|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 07 n52 325 i som dricker allt mellan 1.2-1.4 oavsett körstil även med farthållare motorväg (90 km/h) snittar den 1.15 Kollat felkoder vilket inte finns. Fick tips om att live view kolla lambda värde och den gjorde jag men förstår heller inte vad siffrorna menas Länkar här: Länk Vet inte vad jag ska kolla efter eller be verkstan kolla eftersom det inte finns felkoder så snälla er bmw fantaster hjälp mig nu så vi kan få bukt på problemet Tackar stort i förhand! | |
| När gjordes det en stor service på den senast? | |
| Den är självservad från tidigare ägare, vad tänkte du på? :) | |
|
Självservad? Muntligt löfte från tidigare ägaren? |
|
| Då värdet på bilen inte anses vara högt har han servat den själv och fyllt i boken själv vad jag kan misstänka. Köpte av firma så är osäker varför | |
|
AnderZ007 kanske menar om det finns dokumenterat vad som är gjort när och eventuella kvitton som styrker det. Då kan ju de se att oavsett om en verkstad eller privatperson gjorde en service exempelvis 2021-07 så kan du utläsa att - Motorolja - Oljefilter - Bromsvätska - Tändstift byttes Om det bara muntligt sägs "den är fullservad" och det finns en signatur i boken så är det ju inte automatiskt samma sak som att det är sant. Så oavsett om den servats av verkstad eller inte bör du ju kunna säga när den servades senast. |
|
|
Hög förbrukning kan ju också bero på att ngt ligger an, exvis bromsarna, kanske i kombination med felaktig hjulinställning. |
|
| Om det var länge sedan stor service gjordes eller att servicen gjordes med delar av undermålig kvalitet, tex ett luftfilter som inte släpper igenom tillräckligt med luft, tändstift som inte håller rätt kvalitet, oljefilter som inte renar ordentligt, fel olja på olika ställen, osv. Det kan i förlängningen innebära att bilen kan dra för mycket bränsle. | |
| Jag kände förresten en kille för länge sedan som körde i tre veckor med sin bil, innan en annan kompis påpekade för honom att bilen hade sex växlar och inte fyra. Det drog också en del bensin... Det satt en sportigare knopp på växelspaken så man såg inte hur många växlar det var. | |
|
En någorlunda modern bil kan inte "gå illa" så att den drar mängder med extra bensin utan att sätta felkod. Har man luftunderskott eller felaktig tändning vet motorn om det direkt. Så det är något annat. Anliggande bromsar är ett mycket bra tips att kolla. |
|
|
Tillägger att den ska servas nu till veckan Vet att jag har 6 växlar 😂 Spännande detta 😅 |
|
|
Nej, du har inte sex växlar, du har sju! (en back också!) ;) Tjuvluft? "Diagnosen" har jag ingen aning om hur den ska tolkas! Så brukar det inte se ut i ett diagnosprogram...då brukar man få fram volt-värden på respektive sond. Hur ska det tolkas enligt instruktionerna till diagnosprogrammet? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| jag har en 325i.. det behöver inte fel relaterat.. t.ex sliten vanos, coils, sparkplugs.. om man gör en hel överhaul då går det bra igen.. t.ex jag lyckats ner 8.0L på motorväg.. i normalla fall, 9.5 | |
|
Skaffa INPA, KDCAN o delete "all adaptions".. eller koppla ur batteriet ett tag sedan börja på blankt papper det är mkt att göra på motorn.. oljepumpet huset, PCV/CCV, crank seal osv. |
|
|
Skulle kunna vara strul med vanos-solenoider, strul med DISA-spjäll, strul med vevhusventilationen, strul med tändstift/tändspolar, strul med valvetronic-motor, strul med valvetronic-givare ("eccentric shaft sensor"), strul med luftmassemätare eller strul med luftläckage insug eller avgas. Säkert något eller en kombination av dessa. Själv hade jag problem med vevhusventilationen på min N52B25 - går fint utan vakuumsug från atmosfär i det systemet ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.