|
|
|
|---|---|
|
Detta gäller min sons volvo 945. Det började med att bilen gick dåligt drog mycket bensin och jag misstänkte att det var lambdasonden. Såg då att förra ägaren hade skarvat sladdarna till lambdan. Jag skulle kolla om det var glapp i skarvningen och då lossnade en av sladdarna när bilen var igång. Bilen dog då. Jag tryckte i sladden som hade lossnat och försökte starta bilen igen men den bara kirrar utan att starta. Ska inte bilen gå ändå även om det hänt något med lambdan? Någon som vet vad som kan ha blivit påverkat av detta? Tack på förhand. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jodå, bilen ska starta oavsett hur trasiga syresensorerna är (det är faktiskt som så att motorstyrsystemet inte ens tittar på syresensorerna en kort tid efter kallstart då dessa måste upp i temperatur innan de kan användas till något). Du har eventuellt bränt en säkring (eller kortslutit eller skadat en viktig del av motorstyrsystemet som är kritisk för att motorn ska kunna starta). Eller så var det inte kablarna till en syresensor du hittade :-) Kanske var till en annan kritisk givare som exempelvis vevaxelsensor, kamaxelsensor eller liknande. Alla syresensorer (från typ mitten av 90-talet och framåt) är uppvärmda. Säkringen, reläet eller kretsen som förser syresensorn med spänning för uppvärmning brukar även användas till andra fundamentala motorstyrsystem som bränslepump, spänning till motorstyrsystemet eller liknande detaljer. Nu fanns det en dröse motorer och olika motorstyrsystem till 940-serien vill jag minnas, men jag antar det sitter någon form av modernare B230- eller B234-motor iallafall. De flesta hade väl någon variant av LH-Jetronic motorstyrsystem om jag minns rätt (sen fanns det säkert oddballar med Bendix). |
| Ok. Tack. Får börja med att kolla säkringarna imorrn då. | |
| Det var säkringen till bränslepumpen som gått. Nu startar den. Problemet nu är att lambdan som jag köpte har ju en orginal koppling medans den gamla lambdan är skarvad. Hur vet jag var de 3 sladdarna ska sitta till nya lambdan om jag klipper av kabelkopplingen? Ska jag chansa eller kan något gå sönder om jag kopplar fel? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo, misstänkte starkt att det var det som hänt :-) Jaha, så kontakten i bilens kablage (där man normalt sett kopplar in syresensorn) är bortklippt? Det är vanligt att kablarna till uppvärmningen av syresensorn har samma färg. Om du hittar två kablar med samma färg (och en kabel med annan färg), då vet du med 99.99% sannolikhet att de går till uppvärmningen av syresensorn. Kolla först på den nya syresensorn om du ser två kablar med samma färg. Kolla sedan på bilens elkablage (där syresensorn var inskarvad) om du ser två kablar med samma färg. Hittar du detta på båda sidor, då är det bara att tuta och köra. * Då ska kabelparet (med samma färger) på syresensorn kopplas ihop med kabelparet (med samma färger) i bilens elkablage. Det spelar ingen roll hur du kopplar här. * Och sen finns bara en kabel över på respektive sida som det bara är att koppla ihop. Du, på vissa av dessa LH-Jetronic vill jag minnas det någonstans i motorkablaget är två kabelkontakter till syresensorn. En 1-stift kabelkontakt med signal och en 2-stift kabelkontakt för uppvärmningen. Jag tänker på typ denna setup: Här kan du se att 2-stift kontakten har två kablar med samma färg (vita), det är för att dessa är till uppvärmningen. Och du kan se att 1-stift kontakten har en kabel med annan färg (svart), det är för att det är signalen. Länk Troligtvis kommer du att hitta att bilens motorkablage har följande färger: * De två kablarna för uppvärmningen är Rosa och Svart * Den enda kabel för signal är antingen Brun eller Grön. |
|
...sonden kan ha fyra kablar! Då är en signal, en jord och två till uppvärmningen. Har den tre kablar tar den jorden via "chassit" på sonden. Säkrast är att kolla vilka kabelfärger som tillverkaren anger för respektive pol och sedan kolla i bilens elschema vilka kablar som har vilken pol. Kopplar du ström på signal eller jordkabeln, så bränner du sonden. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.