AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
839

BMW 523-97 Ratten hackar lite vid små rattutslag, hörs ett svagt klickande ljud

De
213
Dennis56
523-97
320GT-2016
Vrider jag på ratten till till höger och vänster (väldigt små rattutslag) kan jag känna att det hackar lite grann, kan även höra ett svagt klickande ljud. Jag har kollat att det finns olja i styrservon. Kan det vara något "styrstag" som krånglar? Kom med tips om ni känner igen problemet.

bl
2.294
blixten
325i -88
Kan du känna om klickandet sitter högt upp nära ratten eller längre ner?
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Vrid ratten fullt vänster/höger ett par ggr.
Det har hjälp mig nån gång. Har aktiv styrning om det nu spelar nån roll.
De
213
Dennis56
523-97
320GT-2016
Svårt att själv avgöra varifrån ljudet kommer ifrån, måste nog ha någon till hjälp för att försöka höra var ljudet sitter. Inte troligt men byter man någonsin oljan i styrservon?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns ingen "servicepunkt" där oljebyte i servot ingår, men jag brukar alltid göra det efter jag köpt en begagnad bil så vet jag att det är fräsch olja i systemet.

Det har tagit bort missljud i någon bil som fanns innan oljebytet (det "gnisslade" ibland) - se bara till att du har RÄTT olja!

BMW som såldes på "kall-lands-marknader" har Pentosin CHF11S i servosystemet och den oljan är INTE kompatibel med ATF-olja som bilar för andra marknader har. Dessutom står det ATF-olja ingjutet på plastlocket till servooljan och kall-lands-bilar fick ett grönt klistermärke ovanför den texten...det är vanligt att klistermärket är borta pga. motortvätt eller bara tidens tand = fel information kommer fram.
Blandar du de oljorna får du läckage i styrväxeln mm. = dyyyyrt (som Bosse bildoktor skulle säga) ;)

CHF11S är grön och ATF är röd, MEN när oljorna slits blir de båda mer brunaktiga oh det kan vara väldigt svårt att avgöra ursprungsfärg efter många års användning...

För att vara helt säker vid byte bör du räkna med att spola igenom systemet med rätt olja och sedan byta den en gång till för att få bort alla rester av den gamla oljan som i värsta fall är av fel typ om någon bytt oljan till fel sort under bilens livslängd.

Jag brukar börja med att suga ur all olja ur behållaren och sedan slå i rätt olja och svänga ratten till ändlägena några gånger med motorn igång för att sedan suga ur all olja igen och upprepa det två gånger till.
Luftning görs genom att man vrider ratten till ändlägena i lugnt tempo några gånger.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
De
213
Dennis56
523-97
320GT-2016
Jag provade att vrida ratten till ändlägena och då försvann det, men det kommer tillbaka. Om man ska ska byta oljan så går det väl bara suga ut det som är i behållaren, det som cirkulerar i systemet kommer man ju inte åt? Jag har tidigare använt mig av Red Line olja och enligt ettiketten på förpackningen är det en universal olja som bl.a. ska vara kompatibel med ATF olja. På locket står det ATF men som sagt så vet jag ju inte om det har suttit någon ettiket där från början.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.