|
|
|
|---|---|
| Bilen har gått 26000, växlar normalt och inga konstigheter förutom att det var ett tag sen man växlade manuell BMW. Dem ska vara lite hårdare vad jag tror men vad tror ni? Blir det skillnad att byta olja i lådan? Vilken olja ska jag ta? Ska jag köpa på Holmgrens eller går det likabra med någon annan? Kan man skölja lådan helt eller bör man inte göra det? Bör jag byta oljan i diffen också vad tycker ni? | |
|
Om det är rätt olja i lådan nu, så kommer det troligen inte bli någon större skillnad med byte (givet att oljan är av lämplig typ - annars kan det bli sämre). Däremot är det positivt ur slitagesynpunkt att byta oljan och framförallt att få bort metallpartiklar som finns i oljan då det inte finns något filter i systemet på manuella lådorna. Samma sak med bakaxeln. Enkla lösningen är att kila in och köpa oljorna hos BMW, annars finns det bra oljor på eftermarknaden. Enklast är bakaxeln - det är en SAE 75W85 API GL4 (!) hypoidolja - det funkar lika bra (kanske t om bättre) med en API GL5 och du kan utan problem gå upp till SAE 75W90. Jag lät byta på F31:an och valde Redline-oljor: Vxl-olja: DCTF som skall uppfylla rätt klassning för manuella lådan på min bil. Diffarna: SAE 75W85 API GL5 hypoid. Har fungerat utan problem, men jag märkte inte någon större skillnad i växellådan mer än att jag vet att det är bytt... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Förr kommer jag ihåg att växelspaken gick lite lättare om man bytte olja i växellådan efter ett antal 1000 mil. Men oljorna har utvecklats en del de senaste 30 åren... | |
|
Bytte nyss olja i manuella lådan på min 23.000-milade gjutjärnsferrari/soptipperäcer (v70). Det gjorde 0 skillnad. Tror inte det blir annorlunda på en BMW. (Men det tog 20 minuter och kändes bra efteråt ändå) |
|
|
Samma här. Bytte olja på vår 118i när den gått 17.000. Med ny olja blev det en helt annan växellåda. Man kunde smeka in växlarna. |
|
| Så det blir skillnad iaf på BMW? Ska nämligen byta också på 118d. Hoppas man märker något efteråt | |
| Vilken olja till lådan ska jag köpa? Måste det vara BMW original eller går det på ad bildelar eller? Vilken olja till diffen också? | |
| Jag har bytt växellådsolja på en E36 och kunde inte märka någon skillnad. Däremot så byttes kopplingen 1 år senare. Då kunde jag märka tydligt skillnad och det gick markant mjukare att växla, trots att kopplingen inte hade visat tecken på att slira (före veckorna innan själva bytet) så insåg jag först efteråt att den under en längre tid påverkat känslan i växlingen. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Om allt står rätt till så SKA man inte känna någon större skillnad! :-) (Iallafall med moderna helsyntetiska växellådsoljor med bytesintervall på säg 12 000 - 15 000 mil eller däromkring)! Byte av olja görs (som Johan B nämnde) uteslutande i förebyggande syfte. Det görs för att hålla slitaget till ett minimum och livslängden till ett maximum och se till att man INTE hamnar i den situationen att det blir skillnad vid ett byte. Ett oljebyte är inget man ska förlita sig på som någon lösning när växellådan inte fungerar som den ska (när man känner problem har det oftast redan gått för långt och inget oljan kan göra något åt - endast i vissa fall kan den dämpa/dölja effekterna något). Undantag är såklart om det är helt felaktig olja i växellådan, kommit in vatten i växellådan, haft onormalt hög temperatur under en längre tid, total okänd historik på växellådan och så vidare. |
| Inget fel på lådan utan inte ägt bilen så länge och vill byta alla oljor som den har för jag vill sova bättre om nätterna. Motor, Vxl, servo, Diff, Broms, Diff. Allt som är flytande ska bytas samt byta remmar vattenpump glödstift Glödrelä. Vill behålla bilen och då ska jag investera i den. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo, så brukar faktiskt jag också göra när det anländer en ny bil som man tänkt behålla ett längre tag - brukar göra en ordentlig genomgång och översyn och det första året eller så brukar det vara lite "intensivare" service på de där ordinarie delarna som bör bytas med jämna mellanrum (och därefter blir det mer "normala" serviceintervall så att säga). |
|
I vårt fall med 118i -10, så hade den gått 6000 mil som körskolebil. Kan ha påverkat lådan, för det blev en stor skillnad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.