AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.541

Dold information på Carinfo.se

Ko
6
Kokerskan2
BMW 320i - 06
BMW 530i - 06
Hej!

Sålde farsgubbens totalt krockade bil på Blocket i november för vrakpriset 60.000:-
En 2009 530i, regnummer REC040. Köparen, en bilfirma i Västerås köpte bilen och restaurerade den och begär nu 146.000:- för en bil som i övrigt uppskattas vara värd ca 100.000:-.
Kontrollerar man bilen på Carinfo.se så kommer historik om bilen upp, ägarbyten, besiktningar och länkar till Blocketannonseringar.

Nu till saken. Min annons från November finns inte listad i bilens historik, endast ägarbytet. Med andra ord har man dolt en annons där det tydligt redovisas att bilen är ordentligt krockskadad, eventuellt sned i ramen,med bilder.

Hur har man lyckats dölja min annons? Någon som vet?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hade du lagt in regnummer när du lade in annonsen?
Ko
6
Kokerskan2
BMW 320i - 06
BMW 530i - 06
Kan inte svära på det men då jag har över 25 intressenter kvar i meddelanden på Blocket appen och ingen av de frågar efter regnummer så vill jag tro att jag lagt in det.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag menar om du lade in det i i fältet för regnummer annonsformuläret? Det är så kopplingen till car.info funkar. Om du lade in det bara löst i annonstexten så sparas det inte i Blockets databas (i rätt fält) och därmed skickas inte annonsen över till car.info.
Ko
6
Kokerskan2
BMW 320i - 06
BMW 530i - 06
Skulle tro att det är det som är anledningen. Tack för svar!
Jag tror inte det har med det fältet att göra. De scannar hela annonsen efter nyckelord, skulle tro att regnummer ingår där. Jag kan f.ö. se att REC040 annonserades ut på blocket 2021-10-17 med "avvikande skick" så din annons verkar finnas med i historiken. Du kanske har mailat och frågat dem så att de fixat det?
Ko
6
Kokerskan2
BMW 320i - 06
BMW 530i - 06
Nej, då är det nog som du säger?
Frågar mest för att jag själv vill veta om man kan lita på informationen när man ska köpa bil själv nästa gång. En sån här sak är ju ganska väsentlig.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har svårt att tro att de nycklar datat på fritext. Då skulle de inte kunna indexera annonser där regnumret saknas i annonstexten dvs 99% av privatannonserna. Eller så gör de båda, vilket vore smartare. Men vad gör de när det diffar, gissar?

Och nej man kan inte lita helt på car.info. Det finns mängder med händelser, ägarbyten osv som saknas (samma med Carfax, de är ännu sämre). Jag har tillgång till ett "riktigt" system mot bilregistret och det är hyfsat ofta som man ser att det saknas händelser på car.info. Men för att vara en gratistjänst så är den fantastiskt bra ändå!
Om något diffar så flaggas annonsen och den granskas manuellt. Det är även vid manuell granskning som mycket av service-informationen kommer in i car.info (från annonser som innehåller foton på serviceboken). Just service-info blir därmed ganska lätt att förfalska så den litar jag aldrig på, man får granska själv helt enkelt.

Att jag vet att de scannar annons-text är för att jag köpte en bil på Netbil som rapporterades med "avvikande skick". Jag frågade car.info varför det var så och svaret var att texten innehöll ordet "rep. objekt". Netbil använder "rep. objekt" på bilar de inte orkar testa fullständigt, helt enkelt för att slingra sig ur ev. garanti-åtaganden. Bilen jag köpte var i bra skick utan några fel men är ändå "stämplad" med "avvikande skick" hos car.info. Lite störigt faktiskt då det kan skrämma bort potentiella köpare i framtiden när det väl blir dags att sälja den.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att de skrapar (eller får via api, Jonas Bonde har ju kopplingar till Schibsted) vet jag också. Men man kan inte använda fritexten som primärnyckel för att koppla datat, det vore för osäkert.
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Jag kan se infon om man klickar på noteringen om bloicket annonsen . utdrag från annonsen Krockskadad BMW 530 65 000 kr Säljes av : Andreas På Blocket sedan 2012 Svarar snabbt Skicka meddelande Säljes av : Andreas Skicka meddelande Fakta Bränsle Bensin Växellåda Automat Miltal 9 000 - 9 499 Modellår 2009 Biltyp Sedan Drivning Tvåhjulsdriven Hästkrafter 272 Hk Färg Svart Visa all fakta (12) Utrustning Multifunktionsratt ISOFIX-fästen bak Startspärr Kylt handsfack Sminkspegel CD-växlare USB-uttag Läslampa Dimljus fram CD-Stereo Uppvärmda spolare Centrallås Eluppvärmda sidospeglar ABS-bromsar Regnsensor AUX-ingång Visa all utrustning (34) Beskrivning Krockskadad BMW 530i sedan 2009 med endast ca 9000mil. 272 hk. Går att köra kortare sträckor men kan inte framföras i trafik. Säljes som demonteringsobjekt. Bilen var innan skadetillfället väldigt pedantiskt omhändertagen.......
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.