AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.152

Aux heater/bensinvärmare - hur fungerar?

85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Sorry om ämnet diskuterats ihjäl, men hittar väldigt lite info.

På bensinare G2x (kanske samma för F serien?) hur fungerar parkeringsvärmaren som heter Auxiliary Heater? Jag kan starta den från remote display key alternativt BMW appen, men sedan, förbrukar den konstant batteri? Vad drivs den av? Bensin?

Jag är förvånad hur otroligt lite information det finns om denna på webben, finns för Diesel men gissar att den fungerar på annat sätt eller?

Jag skulle främst vilja veta om den värmer motorn överhuvudtaget samt specifikt batteriförbrukningen, om jag kör den 15min varje morgon en vecka, dra jag slut på batteriet då?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Den går på bensin och el. Värmer upp kupén.
Beror på hur din körcykel ser ut. Hur långt kör du efter att använt värmaren?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det man bör tänka på är att den typen av värmare är rätt elaka mot batterierna, så om du kör mycket kortkörning och använder värmaren regelbundet, bör du ladda upp batteriet med jämna mellanrum också.

Bilen har en skyddsfunktion där den stänger av värmaren om spänningen i batteriet blir för låg och/eller tanken är nere under "reserven".

Dock mår batterier inte bra av att vara halvtaskigt laddade då de börjar sulfatera på blyplattorna och det gör att batteriets kapacitet minskar (batteriet "krymper" effektmässigt då mindre yta av blyplattorna kan användas). Låter man batteriet vara dåligt laddat för länge blir skadan permanent och livslängden minskar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Tack alla! Förstår och håller med om batterierna, de bör man hanteras varsamt (inte lämna stående nästan tomma).

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Brytpunkten är 12,4V i vilospänning obelastat vid +20 grader C och efter några timmars vila efter laddning/körning/belastning.
Under den spänningen börjar sulfateringen...desto lägre spänning och desto längre tid, desto större skada.

Mvh
Johan B

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Står det ingenting i insttruktionsboken? Den har en gångtid på max 30 minuter för att förhindra just det som nämns och modellen är tex mindre än de som sitter i VW och Volvo. Den modellen som är i BMW drar mindre ström för att den bara värmer kupen och inte motorn. VW och Volvos går en timme och värmer motor och kupe.
Min mamma har en X3 20d 2016 med bränsledriven värmare. Där körs värmaren flera gånger i veckan på vintern så fort det är 0:an eller ´lägre och den körs bara kortsträckor. Där har det aldrig varit problem med att det inte finns kräm till att starta. Det som hände i höstas var att den startade inte, då kopplade jag på Ctekladdaren över natten sen har allting gått som smort i 6 1/2år.
råder dig att köpa en, tex ctekladdare och ladda bilen minst en gång i månaden så kan du använda värmaren väl.
Mvh
Asken
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, en bra laddare är hälsokost för batteriet! :)

Kostnaden för en bra laddare kan man tjäna in på att batteriet får mycket längre livslängd om man underhållsladdar det någon gång i månaden eller så.

Skyddsfunktionen som stänger av värmaren eller inte låter den starta är för att säkerställa att man kan starta motorn.

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
När värmaren är i startfasen så drar den ca 15 Ampere i typ 10 minuter.
Kör man inte tillräckligt länge så töms batteriet.Notera att varje gång du startar en bil kall så måste du köra minst 8 km eller 20 minuter för att återföra den kapacitet som batteriet hade innan start.
Ett fulladdat batteri vid +,20C när tempen sjunker sjunker kapaciteten linjärt med temperaturen, dvs vid 0C så är 20% borta och vid -10C 30% och var batteriet inte fulladdat från början så blir det ju ännu sämre.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, problemet är ju tyvärr att när man behöver batterikapaciteten som bäst då allt är kallt och trögt att dra runt i motorn, så är batteriet som sämst pga. låg kapacitet i kylan...

Batteriet i Mercan är halvdåligt och ska bytas när det blir lite varmare och trevligare att göra jobbet, men det klarade inte att starta värmaren vid -15 grader C i jul/nyårshelgen - då protesterade bilen och sa att spänningen i batteriet var för låg för att starta värmaren.

