|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag vet att det skall liksom "squirra" om vattenpumpen håller på att ge sig, men när är det normalt att den gör det???? Kan det skilja massor eller sker det generellt vid ett visst miltal??? skiljer det från motortyp till motortyp??? | |
Tigerr |
Hejsan! Jag tror att man kan säga 10-11.000 mil innan första bytet. Och ett tips är att byta DIREKT när symptomen kommer. Med lite otur så kan en akut brusten vattenpump dra isönder kylaren, llr iaf delar av den. Jag har en e34 -95, med M50 motorn. Bytte vid mellan 10-11.000. Om du vill ha mera fakta/hjälp/erfarenhet så finns det ett antal andra trådar om samma sak - Lycka till i jakten (och med bytet av pumpen)! :) Tigerr |
| Tigerr så om motorn gått 20700mil så kan det vara dags för byte när som helst??? jag köpte bilen vid 15700mil så den lär bara ha bytits en gång innan. Hur mycket, högt skall ljudet låta då pumpen börjar bli dålig? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Normal livslängd för en vattenpump är väl ca 12.000 mil då syftar jag inte enbart på BMW bilar, när det gäller vattenpumpar så har jag märkt att vissa pumpar hos olika reserdelsfirmor har en väldigt skiftande kvalitet.Jag köpte en pump på micro den höll 10.000 mot den orginalmonterade 12.300, men var hälften så dyr, så iofs inte dålig i allafall, fullt godkänt för den pengen. MVH Hasso Länk |
|
525 tds -92 23000 mil innan kokning.. |
|
|
Hej jag bytte min vattenpump i fredags. Bilen hade då gått 15400 mil MVH Kalle KEO |
|
| Pumpen på min M5 böt jag vid 11800mil...På min 525 böt jag vid 20k men då var den säkerligen redan bytt tidigare vid ngt kamremsbyte eller ngt... | |
|
Jag bytte vid 11600 mil i förebyggande syfte. Skulle köra husvagn & ville att allt skulle vara ok. Rickard |
|
|
Hasso: Är nästan hundra på att jag har originalpumpen i min MB 190E -85 som rullat 33k mil. Likaså startmotor och generator. Jag är 3:e ägaren och tog fram en lista på bytta delar när jag köpte gubbracern för fem år sedan. |
|
|
Vad jag vet så är inte min pump bytt och bilen har rullat lite över 16000 mil. Jag har hört att just vattenpumpen ska vara en svag länk på V8:orna och därmed lyssnar jag ganska ofta på hur den låter. Inga konstiga ljud ännu. Varje dag när jag backar ut ur garaget, så står bilen på tomgång medans jag stänger porten. Därmed lär man sig hur det normalt låter om bilen. Mvh. Micke Olsson |
|
|
på min förra E34 520 -91 bytte jag pump vid ca 12000. Men då var det enligt meken en "spinner" (skovelhjul?) som var av plast och som släppt från axeln, dvs snurrade inte med som den skulle. ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Bytte för två veckor sedan på 540'n vid 14900 mil. Vattenpumpen la av för frun på Birger Jarlsgatan i rusningstrafik............ | |
|
Hej! Jag bytte min vid 17500 mil. |
|
|
Min har passerat 27.000 och pumpen är inte bytt såvitt jag vet. Är väl som så mycket annat i en bil, en del håller knappt 10.000 och annat fyra gånger så länge. I min satt t ex stötdämparna bak 25.000 mil! Ganska fantastiskt med tanke på att de inte var överdrivet mjuka och inget läckage, blev dock för mjuk vid last så nu kör jag med Monroe Sensatrac. Patric |
|
|
hur komplicerat e det att byta pump på m60 motorn? v8orna dvs. |
|
bmwdanne |
Hej! På min 520-92 så höll den i 23000 mil, tills plasthjulet lossnade från axeln. |
|
Min vattenpump på 540:in tvärskar utan förvarning med missljud eller liknande vid 21500mil *Allt eller inget* |
|
| Jensclaudius, verkar konstigt att den beter sig så...är det inte att rekomendera att köra bilen till närmaste verkstad då??? kan det vara möjligt??? | |
|
Fick bogsera den till verkstaden och de sa att pumpen brikar börja läcka lite + ev. missljuda när den e på gång men min den small till och tvärskar mitt på motorvägen en tors 22:oo i ösregn.....som tur var fixade verkstan det direkt på fredag (storkund ;) ) Möjligt är det för det hände ju! Om din vattenpump låter konstigt åk till verkstan direkt och få den bytt så slipper du bli stående. *Allt eller inget* |
|
|
Kan någon vara bussig och berätta lite mer om detta! Min bil har gått 18000 mil och jag tvivlar starkt på att den är bytt tidigare. Vad är symptomen föruton missljud (vad räknas som missljud?). Vad kostar en ny? Hur märker jag om den lägger av? Svår att byta? Bytte tillägs pumpen för ca. en vecka sedan. Det var ju inge problem. Danne - H U M A N R A G E - Länk |
|
|
Angående pumpar som skär direkt, så kan det mycket väl hända, och när man minst anar det. JAg lyckades med att få pumpen att skära mitt i natten på Autobahn, och den enda förvarningen man fick var att det började rassla om fläkten som drog i kåpan. Så, misstänker du att pumpen håller på att ge sig.. tokvarva inte bilen och byt den så fort som möjligt. Min pump kostar ca 500 SEK så det är ju inte de stora pengarna jämfört med bärgning och verkstad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.