AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.335

F30 har hög ljudnivå i 100+ (330e 2016 M-pkt)

Jag har haft min 330e av förra generationen i snart 2 år.
På långfärd, när man kör i runt 120-130, så är dock ljudnivån oväntat hög oavsett sommar- el. vinterdäck. Radion måste dras på rätt högt och i praktiken kan du inte ringa med bilens handsfree på motorväg för motparten klagar på bruset. Hade nya 1-serie som hyrbil i 3 dagar och den var mycket tystare i jämförelse.

Så är lite besviken på just detta, vad tycker ni andra med F30?

(Är annars grymt nöjd med design (champagnequartz-met., tonade bakrutor), känsla och mkt pigg/snabbt reagerande motor, dock hård fjädring.)
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Håller med.hade en f30 i 4 år. 5serien är betydligt vassare på motorvägen.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag har också problemet med att folk man pratar med i mobilen klagar, att man låter långt bort. Men tyvärr är det väl så att varken F20 eller F30 är de bäst ljudisolerade bilarna. G20 tror jag är markant bättre där.
Min nuvarande G21 330e med akustikglas är helt klart bättre än min gamla F30 330e. Jag upplevde dock aldrig ljudnivån som störande hög i min gamla 330e men jag kanske skulle göra det om jag hoppade in i en idag.

Brukar också kunna skilja en hel del beroende på däck. Hade en Saab 9-3 tidigare med billiga skitdäck som var helt vedervärdig att åka i tills jag bytte däck. Blev som en helt ny bil ljudnivåmässigt.
ca
84
campari
G81 M3 Touring
R60 Countryman S
Runflat?
Laminerade glaset i G2# var ett riktigt lyft.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vad händer om du drar ner hastigheten 10-15 km/h? Någon skillnad?
Mvh
Asken
Dra ner på hast:

Svårt märka skillnad om man kör 10-15 saktare men vid 100 tycker jag att det nog är tystare.
ma
358
majtii
F36 4-serie
Det hänger mycket på däcken. Nu vet jag inte om det skiljer något mellan F36 och F30 men F36an med Michelin-däck är rejält tystare än min tidigare Lexus NX som är erkänt tyst.
Med Pirelli lät det rejält mycket mer (även väghållningen var sämre).
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med att skippa Run-flat-däcken!

De är enormt bullriga, även om vissa märken är värre än andra - Bridgestone-däcken brukar vara absolut värst i det hänseendet och det är tyvärr det vanligaste märket på BMW från fabrik... :(

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
358
majtii
F36 4-serie
Johan B: Det finns ett undantag - Michelin PS4.

Om du verkligen klarar ett blindtest på dem så kommer jag ödmjukt lyfta på hatten för dig. Själv brukar jag vara gnällig om däck men dessa kan jag inte säga något dåligt om, hur mycket jag än försöker.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Lite utanför ämnet kanske.
Åkte till fjällen (65 mil) med min 330 E90 och njöt av bilens komfort.
Väl där fick jag ett uppdrag att åka o hämta mat några mil bort "Ta min bil" sa polaren som jobbar på BMW, en flång ny 330e.
Konstaterade att det gått bakåt med 3 serien när det gäller komfort. Högre ljudnivå, mindre bekväma stolar, och en bil som studsade fram på vägen.
bl
2.294
blixten
325i -88
Jag hade en e30 för länge sedan där vindbruset var påtagligt. Då spände en bmw mekaniker dörrarna så att de satt hårdare mot karossen när de var stängde. Det gjorde mycket för ljudkomforten.
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Sätter också mina pengar på däcken. M-paketet brukar innebära 18-19" och oftast lite mer prestanda orienterade däck som inte alltid är tysta.
Köpte en lätt begagnad 320dT-13 som förvisso var lite snikutrustad (inget line-paket t.ex.) och "bara" hade 16" sommardäck, dock så gick den tyst, komfortabelt och snålt (hamnade oftast på 0,4 l/mil) och när jag sålde den och gick till en 520dT-16 med sportpaketet och 18" så var det däcken som jag mest klagade på, spårade och bullrade samt var allmänt törstig.
Senaste 530e rullar på 17" och den kom standard med Goodyear EG 2 (icke performance) och här snackar vi komfort :)

/P-O
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Isåkare, min upplevelse är motsatt. F30 var ett markant steg fram från E90 och G20 har jag fått intrycket av (endast kört den några få timmar) ha gått ytterligare ett steg fram från F30 och blivit ännu bättre. Att manuella lådor och sugmotor med sex cylindrar försvinner är enda baksidan jag upplevt.

E90 var fin på sin tid, men tiden har höjt kraven sen dess. Redan några år efter E90 ersatts av F30 upplevde jag det som att E90 åldrats markant. Men vadå, det är ju en modell som släpptes som årsmodell 2005 så att den kändes 10 år gammal 2015 är ju inte så konstigt i sig. E90 är snart 20 år nu. Fascinerade i sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.