Så nu stödladdar jag det med Ctek-laddare någon gång i veckan och då går det bra trots kortkörning. Det är lite konstgjord andning men funkar än så länge - snart åker det nya batteriet in i stället för orginalbatteriet. ;)

Mvh
Johan B

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Håller med om att infon är knapphändig. Men något jag är ganska säker på baserat på vad jag läst och egen erfarenhet är att den kopplar ihop kylslingorna för värmare/kupé och motorn efter start, så även om motorn startar helt utan uppvärmning så värms den fortare när du väl är ute och kör om du kört värmaren.

Jag körde värmaren flitigt på förra bilen och trots ganska korta körningar så hade jag aldrig några stora problem, men då underhållsladdar jag emellanåt (sällan) med CTEK-laddare. Den drar igång hela klimatanläggningen tillsammans med värmaren så lite elförbrukning blir det, men själva värmaren går på bensin/diesel.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är ju ett tändstift i värmaren och en fläkt samt att pumpen måste pumpa soppa till värmaren...

Mvh
Johan B

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Mjo, min poäng var inte att det är lite elförbrukning utan att det kunde varit värre.. ;) Tycker det blev rätt mycket prat om hur dåligt det är för batteriet, medan min erfarenhet är att det fungerar rätt bra för en normal användning, så länge man inte kör den 20 minuter före varje 5-minutersresa.
Kan lägga till lite info (vad jag tycker det verkar) som gäller modeller med 48V MHEV-systemet. (Jag har en 2021 G22). En stor skillnad till blybatteriet är att MHEV (Li-Ion) batteriet kan laddas mycket snabbt. Hur mycket som är kvar när man parkerar beror förståss på hur man kör och kanske mest på om det är nedför sista biten innan man parkerar. Batteriet är inte stort men hela kapaciteten motsvarar, omräknat till 12V, knappt 40Ah. Jag har ofta laddning till ca hälften när jag parkerar för natten.

Nu till vad jag inte helt har bekräftat men det verkar som att värmaren tar energi från MHEV-systemet om det finns "mer än minimi-nivån" (kanske 1-streck av 5 i displayen). Det är dessutom så att 12V batteriet verkar laddas från MHEV även när bilen är avstängd. Åtminstone i de 6 minuter som "12V systemet" mäter 14.2V efter att bilen stängts av. BimmerLink har rapporterat högre laddningsstatus efter ett par timmar jmf med direkt efter avstänging (men hur rätt den mäter vet jag inte).
Också efter en fjärrkommendering via appen mäter jag en ökande spänning på 12V-systemet utan att motorn varit igång. Så 12V-batteriet klarar korta resor, med användning av värmaren, lite bättre än utan MHEV.

Jag har också observerat att om man ställer in en avfärdstid så anpassas drifttiden efter yttertemperaturen. Har sett att några grader plus ger ca 27 minuter och några minusgrader ca 32minuter. Vid direktstart meddelar appen 30 minuter oavsett. Även 10 minuter gör nytta för att värma upp luftkanalerna så det blåser varmt, och värmaren fortsätter då att gå några minuter efter att jag kört iväg, så öven motorn värms upp fortare.

Kanske någon "annan nörd" har loggat mera hur den beter sig?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är logiskt, Li-Ion-batterier är mycket bättre på att snabbt leverera ström och laddas upp, än Bly-syra-batterier.

AGM-batterier är bättre än EFB, som i sin tur är bättre än vanliga klassiska våta bly-syra-batterier, när det gäller hur snabbt de laddas och ger ström.

Mvh
Johan B

85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Intressant information alla! Låter bra.

Nej, instruktionsboken är liksom, tjock och utan information.

Det är dock inte första BMW, har nog varit likadant i iaf 15år. Med alla mina BMW.

Finns det en knapp som det står 'Xtra' på så i instruktionsboken står det 'Knapp för att slå Xtra av och på' !!! Hahah, jaa, men frågan är, vad är Xtra??? Vad händer?

Sport Plus? Instruktionsboken säger att 'blir ännu sportigare' hahah ungefär, nej skämt o sido men väldigt dåligt beskrivet.

