|
|
|
|---|---|
|
I helgen skulle jag hjälpstarta min M6 med hjälp av en annan bil (X1 2.0d) och det gick inget vidare. Till saken hör att batteriet var helt tomt så vi satte dit startkablar och varvade X1:an lite. Vi fick igång kupéelektroniken men startmotorn gick inte runt. Det klickade bara i instrumenthuset. Jag plockade därefter ur batteriet och har laddat upp det med en Ctek och det tar emot o behåller bra laddning. Min fråga är dock; kan startspärren ha gått in o vägrat dra igång startmotorn när vi försökte hjälpstarta, exempelvis för att startspärren tror att det är en försök till manipulering som pågår? | |
|
Skulle tippa på att det kan vara så enkelt att det helt tomma batteriet sög i sig så mycket ström att det inte fanns tillräckligt med ström för att starta bilen...en modern BMW behöver mycket startström och en V10:a är ännu värre! Men visst kan startspärren kanske aktiverats om spänningen varit extremt låg. Prova att ladda upp batteriet och hoppas på att det inte är förstört pga. urladdningen (desto lägre och längre tid, desto större skada). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Mm, så skulle det ju onekligen kunna vara också. Ja, det är precis det jag gjort och ska låta Ctekn stå på i en veckan. Den är en sådan ganska kraftig variant som indikerar för trasiga batterier och det har den inte gjort ännu. Tack! |
|
![]() 13.428 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är som Johan B säger - är batteriet helt tom på mottagarbilen så kommer den att sluka enormt med ström och i kombination med lite för tunna startkablar (de flesta brukar bara vara på 16mm2) och lite halvdålig kontakt i anslutningarna så räcker det helt enkelt inte till. Detta står omnämnt i diverse instruktioner (alltifrån reparationsböcker till startkablar), men jag tror det har blivit mer aktuellt på senare tid med i princip dubbelt så stora batteri (förut var typ 55Ah normen - nu är 110Ah normen) samt att många bilar som behöver starthjälp numera är dieselmotorer (efter den där dieselboomen som peakade 2012 fast är numera på samma försäljningsnivåer som det var 2005). Låt donatorbilen stå på tomgång och vara kopplad till mottagarbilen en typ 10 minuter eller gärna mer innan startförsök (om mottagarbilens batteri är helt sopslut). Har själv gjort samma misstag ett par gånger (ni vet man är lite otålig och försöker direkt - går det så går det) (tycker förresten att det ofta gick bättre förr att bara slänga dit startkablar oavsett vad men numera tycker jag man då och då stöter på ovan nämnda problem). Vid problem med startspärren så brukar alltid startspärren låta startmotorn snurra runt (och det är bränsle och gnista den stryper). Så det bör inte vara några problem med startspärren på bilen. Förenklat så sker hela startspärrsprocessen i två steg. Passerar du första steget aktiveras startmotorn, passerar du andra steget aktiveras även spridare/tändspolar. Första steget hanterar nyckelhanteringen (den läser av nyckeln via läsaren runt tändningsnyckelhålet och verifierar med EWS att det är rätt nyckel). Andra steget så börjar EWS och DME (motorstyrenheten) att kommunicera och utbyta nycklar. Om de är överens så kommer DME att släppa på gnista och bränsle. Det är oftast felkoder som handlar kring det andra steget som dyker upp (vanligt är att nycklarna i EWS och DME kommer ur synk och måste synkas om). |
|
Länk Jag har dylik GB70.. Fungerar klockrent, kanske något onödig och står oanvänd lääänge emellanåt.. Men när man behöver den så är det guld :) En typisk "bra att ha grej".. Mvh Janne. |
|
|
Tack för all info! BMW-slangen: sker det automatiskt med EWS och DME m det är rätt nycklar och man VET att bilen är 100% original? |
|
|
Bra startkablar som inte kostar så mkt, 299 kr. 4,5 meter långa, 35mm2 tjocka: Länk Jobba med anslutningarna, inte alltid man får det rätt första försöket. |
|
![]() 13.428 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nu kommer jag att säga emot mig själv och vara något inkonsekvent, men en bra litiumjon-baserad starthjälp (som tex Noco GB50 eller GB70 men finns fler bra men finns å andra sidan riktigt många dåliga numera) brukar faktiskt fungera att bara "koppla dit och starta". Jag gissar det är en kombination av Li-ion batteriteknik och de kortare kablarna. Li-ion möjliggör ju mycket högre strömuttag än traditionella blysyrabatterier (även om EFB förbättrade det och AGM gjorde det ännu bättre) vilket jag antar beror på dess lägre inre resistans (och som jag gissar kommer ifrån Peukerts lag). Ja, jag tror att vid något tillfälle var det nog jag som inte fick till anslutningarna riktigt (plus brukar alltid vara enkelt men en bra minus kan på vissa bilar numera vara svårt att hitta - på min E87 vet jag var den framdragna minuspinnen sitter men på bilar man aldrig sett innan får man ibland leta). @AlexanderK : Innan du börjar oroa dig för problem med startspärren, läs ut felkoder. Med största sannolikhet finns det inga felkoder som handlar om någon startspärr och du kan då punktera, knyckla ihop och kasta alla de där orosmolnen som svävar omkring där uppe :-) @AlexanderK : Förstod inte riktigt frågan. Men om jag minns rätt (var ett tag sen) så utbyter DME och EWS (på senare tid är denna integrerad i CAS) ISN (individual serial number) enligt ett rullande schema och ibland kan DME och EWS komma ur synk (vilken position i listan de ska läsa) och man måste nollställa så DME och EWS tittar på samma ställe i respektive listor. Om de hamnar ur synk så är det ingenting som löses av sig självt, man måste gå in med ett diagnostikverktyg och nollställa räknarna så att säga så EWS och DME tittar på samma ställe (kanske det räcker med INPA för detta enkla handgrepp men är inte säker). Att bara göra en omsynkning mellan DME och EWS är en enklare sak. Att däremot byta ut DME eller EWS kräver lite mer, då måste man programmera om ISN. Än en gång, om jag minns rätt, så är ISN inbränt (troligtvis med OTP eller dylikt) i DME och kan inte ändras. Däremot kan ISN i EWS ändras. |
|
Har en GB70 bland inköpsbokmärkena sedan en tid men inte slagit till. Än. Strax över 2400 kr hos Amazon. Snålt att fodral/väska inte ingår så 350 kr till. Länk Länk |
|
| Om Noco: (jag har den mindre GB40, och lite mindre motor:) men "påsen" som följer med förvarar jag klämmorna i, så förvaringsväska tycker jag inte behövs (om man har någonstans att "stoppa bra att ha grejer" i bilen. | |
| Som uppdatering på detta inlägg så löste sig allt med ett fräscht batteri. Bilen gick igång som en klocka utan problem så det var inget som gått i baklås. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.