AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
805

Metalliskt klonkande ljud bakaxel 525dA 2007

fr
5
framemountain
525dA Touring -07 LCI
Senaste tre månaderna har bilen ett intermittent klonkande ljud. Det följer hastigheten. Hörs tydligast i hastigheter 0-50 km/h. Uppkommer bara några gånger per vecka. Kan vara borta i flera dagar och sedan plötsligt komma tillbaka. Har lämnat bilen till lokala verkstaden men givetvis lät den inget när de provkörde. De skruvade ändå ned bromsskivorna för att kontrollera handbromsen på båda sidor men inga fel. De hittade inte heller något annat under bilen som förklarar ljudet. Har nu äntligen lyckats spela in ljudet i några videoklipp (med sidorutan nedhissad eftersom ljudet hörs mer då). Länk
Bilen har gått ca 27 000 mil varav 13 000 mil körglädje i min ägo.
Någon som vet vad det är?

jo
123
johan730ld
525d touring 2009
Kan vara liknande fel som jag hade på min
Länk
Då var det drivaxel höger bak
jo
123
johan730ld
525d touring 2009
Kan ju tillägga att när jag körde upp bilen på en lyft o röck o snurra o slet kändes det ingenting o lät inget heller dock försvann ljudet några kilometer för att sedan komma tillbaka.. Min hade då också gått 27000mil.. en e61 525d 2009
fr
5
framemountain
525dA Touring -07 LCI
Tack Johan! Jag tror vi är något på spåren! När jag spelade upp din film trodde jag för en sekund att jag teleporterats till min bil :-)
Vad var felet på drivaxeln?
Hur kan jag ta reda på vilken sida som behöver bytas? Eller byter man båda på en gång?

jo
123
johan730ld
525d touring 2009
På min hördes det att ljudet kom från höger bak.. Felet på drivaxel var att den var trasig nej jag vet faktiskt inte jag lämnade in den.. Dom böt hjullagret samtidigt när dom ändå va igång
fr
5
framemountain
525dA Touring -07 LCI
Vill bara återkoppla att problemet nu verkar vara löst! Bytte båda drivaxlar bak (begagnade 20 000 mil) och har nu kört 2 veckor utan missljud. Tack för hjälpen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.