att påpeka på BMW, skulle inte tagit mig på allvar. Har M paket och M bromsar. 18" m-fälg, icke rft på båda uppsättningarna. Du? |
|
|
Mitt är i nivå att även "normala" :-) mäniskor märker det, men man måste uppmärksamma dem på det. Och jag håller med om att det möjligtvis låter mindre på ny asfalt. Har vanligt chassi och 18" ickeRFT på både sommar och vinter. @sarli kommer ditt från alla håll eller något specifikt område på/i bilen? Mitt är väldigt tydligt från vänster fram och inte alls från bak eller höger. Jag har haft den inne 2 ggr på BMW och de hittar inget fel och har inte heller uttryckligen sagt att de hör ljudet (förmodligen för att de inte provkör bilen), därav ser jag inte att vägen fram är att stångas vidare där. |
|
|
Har ni provat att ha en passagerare som lyssnar på olika ställen i bilen medan ni kör? Alternativt/kompletterat med att lägg telefonen på olika ställen i bilen och spela in? Jag felsökte länge något liknande och kunde till slut pinpointa att ljudet var starkast i bakluckan, närmast baksätet. De visade sig till slut vara ett materialfel i diffen. Goodwill. |
|
|
(OBS! Jag HAR postat detta i en annan tråd också. Det var innan jag hittade den här. Så, ja, dubbelpost men lite redigerad). Har också ett ljud på min g31 men har inte hunnit kolla så mycket. Från ca 20kmh och upp. Låter inget första 4-5km när jag kör hemifrån men sen kommer det gradvis tills det finns där hela tiden. Typ när den blivit varm. Låter förhållandevis lika mycket vid låg fart som vid hög fart men mest på motorväg. Låter typ framifrån och kanske lite mer på höger sida men svårt att säga. Ska be någon annan att köra medans jag sitter i baksätet och lyssnar. Är inte ett konstant malande utan det varierar lite i styrka och kan göra en paus på nån halvsekund i bland. Tror det fanns även med vinterdäcken men hördes nu ialla fall tydligt med sommardäcken. Har kört en del med takbox och trodde det kunde vara vindljud från den. Har labbat med däcktryck utan framgång. Är rädd att det ska vara nåt lager i växellådan... @Sleeper08 Nämnde de nåt om generell goodwill eller var de snälla bara mot dig :-) vilken verkstad var du till? Tänkte att materialfel borde gälla en hel produktionsserie av diffar. Har dessutom "kladd" vid en packbox där drivaxeln går ut ur diffen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.