Auxiliary heater eller parkeringsvärmare vad det nu heter tar nog priset dock i knapphändig information.

Jaa, Ctek är bekant till alla er som kommenterat, har 3st olika, MC, Lithium och en stor tegelsten.
8500rpm (och andra med MHEV): Återkom gärna med info om, och isåfall hur, du har lyckats ladda 12V-batteriet. Finns många trådar på andra forum från användare som inte lyckas (och någon som gav bestående problem på elektroniken) när de använt vanliga 4-5A CTEK-laddare).

Tekniska dokument från BMW jag hittat på internet tolkar jag att de tänkt sig att laddare som används till dessa modeller skall kunna leverera 20A. Jag har inte mätt klart men Jag kopplade in en CTEK som kan leverera 20A och strömmen som "bilen drog" från den blev 17A en stund vid 13V. Inte så konstigt och
sedan sjönk strömmen som man kan förvänta sig till mera normala 7->5->3A.

Men mycket talar för att bilen i vissa fall också ger sig till att mata ström till MHEV-batteriet. När strömmen hade minskat (med späningen vid laddanslutningen stabilt på 14.12V) låste jag bilen och då gick strömmen upp igen utan att minska under den 1/2 timme jag mätte och spänningen låg stabilt på 14.12V. Detta med (enligt BMW:s anvisning) huven öppen, Så frågan är om 48V systemet går igång vid låst bil och gör att en svag laddare bara har ström till att driva elektroniken utan att kunna ladda batteriet (något nämnvärt).

Så en kraftig laddare är mitt tips och lämna huven öppen utan att låsa är min tanke för dagen. I isntruktionen står bara att huven skall vara öppen.
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
@bmw21: Jag laddar med en CTEK MXS7.0 (7a).

Fungerar bra, MEN, som sagt, jag upplever att auxiliary heating drar förvånandsvärt mycket, så jag skall nu ladda över natten, mäta sedan batteriet under någon dag. Har inte mätt det, bara gått på laddarens laddlampor.

Så frågan är ju... hur bra fungerar laddningen egentligen, blir CTEK laddaren lurad? (dock tror jag att BMWs egen laddare är CTEK också)

Olåst eller låst bil?
Stänger du först av iDrive manuellt (3sek på "volymratten)?
Tror att normala "BMW-laddaren" är en svagare CTEK-modell (4A?)
Batteriets olastade spänning är ju obekvämt att mäta, men med huven öppen kan man mäta 12V-systemets spänning (lastat av bilen) som kanske kan utgöra jämförande mätningar. Annars kan BimmerLink (med ODB-adapter) läsa ut vad bilen anser om laddstatus.
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Låst bil, stänger ej av iDrive manuellt.

Meddelar imorgon vad mätningen säger.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Förstår inte riktigt oron över batteriet här. Jag har ett halvt hemmabygge till Webastovärmare som styrs via BMW appen(Obs Inte möjligt på F-serien utan ”hemmakodning” av klimatanläggningens modul)

Batteriet är något som borde gå extra hårt i min uppsättning:
F-seriens 5KW EVO-värmare
G-Seriens bränslepump och vattenpump(Lite kraftigare än F-seriens)
Stor vattenvolym då det cirkulerar i kylare, motor och kupé.

Men det har fungerat jättebra i två vintrar nu trots F-seriens lilla batteri.
Kör en billig CTEK MSX5.0 vid behov när jag får larm. Har dock inte hänt denna vinter men två gånger förra vinter.

Ungarna brukar sitta kvar i bilen när vi handlar och då körs värmaren i 30 minuter. Kör mest korta sträckor under 20 minuter. Så skulle nog säga att värmare och batteri belastas över det normala..

Kommer säkerligen få byta batteri lite tidigare än genomsnittet men det är ingenting jag direkt oroar mig för. För det är det värt :)
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
@Deimos, hahah, du är tryggheten för moderna oroliga människor ;)

Nämen, det låter bra, du har säkert rätt att i de flesta fall är det ingenting att oroa sig för. För mig själv, efter att ha haft både 330e och i3s var de båda har vämt från 'stora batteriet' så tänkte jag att så som jag använde värmaren förut jag inte kan fortsätta med men du bevisar nog annat. Tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.