AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.478

Problem automatlåda bmw e61 530d -06

Sa
63
Sampyla
Bmw 328 -96
Hej!

Tänkte höra har ett problem med min 530, den pendlar i varvtalen när man kör över 80 km/h.

När den är kall växlar den mjukt och fint och inget pendlade, men så fort den blir varm börjar den pendla över när man kör över 80, men lägger jag i sport läget på växel lådan då pendlar den inget, och även när man gasar lite typ 15-20% på gaspedalen då liksom hoppar vart talet upp och ner och bilen rycker framåt, trycker man mer gas går den fint.

Har även felkod på motorn men ingen motorlampa eller så lyser och motorn går fint, felkoden är 483D throttle actuator, försökt söka om denna men hittar inget, någon som vet vad detta kan betyda?

Kan det vara momentomvandlare i lådan?

Mvh
Hej,

Ja, det låter väldigt typiskt för Moment omvandlare.

/Lennart
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Osäker men kan de inte va spjällhus som felar.. =0
Länk
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Lådan slirar på lockup lamellen, det är ett problem de hade på vissa nummer serier av lådor antingen byta omvandlare eller leva med det. Min förra E61 började så vid 17 tusen mil har idag gått nästan 50 inget gjort åt lådan.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns tillsatser att slå i oljan som ska förbättra/bota den typen av symptom.
T ex. Lucas Oil "Transmission fix".

Hur bra det funkar i en modern BMW ska jag låta vara osagt men i äldre bilar ska det vara riktigt effektivt enligt det jag har hört.

Jag kanske har en oöppnad flaska stående i garaget som aldrig blev använd i en äldre Mercedes...hojta till om det är intressant så kan du få den för ett bra pris (om den är kvar).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Sa
63
Sampyla
Bmw 328 -96
Tack för alla svar, får se om man orkar byta momentomvandlare eller om man bara ska leva med det..

Någon som vet vart man kan köpa en ny omvandlare eller en renoverad kanske vore bättre?
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.